@article { author = {Rezaei, Hassan}, title = {Review on Positions of Opponents and Proponents of Causal Necessity}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {5}, number = {بهار 92 - مسلسل 15}, pages = {7-36}, year = {2015}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {Causal necessity has always been one of the important and controversial problems of philosophy among thinkers. Ibn Sina as outstanding Peripatetic philosopher holds the cause-effect relation to be necessary. Although he regards such relationship to be self-evident, he offered some arguments in its support. Theologians, experts in methodology of fiqh as well as some contemporary scholars are against this view. Arguing that arguments presented by Ibn Sina and other proponents of the rule as question- begging, they maintain that acceptance of this rule is incompatibility with freedom in God and human and thus rule they reject the truth of the rule. It seems that the rule is self-evident and denial of it is to deny the very principle of causality and acceptance of the theory of chance. On reflection, one can realize that there is no incompatibility between freedom and causality and any denial of such relation entails theory of chance according to which one can certainly deny the attribution of an action to the agent.}, keywords = {causal necessity,prior necessity,necessity by comparison,Will,free agent,freedom of God}, title_fa = {بازخوانی دیدگاه موافقان و مخالفان ضرورت علّی}, abstract_fa = {ضرورت علی و معلولی همواره یکی از مباحث مهم و پرچالش فلسفی میان اندیشمندان بوده است. ابن‌سینا سرآمد فیلسوفان مشائی معتقد است که رابطه علت تامه و معلول ضروری است. وی با اینکه ظاهراً این مسئله را بدیهی می­داند، برای آن چند استدلال ذکر می­کند. متکلمان و اصولیان و برخی از اساتید معاصر فلسفه مخالف این قاعده هستند. اینان با استناد به اینکه، از یک سو، ادلة ابن‌سینا و دیگر موافقان این قاعده مصادره به مطلوب هستند و، از سوی دیگر، التزام به این قاعده با اختیار در خداوند و انسان منافات دارد صحت این قاعده را منکر شده‌اند. با وجود ادعای این اندیشمندان، به نظر می‌رسد این قاعده بدیهی باشد و انکار آن مستلزم انکار اصل علیت و اعتقاد به صدفه و اتفاق. به اندکی تأمل، نه تنها پذیرش این قاعده منافاتی با اختیار ندارد بلکه انکار آن مستلزم صدفه و عدم صحت استناد فعل به فاعلش به نحو یقینی است.}, keywords_fa = {ضرورت علّی,ضرورت سابق,ضرورت بالقیاس,اراده,فاعل مختار,اختیار خداوند}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_15491.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_15491_9fc7d48a34adf4387f78c5afa85e2025.pdf} } @article { author = {Abdi, Hassan}, title = {Critical Examination of the Methodology of Separation School}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {5}, number = {بهار 92 - مسلسل 15}, pages = {37-68}, year = {2015}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {What are the characteristics of methodology of separation school and what criticism can be made to it. The present article is to argue in support of the thesis that separation school a current of thought that calls into question the value and validity of rational method. It reserves method of certainty to revelation and regards the revelation as the standard for the evaluation of reason. On reflection, it seems that doubts in validity of rational method will lead man to the trap of literalism and due to its denial of value, validity and explanatory role of reason, it is trapped in an epistemic deadlock. The present article is to prove the above-mentioned claim on the basis of works by proponents of this school and by use of analytic-rational method.}, keywords = {method,Methodology,Reason,Revelation,revealed arguments}, title_fa = {بررسی انتقادی روش‌شناسی مکتب تفکیک}, abstract_fa = {روش‌شناسی مکتب تفکیک دارای چه ویژگی‌هایی است و چه انتقادهایی بر آن وارد است؟ فرضیة تحقیق این است: مکتب تفکیک نام جریانی است که در ارزش و اعتبار روش عقلی تردید دارد. این جریان، ضمن منحصر دانستن روش یقینی در وحی، وحی را ابزار سنجش عقل قلمداد می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تردید در اعتبار روش عقلی موجب می‌گردد که این جریان به ورطة ظاهرگرایی درافتد و، ضمن نفی اعتبار و ارزش روش تبیین و روش تفهمی، سرانجام به بن‌بست معرفتی گرفتار شود. در این تحقیق با استفاده از روش تحلیلی - عقلی و با استناد به آثار مدافعان این مکتب فرضیة تحقیق اثبات گردیده است.}, keywords_fa = {روش,روش‌شناسی,مکتب تفکیک,وحی,نقل,عقل}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_15492.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_15492_b2026203d4436ca5a3d82508fce3e13a.pdf} } @article { author = {Karshenas, Ali}, title = {Critical Study of Descartes' View on Mind-Body Relation from the Perspective of Transcendent Philosophy}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {5}, number = {بهار 92 - مسلسل 15}, pages = {69-92}, year = {2015}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {The present article is a response to extreme dualism of mind and body offered in philosophy of Descartes, which raised the problem of proper explanation of these two. For none of the solutions provided by Descartes was satisfactory. He finally acknowledged his inability by recommending us not to think about it. The purpose of the article is examine the best response to rationally and properly explain the way mind and body are related which is to be found in transcendent philosophy of Mulla Sadra. In his view the mind or soul in the initial stage of its generation is corporeal and body is its lower level. As result of substantial motion it attains higher levels and finally can spiritually subsist.}, keywords = {: mind and body,Cartesian dualism,Mulla Sadra,corporeally created and spiritually subsistent}, title_fa = {نقد و بررسی رابطه نفس و بدن از دیدگاه دکارت با بهره گیری از نظام حکمت متعالیه}, abstract_fa = {این مقاله پاسخی است به ثنویت افراطی میان نفس و بدن در فلسفة دکارت که معضل تبیین صحیح رابطة آن دو را پیش آورد، چراکه هیچ‌یک از راه‌حل‌های ارائه‌شده به وسیله دکارت درباره چگونگی ارتباط نفس و بدن قانع‌کننده نبوده است؛ دکارت، در نهایت، با اعتراف به ناتوانی خویش، فکر نکردن در این باره را بهتر از فکر کردن می‌داند. هدف از این مقاله بررسی بهترین پاسخ برای تبیین صحیح و عقلانی نحوة ارتباط نفس و بدن است که تنها در نظام حکمت متعالیه صدرایی یافت می‌شود. از دیدگاه ملاصدرا، نفس در ابتدای حدوث دارای صورتی جسمانی است که بدن مرتبة نازل اوست. آنگاه، در اثر حرکت جوهری، نفس به مراتب بالاتر نایل می‌شود و، در نهایت، نفس روحانیة‌البقاء است.}, keywords_fa = {نفس و بدن,ثنویت دکارتی,ملاصدرا,جسمانیة‌الحدوث,روحانیة البقاء}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_15569.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_15569_d1de56f92f51f5f46a6f863cb4dddc11.pdf} } @article { author = {Gorjian, Muhammad Mahdi and Sharifi, Hesamudin}, title = {Conceptology of Necessary Being in the Thought of Philosophers}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {5}, number = {بهار 92 - مسلسل 15}, pages = {93-120}, year = {2015}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {To many philosophers the concept of Necessary being is a universal concept and in proving unity of necessary being we are to demonstrate the unity of what is signified (mesdaq) of it. This view is not consistent with the doctrine of personal single God of theistic faiths. In order to meet the challenge some come to believe that the concept "necessary being'' is a particular one in such a way that it is impossible to conceive multiple instances for it. Accordingly, universal as it may seem to be at the first glance, through further examination it become clear that it is particular. This article is to examine the pros and cons of the this philosophical view.