per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2783-4131
2014-02-20
5
زمستان 92 - مسلسل 18
7
40
12489
Research Paper
موجه سازی تجارب عرفانی
Justification of Mystical Experiences
حسن امینی
1
پژوهشگر جامعۀ المصطفی العالمیه
این نوشتار، با روش عقلی- تحلیلی، به بررسی فهمپذیری، بیانپذیری و انتقالپذیری تجربههای عرفانی و عدم آنها پرداخته است. هدف آن موجهسازی تجارب عرفانی با رویآورد تحلیلی- منطقی در سه مقام فوق است. عرفا معرفت الهی را از دو راه ممکن میدانند: عقل و شهود، اما به برتری رویآورد شهودی نسبت به رویآورد عقلی باور دارند. این مقاله، بر پایة علم حضوری، عقل منور، تعامل مکرر عارفان با تجربههای شهودیشان، و لوازم بین به معنای عام، تجارب شهودی را از هر سه نگاه منطقاً دفاعپذیر دانسته است.
Using rational-analytic method the present article is to examine whether or not the mystical experiences are accessible, explicable and communicable. It is to study the justifiability of mystical experiences in the three afore-mentioned aspects with logical-analytic approach. According to mystics knowledge of God is possible in two ways: intellect and intuition, they, however, emphasize on superiority of intuitive way over intellectual one. On the basis of knowledge by presence, illuminated intellect, mystics' frequent engagement with intuitive experiences, as well as their generally explicit implications the author came to the conclusion that mystical experiences are logically defendable in all three perspectives.
https://pwq.bou.ac.ir/article_12489_bd48536af3068503f4c2b56617c9ac29.pdf
تجارب عرفانی
حجیت
فهمناپذیری
بیانناپذیری
انتقالناپذیری
mystical experiences
Validity
ineffability
incomprehensibility
incommunicability
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2783-4131
2014-02-20
5
زمستان 92 - مسلسل 18
41
64
12490
Research Paper
امکان معرفت عینی به عالم خارج در فلسفة ابنسینا و صدرالمتألهین
Possibility of Objective knowledge of External World in Ibn Sina and Mulla Sadra's Philosophy
مجتبی جلیلی مقدم
m.jalili61@yahoo.com
1
حسین معصوم
hosseinmaasoum@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری فلسفۀ دانشگاه تبریز و مدرس دانشگاه پیام نور قم.
استادیار فلسفه پردیس فارابی دانشگاه تهران
مکتبهای فلسفیِ مشاء و متعالیه، هر چند به طور مستقل و خاص به مباحث معرفت شناختی ـ آنگونه که در فلسفة غربی در دورة جدید مطرح شده ـ نپرداختهاند، هر کدام ضمنِ مباحث هستیشناسانة خود به آن نظر دارند و برای تبیین چگونگیِ حصول معرفت به عالم خارج میکوشند.
نمایندگان بزرگ این دو مکتب بزرگ یعنی ابنسینا و صدرالمتألهین، به فراخور هستیشناسیِ خویش، دیدگاههای بدیعی در باب متعلَق شناخت، فاعل شناسا و نیز چیستیِ علم ارائه کردهاند. ابنسینا علم به عالم خارج را از سنخ انتزاع میداند و، بر این اساس، با قایل شدن به وجود کلی طبیعی در عالم خارج و نیز با اعتقاد به قوای بیرونی و درونی برای نفس آدمی، که در نهایت از عقل فعال مستفیض میشود، به تبیین درک عینی عالم خارج میپردازد. اما صدرالمتألهین با نگاه اصالت وجودی خویش راه دیگری برای این تبیین میپیماید. در این دیدگاه، آنچه عالم خارج را تشکیل داده امری غیرماهوی و از جنس وجود است و وجودِ کلی طبیعی را برنمیتابد؛ نفس نیز از جنس وجود میباشد و قوای آن مراتب و شئون آن هستند؛ علمِ به واقعیات خارجی نیز نه از جنس انتزاع بلکه وجودِ برترِ آنها در مراتب مختلف است. این وجود برتر راهگشای عینیت معرفت به عالم خارج در دیدگاه صدرایی است.
در این نوشتار در پیِآنیم که چگونگیِ امکان کسب معرفت عینی به عالم خارج را در فلسفة ابنسینا و صدرالمتألهین تبیین کرده، پایههای تشکیلدهندة این عینیت را با یکدیگر مقایسه کنیم.
Although peripatetic and transcendent schools of philosophy have not dealt with epistemological problems independently and specifically as in western philosophy in modern times, each has touched them in course of its own ontological discussions and attempted to explain the way knowledge of eternal world is obtained.
