per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2783-4131
2010-05-22
2
بهار 89 - مسلسل 3
7
31
10276
Research Paper
معیار تقسیم مفاهیم کلی از دیدگاه فلاسفه مشاء
Principle of Division of Universal Concepts from Peripatetic Philosophers Viewpoint
غلامرضا ابراهیمی مقدم
1
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور
یکی از ابتکارات فلاسفه اسلامی، تقسیمبندی معقولات و مفاهیم کلی است. توجه به اقسام معقولات، مشکلات فراوانی از مباحث معرفتشناسی و فلسفه را حل میکند و عدم بازشناسی آنها از یکدیگر موجب لغزشهای فراوانی میگردد؛ شناسایی اقسام مفاهیم کلی، مبتنی بر معیاری معرفتشناسانه است که بتواند تمام مفاهیم ذهنی را در خود مندرج کند. این مقاله در پی بررسی این معیار از نگاه فیلسوفان بزرگ اسلامی است.
One of the innovations of Islamic philosophers is the way the divided the intelligibles and universals into different categories. The recognition of these various sorts of intelligibles could resolve many problems in philosophical and epistemological discussions and any failure to distinguish them from one another could lead to a large number of errors. Identification of types of universal concepts is based on an epistemological principle (standard) in which they could be included. This article is an attempt to find such a principle from the perspective of great Muslim philosophers.
https://pwq.bou.ac.ir/article_10276_b60461da29793d7e4c2b32e3cfec30f0.pdf
: معقول اول
معقول ثانی
مفاهیم کلی
معقول ثانی فلسفی
معقول ثانی منطقی
primary intelligibles
secondary intelligibles (philosophical as well as logical)
universal concepts
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2783-4131
2010-05-22
2
بهار 89 - مسلسل 3
33
68
10417
Research Paper
تأملی در تلقی ژیلسون از هستی شناسی ابن سینا
A Critical Reveiw on Gilson's Understanding of Ibn Sina's Ontology
جمعه خان افضلی
1
دانشجوی دکتری فلسفه جامعة المصطفی العالمیه
اتین ژیلسون (1884 ـ 1978) قرون وسطا شناسی که به فیلسوفان این دوره به خصوص توماس آکویناس علاقة فراوانی دارد، در اثر معروف خود، هستی در اندیشة فیلسوفان دیدگاههای ابنسینا را به عنوان فیلسوفی که اندیشههای او در قرون وسطا بسیار تأثیرگذار بوده است، در چندین مسأله از جمله ماهیت لابشرط، زیادت وجود بر ماهیت، امکان ذاتی و قاعدة علیت گزارش و نقادی کرده است. از نظر ژیلسون، ماهیت لابشرط قابل تصور نیست؛ زیادت وجود بر ماهیت، یک مفهوم دینی است تا فلسفی؛ امکان ذاتی یک فرض تناقضآمیز است و قاعدة علیت به موجَبیت واجب تعالی منتهی میگردد.
نوشتار حاضر، ابتدا تلقی ژیلسون از دیدگاههای ابنسینا در هر مسأله را بازگو میکند. سپس به نقدهای ژیلسون که به زعم او، هستیشناسی ابنسینا را با چالش روبرو کرده است، میپردازد. همچنین دیدگاههای ژیلسون و نقدهای او نقادی و ارزیابی مجدد میشود.
Étienne Gilson (1884-1978), a scholar of Medieval ages who shows much interest in Medieval philosophers, especially in Thomas Aquinas, in his famous work, Being and Some Philosophers, gives an account of the views of Ibn Sina as a philosopher whose thoughts were highly influential in Middle Ages and and criticized several problems of his philosophy including unconditioned quiddity, addition of existence to quiddity , essential contingency and principle of causality. According to Gilson unconditioned quiddity is inconceivable. The problem of existence as additional to quiddty is also more a matter of religion than that of philosophy. Essential contingency is a contradictory assumption and the principle of causality leads to unfree-will of God Almighty.
