@article { author = {Yousofi, Mohammad Taqi Yousofi and Etesaminejad, Masuma}, title = {Study of Relation between World of Preexistence with Transmigration}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {8}, number = {زمستان 95 - مسلسل 30}, pages = {203-224}, year = {2017}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {10.22081/pwq.2017.63758}, abstract = {The world of preexistence is one the most controversial subject in Quranic discussions over which exegetes, theologians and philosophers have much argued. Taken literally, holy verses of Quran as well as some hadiths clearly indicate that any man before coming into being in this world had an individual entity in the world of preexistence namely dhar. Some Muslim thinkers have not accepted this literal understanding of the scriptures and each of them attempted to make such verses and tradition plausible in their own way of interpretation. In their views, some objections are levelled against the literal meaning in that belief in such world of preexistence implies a sort of transmigration. However in view of the rational possibility of preexistent world as well as the fact that transmigration itself is not rationally impossible by nature, one can maintain that world of preexistence is a sort of transmigration which is possible and no difficulty arises from its realization}, keywords = {world of pre-existence (dhar),transmigration,primordial covenant,worldly transmigration,heavenly transmigration}, title_fa = {بررسی رابطۀ عالم ذر و تناسخ}, abstract_fa = {موضوع عالم ذر همواره یکی از بحث‌برانگیزترین مباحث قرآنی است و مفسران، متکلمان و فیلسوفان مسلمان دربارة آن بسیار سخن گفته‌اند. آنچه از ظاهر آیات و روایات اسلامی برمی‌آید این است که هر انسانی قبل از تولد در عالمی به نام «ذر» وجود فردی حقیقی داشته است. عده‌ای از اندیشمندان این برداشت از ظاهر آیات و روایات را نپذیرفته و هر یک به گونه‌ای خاص آن را توجیه و تأویل کرده‌اند. اینان اشکالاتی را به آن برداشت ظاهری وارد می‌کنند که براساس این تفسیر، اعتقاد به عالم ذر مستلزم باور به تناسخ است. اما واقعیت این است: با توجه به عدم استحاله عقلی عالم ذر و با اعتقاد به امکان عقلی تناسخ که به‌خودی‌خود امری محال و ذاتاً ممتنع نیست، عالم ذر به معنای ظاهری‌اش گونه‌ای از تناسخ است و امکان آن وجود دارد و مشکلی در تحقق عالم ذر نیست}, keywords_fa = {عالم ذر,آیة ذر,تناسخ,عهد الست,تناسخ ملکی,تناسخ ملکوتی}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_63758.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_63758_48c3ee82090f4516dfab5d840ec8ad3d.pdf} }