}, keywords = {Necessary Being,particular concept,universal concept,impossible assumption}, title_fa = {مفهوم شناسی واجب الوجود در نظام فکری حکیمان}, abstract_fa = {نزد بسیاری از حکیمان مفهوم واجب‌الوجود مفهومی کلی است و در بحث توحید واجب‌الوجود در پی اثبات وحدت مصداق آن هستیم. این سخن با آموزة ادیان پیرامون خدای واحد شخصی سازگار نیست. شاید برای رفع این نقیصه برخی بر این باور شدند که مفهوم واجب جزئی است و حتی فرض صدق بر افراد کثیر برای آن محال است. بر این اساس، در اولین برخورد با این مفهوم ممکن است تصور کلی بودن آن به ذهن بیاید ولی با تحقیق بیشتر مشخص خواهد شد که این تصور پنداری بیش نیست. در این مقاله در پی بررسی این ادعا هستیم و نظرهای موافق و مخالف را بررسی می‌نماییم.}, keywords_fa = {واجب‌الوجود,مفهوم جزئی,مفهوم کلی,فرض محال}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_15570.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_15570_1b1136c60727390e3523704d644f10a0.pdf} } @article { author = {Qumi, Mohsen and Nabavian, Sayyid Abazar}, title = {Critical Analysis of the Arguments for Behaviorism}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {5}, number = {بهار 92 - مسلسل 15}, pages = {121-146}, year = {2015}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {One of the main questions of philosophy of mind is how to explain such mental states as love, hate and compassion. In response to this question different views are developed the important of which are: identity theory, functionalism, behaviorism etc. The present article is to first have glance at background of behaviorism and then examine the nature of such theory. The arguments offered in support of it are rationally dealt with and critically surveyed. The research concludes that due to the serious objections made to the arguments in question one cannot regard mental states to be merely observable and external matters but they are to be considered as internal esoteric phenomena.}, keywords = {behaviorism,phenomenalism,operationalism,environmentalism,actual behavior,potential behavior,categorical mistake}, title_fa = {تحلیل انتقادی ادله رفتارگرایی}, abstract_fa = {یکی از سؤالات اصلی فلسفة ذهن تبیین هستی‌شناختی اوصاف ذهنی نظیر عشق و محبت و نفرت است. در پاسخ به این سؤال نظریات مختلفی ارائه شده که اهم آنها در قالب نظریات اینهمانی، کارکردگرایی، رفتارگرایی و حذف‌گرایی جای می‌گیرند. در مقالة پیش‌رو ابتدا به بسترها و زمینه‌های نظریة رفتارگرایی اشاره شده، سپس، به چیستی نظریة رفتارگرایی می‌پردازد. در بخش اصلی نوشتار حاضر به ادلة رفتارگرایان پرداخته شده، و بر اساس روش عقلی، نقاط ضعف و آسیب آن روشن شده است. در پایان، چنین نتیجه می‌شود: از آنجا که ادلة رفتارگرایان با آسیب‌های جدی روبروست نمی‌توان ادعای آنها مبنی بر اینکه حالات ذهنی امری مشهود وظاهری است را پذیرفت بلکه حالات ذهنی را باید امری درونی و باطنی تلقی کرد.}, keywords_fa = {رفتارگرایی,پدیده‌گرایی,محیط‌گرایی,عملیات‌گرایی,رفتار بالفعل,رفتار بالقوه,اشتباه مقوله‌ای}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_15571.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_15571_76907afdff0a85baaab0920f1f33b748.pdf} } @article { author = {Norouzi, Reza Ali and Haqiqat, Roqayya and Mazaheri, Mahdi and Nosrati Hashti, Kamal}, title = {Transcendent Edification based on the Process of Perception from Mulla Sadra's Perspective}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {5}, number = {بهار 92 - مسلسل 15}, pages = {147-178}, year = {2015}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {The present article is intended to identify the process of perception in the eyes of Mulla Sadra and its edification implications. This research, carried out by qualitative approach and descriptive- inference method, is to review on the related sources and identify the perception and its edification consequences from Sadra's viewpoint. Having defined the edification, its kinds and levels the article is to focus on purposes and principles of edification in view of perception. The purposes are as follows: Assimilation of the attributes of God. Paying due attention to senses as preamble to attaining knowledge Having holistic view in knowledge Carrying out edification in stages (phasing) Taking into consideration the different needs and capacities of human being Considering individual differences Discerning various stages of growth and emphasizing gradual nature of edification Levels of