The present article is to give first an account of what Gilson understands to be Ibn Sina's views in each problem and then deals with criticisms of Gilson which in his view challenge the ontology of Ibn Sina. Finally a critical analysis of Gilson's views as well as his critiques will be given.
https://pwq.bou.ac.ir/article_10417_1876fae2283c598e60113e064fdfbf4c.pdf
ابنسینا
ژیلسون
ماهیت
وجود
زیادت وجود بر ماهیت
موجبیت
امکان ذاتی
Ibn Sina
Gilson
Quiddity
existence
addition of existence to quiddity
Determinism
essential contingency
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2783-4131
2010-05-22
2
بهار 89 - مسلسل 3
69
101
10418
Research Paper
دشواری زبان حکمت و رمز گشودن آن
Sophistication of the Theosophy Language and the Mystery of Its Uncovering
عسکری سلیمانی امیری
1
استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
هر علمی دارای منطق و زبانی است که هرگاه خواننده آن علم با آن منطق و زبان آشنا شود، میتواند آن علم را به درستی بفهمد. حکمت و فلسفه اسلامی نیز دارای منطق و زبان خاصی است که برای فراگیری آن باید منطق و زبان آن را به درستی بشناسیم. اساسیترین منطق و زبان حکمت اسلامی، اصل امتناع تناقض است. گاهی در نگاه بدوی، برخی از قواعد حکمی با این اصل ناسازگار به نظر میآید. برای نمونه چگونه میتوان مدعی بود در مرتبۀ ماهیت، دو نقیض با هم از آن سلب شوند یا اینکه چگونه حدوث ذاتی ممکنات که در آن فرض میشود وجود ممکنات با عدم آن جمع میشود (عدم مجامع با وجود) با امتناع اجتماع دو نقیض سازگار میافتد. یا اینکه قاعدۀ فرعیت چگونه با تقدم ذاتیات قابل جمع است و این قاعده چگونه با هلیات بسیطه سازگار میافتد؟ آیا ثبوت محمول برای موضوع فرع ثبوت محمول است یا خیر و اگر آری، أعدام و انتزاعیات چگونه ثبوت خواهند داشت؟ چرا باید از دو مفهوم وجود و ماهیت، یکی را اصیل و دیگری را اعتباری دانست؛ در حالی که هر دو بر شیء خارجی صادق هستند؟ اگر وجود اصیل باشد، چگونه باید کثرت موجودات را که نهاد عقل آنها را میپذیرد، توجیه کرد؟ چگونه میتوان وجود را مساوق با خارجیت و ترتب آثار دانست؛ در حالی که نزد عقل وجود به ذهنی و خارجی تقسیم میشود و وجود ذهنی دارای اثر نیست؟ مشابه همین بیان را میتوان در تقسیم وجود به بالقوه و بالفعل و نیز واحد و کثیر بیان کرد؛ در حالی که از طرف دیگر گفته میشود وجود مساوق با فعلیت و وحدت است. این مسائل به حسب ظاهر متهافت و فهم آنها برای دانش پژوه دشوار به نظر میآیند؛ اما اگر منطق و زبان حکمت و فلسفه اسلامی به درستی فهمیده شود، روشن خواهد شد که این امور به حسب ظاهر متهافت، اما در واقع درست هستند و تناقضی در آنها وجود ندارد. بنابراین شناخت درست منطق و زبان حکمت است که پارادوکسنماها را از میان برمیدارد.
Each academic discipline has its own logic and language through knowledge of which its reader can understand that science. Islamic theosophy and philosophy has its own logic and language which should be correctly learned by those interested in this domain of thought. The most fundamental issue in the principle of noncontradiction. It seems, at first glance, that some philosophical rules are inconsistent with this principle. For instance, how is it possible to claim that both being and nonbeing are negated at level of quiddity or how is it that an existing essentially contingent being is still described as possible to be and not to be and so how this can be consistent with the impossibility of contradiction. There are cases of apparent inconsistency like the rule of presupposition of subject in predication with priority of essentials and its application to the simple propositions in which the concept of being is predicated of a given subject. What about nonbeings and abstract entities and what is the mode of their realization. Why should we consider only one of two concepts of existence and quiddity to be fundamentally real and regard the other to be the mere construction of mind while both concepts are true of external entity. If only being is real how can multiple things be justified? How can being be considered concomitant with extramentality and efficacy on one hand be divided into mental and extramental on the other. Similar objection can be raised about division of being into one and many or potential and actual since it is affirmed that being is concomitant with unity and actuality. These seemingly incompatible philosophical problems seem to be difficult to understand. To see there is no real contradiction one should know properly the logic and language of theosophy which is the core message of this article.
https://pwq.bou.ac.ir/article_10418_005ff0941417c195b102a07263aa33b9.pdf
نهاد عقل
اصل تناقض
ماهیت
حدوث ذات
عدم مجامع
قاعدۀ فرعیه
اصالت وجود
تشکیک
تباین
خارجی
ذهنی
واحد
کثیر
بالقوه
بالفعل
institute of reason
principle of noncontradiction
Quiddity
essential coming-into-being
rule of presupposition
principality of being
gradation of being
external and mental
one and many
potentiality
actuality
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2783-4131
2010-05-22
2
بهار 89 - مسلسل 3
103
121
10419
Research Paper
سه معقول فلسفی در نگاه صدرائی
Three Scondary Intelligibles of Philosophy
from Sadra's Viewpoint
مسلم شوبکلائی
1
دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه دین دانشگاه تهران
این نوشتار ضمن ارائه توضیح مختصر دربارة مواد ثلاث، بر این باور تکیه دارد که مواد ثلاث، معقول ثانی فلسفیاند و فیلسوف که به واقع نظر دارد، اهتمام جدّی به بحث مواد دارد و طرح بحث جهات در فلسفه استطرادی است؛ برخلاف منطق که به گونهای اصیل به جهات میپردازد.
In addition to the brief explanation of three modalities (the true and real ways in which a subject is related to the predicate), this article emphasizes on the view that they are philosophical sort of secondary intelligibles. In so far as he looks to reality, philosopher pays serious attention to the treatment of three modalities and for philosophy, as opposed to logic which deals the verbal modalities as such (literal ways in which a subject is related to predicate), any treatment of jihat (i. e. verbal modality) is marginal and secondary.
https://pwq.bou.ac.ir/article_10419_77cbe321da2fbaf3fdb0d3783fbf2ef3.pdf
ماده
جهت
مواد ثلاث
معقول ثانی فلسفی
معقول ثانی منطقی
modality
verbal mode
three modalities
philosophical secondary intelligibles
logical secondary intelligibles
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2783-4131
2010-05-22
2
بهار 89 - مسلسل 3
121
151
10420
Research Paper
بازخوانی تقریر ابن سینا از برهان صدیقین
Restatement of Avicina's Formulation
of The Proof of the Sincere
حسن عبدی
1
مدرس و محقق حوزه و دانشگاه
مسأله اصلی این مقاله تقریر ابنسینا از برهانِ صدّیقین است. برای تبیین این مسأله میتوان پرسید سرآغاز طرح برهان صدیقین به کدام یک از حکمای اسلامی باز میگردد؟ تقریر ابنسینا به عنوان یکی از حکمای اسلامی، بلکه به عنوان رئیس حکمای اسلامی چیست و چه فرقی با دیگر تقریرها دارد. چه اشکالها و ایرادهایی بر تقریر او مطرح شده یا ممکن است مطرح شود؟ آیا میتوان از تقریر ابنسینا در مقابل اشکالهای مذکور دفاع کرد؟ در این مقاله با بررسی پرسشهای مذکور به این نتیجه میرسیم که نخستین حکیمی که روش صدیقین در اثبات واجبالوجود را مطرح کرد، فارابی در کتاب فصوص الحکم است. همچنین نخستین حکیمی که تقریری بر اساس روش صدیقین ارائه کرده است، ابنسینا میباشد که در پنج اثر خود آن را مطرح کرده است. نکته قابل ذکر اینکه هیچ کدام از اشکالها قادر به متزلزل ساختن تقریر ابنسینا نیست.
The main theme of this article is the statement of the proof of the Sincere by Ibn Sina. In order to determine his crucial part one should raise such questions as: what is the origin of the demonstration and who for the first time offered it? What is the nature of this proof formulation by Ibn Sina as one, or rather, the most prominent among Islamic philosophers and what is the distinctive feature of his statement of this demonstration? What objections are so far raised or can be made to this argument? Can these objections and doubts be removed and so his statement of it be tenable? In answering these questions we come to the conclusion that Al-Farabi is the first philosopher to have presented the Proof of the Sincere in his fusus al-Hikam (Bezels of Wisdom) and that Avicina was the first who developed a statement of it on the basis of the Sincere's method in five of his works. It is worth noting that none of the objections raised could undermine Ibn Sina's statement of this proof.