knowledge and their corresponding needs of human being}, keywords = {Mulla Sadra,perception,edification implications,purposes of edification,principles of edification}, title_fa = {تربیت صدرایی مبتنی بر فرایند ادراک از منظر ملاصدرا}, abstract_fa = {هدف از نگارش این مقاله بازشناسی فرایند ادراک از منظر ملاصدرا و پیامدهای تربیتی آن است. در پژوهش حاضر، که با بهره‌گیری از رویکرد کیفی و با روش توصیفی ـ استنتاجی صورت گرفته است؛ پس از بازبینی منابع، ادراک و پیامدهای تربیتی آن بر اساس آرای ایشان استنباط شده است. یافته‌های حاصل از این تحقیق، بعد از تعریف آن و معرفی انواع و مراتب آن بحث از اهداف و اصول تربیت با توجه به فرایند ادراک است. این اهداف عبارت است از: 1.تشبه به حضرت حق 2. رشد و استکمال قوه حسی 3. رشد و استکمال قوه خیال 4. رشد و استکمال قوة عقلانی. و اصول تربیت عبارت است از: 1. اصل توجه به حواس به عنوان معدات کسب علم 2. جامع‌نگری در علم . 3. مرحله‌ای نمودن آموزش 4. توجه به مراتب نیازها و استعدادهای آدمی 5. اصل توجه به تفاوت‌های فردی 6. توجه به مراحل مختلف رشد و تأکید بر تدریجی بودن تربیت 7. اصل تناظر و مراتب علم با نیازهای آدمی.}, keywords_fa = {ملاصدرا,ادراک,دلالت‌های تربیتی,اهداف تربیت,اصول تربیت}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_15573.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_15573_b72d6848f0ad73e9d668eeb1a95d5d06.pdf} } @article { author = {Vaezi, Ahmad}, title = {From Conceptual Relativism to Relativity of Truth and Truthfulness}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {5}, number = {بهار 92 - مسلسل 15}, pages = {179-206}, year = {2015}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {Conceptual relativism is a sort of relativity that will focus on the need for mediation of conceptual network, language, paradigms or other mental man-made apparatus in the process of understanding reality and interpretation of universe. According to conceptual relativists since conceptual apparatus and network playing mediatory role are multiple, various and immeasurable and cannot be judged true or false, so the different views of world and theories presented in variety of domain in terms conceptual designs, paradigms, and various linguistic terms enjoy the same degree of truth, truthfulness and justifiability. By examining exact definition of conceptual relativism and its main formulations, this article attempts to show the distinction between two domains of conceptual relativism and epistemic relativism and that one will face strong linguistic obstacles if he is going to bridge the former to the latter. Given the truth and validity of conceptual relativism, it never entails the relativity of truth and truthfulness.}, keywords = {Linguistic relativism,conceptual relativism,epistemic relativism,relativism relativity,relativity of truth,Putnam,Quine,Goodman,immeasurability}, title_fa = {از نسبی گرایی مفهومی تا نسبیّت حقیقت و صدق}, abstract_fa = {نسبی­گراییِ مفهومی گونه­ای از نسبی­گرایی است که بر ضرورت وساطت چارچوب مفهومی، زبان، پارادایم یا دیگر جهاز ذهنی و بشرساز در فرایند فهمِ واقع و تفسیر و قرائت جهان تأکید می­ورزد. از نظر نسبی­گرایان مفهومی، نظر به اینکه دستگاه­ها و چارچوب­های مفهومی که این نقش واسط را بر عهده دارند متکثر، متنوع و سنجش‌ناپذیرند و نمی­توان در باب درستی و نادرستی آنها به قضاوت و داوری نشست، قرائت­های مختلف از جهان و تئوری­هایی که در عرصه­های مختلف در چارچوب طرح­های مفهومی و پارادایم­ها و چارچوب­های زبانی مختلف عرضه می­شود به یکسان از حقانیت و صدق و موجّه بودن برخوردارند. مقاله حاضر می­کوشد، ضمن معرفی دقیق نسبی­گرایی مفهومی و اشاره به چند تقریر مهم از آن، نشان دهد که پل زدن از نسبی­گرایی مفهومی به نسبی­گرایی معرفتی و نسبیّت حقانیّت و صدق با اشکالات منطقی روشنی مواجه است. و نسبی­گرایی مفهومی، بر فرض درستی و اعتبار، هرگز مستلزم نسبی­گرایی در صدق و حقیقت نیست.}, keywords_fa = {نسبی گرایی زبانی,نسبی گرایی مفهومی,نسبی گرایی معرفتی,نسبیّت صدق,کواین,پوتنم,گودمن,سنجش ناپذیری}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_15574.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_15574_d8dd5e124046166f21d742aa0f301c45.pdf} }