https://pwq.bou.ac.ir/article_10420_6e2669653e8211c92a690c6263fca117.pdf
برهان صدّیقین
برهان امکان و وجوب
اثبات واجب
وجوب وجود
ابنسینا
The Proof of the Sincere
proof from possibility and necessity
proof of The Necessary
necessity of being
Avecina (Ibn Sina)
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2783-4131
2010-05-22
2
بهار 89 - مسلسل 3
153
174
10421
Research Paper
مسائل مشترک فلسفه دین و فلسفه اصول
Common problem of philosophy of
religion and philosophy of usul
حسن معلمی
1
استاد حوزه و استادیار دانشگاه باقرالعلوم
فلسفه دین، تفکر فلسفی و عقلانی در باب دین است؛ بدین معنا که گزارهها و اعتقادات دینی را تبیین میکند، ادله و شواهد به نفع و یا علیه را مطرح مینماید و به درستی و نادرستی و صدق و کذب آن میپردازد. فلسفه اصول نیز به مبادی تصوری و تصدیقی علم اصول همچون اجتهاد، حکم، عقل و ارزش و انواع آن و یقین و انواع آن و مباحث زبانی و تفسیری میپردازد. بین این دو علم در مباحث زبان دینی، مباحث تفسیر و هرمنوتیک، عقل و دین و نقش عقل در فهم دین، انتظار بشر از دین و قلمرو دین، اشتراک و تعامل وجود دارد.
philosophy of religion is an enterprise of philosophical and rational reflection on religion in the sense that it attempts to explain the religious beliefs and statements, raise arguments and evidence for or against and deal with truth or otherwise of its claims. Philosophy of usul (principles of fiqh) too deals with conceptual as well as propositional principles of the science of usul such as ijtihad (independent reasoning in legal matters), judgment, reason, value and its various types, certainty and its different sorts, and linguistic and exegetical problems. There are common aspects and interactions between these two fields of study in discussions of religious language, hermeneutics, interpretation of reason and religion and the role of reason in understanding religion, human expectations of religion and its domain.
https://pwq.bou.ac.ir/article_10421_ae4ac81f06f8563cef3929ddef960ee5.pdf
فلسفه دین
فلسفه اصول
تفکر عقلانی و فلسفی
مبادی تصوری و تصدیقی
philosophical and rational reflection
Philosophy of Religion
philosophy of usul
conceptual and propositional principles
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2783-4131
2010-05-22
2
بهار 89 - مسلسل 3
175
202
10422
Research Paper
ادلة فلسفی اثبات کامل مطلق
Philosophical arguments for absolutely
perfect Existence
عباس نیکزاد
1
استادیار دانشگاه علوم پزشکی بابل و مدرس حوزه علمیه بابل
از باورهای مهم همۀ موحدان به ویژه مسلمانان، اعتقاد به وجود کامل مطلق و لایتناهی است. اذکار «سبحان الله»، «الحمدلله»، «یا سبوح یا قدوس» و ... بر کامل مطلق بودن ذات حق دلالت دارند. فلاسفه الاهی به ویژه فلاسفه اسلامی در پی اثبات عقلی و برهانی این باور اساسی بودهاند که نتیجۀ تلاشهای آنان، ارائه و اقامۀ چندین برهان عقلی و فلسفی در این باب است. آنچه این مقاله بدان پرداخته است، از یکسو نقد و بررسی این ادله و از سوی دیگر، ارایه برهانهای دیگری است که کتب فلسفی به روشنی به آنها نپرداختهاند.
Faith in the perfect and infinite existence is one of leading beliefs of all monotheists particularly Muslims. The formulas of remembrance "sobhanallah, alhamdolellah, ya sobbuh ya quddus" designates the perfect Essence of God. Theistic philosophers especially Islamic theosophers attempted to demonstrate this fundamental belief which resulted in formulation of several philosophical and rational arguments for the existence of absolute perfect Being. This article is an attempt to critical analysis of these arguments on on hand, and to present other types of argument which have not been clearly dealt with in philosophical works
https://pwq.bou.ac.ir/article_10422_ea26f131bb62cae4f76bd158a0639cb8.pdf
کامل مطلق
وجود لایتناهی
واجب الوجود
ماهیت
ممکن الوجود
ضرورت
امکان
برهان عقلی
absolute perfect
infinite existence
Necessary Being
Quiddity
contingent being
Necessity
contingency
rational proof
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2783-4131
2010-05-22
2
بهار 89 - مسلسل 3
203
210
10423
Research Paper
چکیده عربی
Abstracts of articles in Arabic
سیدرضی مصطفوی
1
دکتر سیدرضی مصطفوی
https://pwq.bou.ac.ir/article_10423_88932436b2f604b09eaee35db9126d99.pdf
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2783-4131
2010-05-22
2
بهار 89 - مسلسل 3
3
10
10424
Research Paper
چکیده انگلیسی
Abstracts of articles in English
سیدمحمود موسوی
1
دکتر سیدمحمود موسوی
https://pwq.bou.ac.ir/article_10424_40f465ba79e64d137b3b8aa8c2d5b484.pdf