Ibn Sina and Mulla Sadra as preeminent representative of these two great schools have presented innovative views on the object, subject as well as nature of knowledge in accordance with their own ontology. Avicenna regarded knowledge of external world as a sort of abstraction and accordingly held 'natural universal' as extra-mentally real of which human soul endowed with internal and external faculties can obtain knowledge imparted by Active Intellect. To his own satisfaction Ibn Sina in this way explained the occurrence of objective knowledge. Mulla Sadra on the other hand with his "existentialistic" view provided different explanation for the problem. In this view, what constitutes external world is not quiddity but existence hence realization of 'natural universal' does not make sense to him. Human soul is an existence with degrees identified as its own faculties. Knowledge of external world is an abstraction but of is a higher degree of existence in different levels. To Mulla Sadar this higher degree can guarantee objectivity of knowledge of external world. This article is an attempt to make a comparative study of Ibn Sina and Mulla Sadra in respect with the possibility of objective knowledge of external world.
https://pwq.bou.ac.ir/article_12490_5f24c0122f2f909145ae699aac56068d.pdf
معرفت عینی
متعلَق شناخت
فاعل شناسا
کلی طبیعی
عقل فعال
انطباق
objective knowledge
object of knowledge
subject of knowledge
natural universal
active intellect
Correspondence
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2783-4131
2014-02-20
5
زمستان 92 - مسلسل 18
65
101
12491
Research Paper
سازوکار اثبات عقلانیت باور دینی در اندیشه لیندا زگزبسکی
Demonstration Mechanism for Rationality of Religious Beliefs in Linda Zagzebski’s Thought
غلامحسین جوادپور
1
دکترای فلسفۀ دین و مسائل جدید کلامی دانشگاه قم.
باورها همواره معجونی از پندارها و خرافات با حقایق و راستیها بودهاند و بشر همواره این دغدغه را داشته تا اعتقادات خود را با در دست داشتن معیارهایی بپیراید. معرفتشناسان با ارائۀ ملاکهایی درصدد راستیآزمایی باورها برآمده و سازوکاری برای این امر ترسیم کردهاند. باورهای دینی به دلیل گستره و اهمیت زیاد آنها و نیز ماورایی بودنشان محور اختلاف فراوانی شدهاند؛ نظامهای معرفتیای مانند قرینهگرایی و وثاقتگرایی ارزش معرفتی این باورها را سنجیدهاند. زگزبسکی، با درانداختن ساختاری فضیلتگرا و با ابداع برخی از اصول کلی، نگاهی نو به ارزش عقلانی باورهای دینی دارد. وی، نخست،رویههای رایج در معرفتشناسی دینی را نقد میکند و، سپس، با استفاده از دو ویژگی «فطری بودن» و «فراگیری» عقل سه اصل عقلانیت ارائه میکند و باورها را براساس آنها میسنجد. در نگاه او، باورهای دینی توان برآوردن این معیارها را دارند. این مقاله به بررسی رویکردهای سلبی و ایجابی وی در این زمینه میپردازد.
Beliefs have often been a mixture of illusions and superstitions with realities and truths. Human being has always had the concern to refine his beliefs with certain criteria. Epistemologists have provided certain standards for truth-testing beliefs defining a mechanism for this purpose. Due to their wide extent and importance as well as their being related to supernatural scheme of reality, religious beliefs are matters of great dispute; epistemic systems such as evidentialism and authoritarianism have made epistemic evaluation of them. Introducing an original virtue-based structure and providing some principles Zagzebski has made a new glance at the rational value of the religious beliefs. Having criticized the current methods in epistemology, Zagzebski appeals to two characteristics of "universality" and "innateness" of reason and offers three principles for rationality on the basis of which she can evaluate beliefs. In her view religious beliefs can satisfy these standards. The present article is to make a survey of her affirmative and negative approach in treating the problem.
https://pwq.bou.ac.ir/article_12491_00c656b074a474d075614d0fd49dd1be.pdf
عقلانیت
باور دینی
فضایل عقلانی
زگزبسکی
قوای معرفتی
معرفتشناسی فضیلتمحور
Rationality
religious beliefs
rational virtues
epistemic faculties
virtue-based epistemology. Linda Zagzebski
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2783-4131
2014-02-20
5
زمستان 92 - مسلسل 18
103
132
12492
Research Paper
معانی احصای اسماء الهی در احادیث نبوی
Meanings of Divine Names in Prophetic Hadiths
سیدقوامالدین حسینی سیاهکلرودی
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق علیه السلام
اسماء و صفات الهی راه شناخت خدا و توجه به ذات بیمانند او میباشند. قرآن کریم و روایات ژرفترین معارف را دربارة اسماء و صفات خداوند بزرگ فراروی اندیشمندان و طالبان حق قرار دادهاند. یکی از این معارف در جمعی از احادیث آمده است که راویان شیعه و سنی از رسول گرامی اسلام6، دربارة احصای اسماء نقل کردهاند. این نوشتار برای درک عمیقتر معنای احصا، پس از بررسی این احادیث، آرای اندیشمندان مسلمان را در معنای احصا دستهبندی و به اندیشه در آنها پرداخته است. از نگاه نویسنده، به زبان آوردن این اسماء همراه اعتقاد و ایمان به آنها در دعا و غیر آن معنای ظاهر احصای اسماء الهی و متناسب با معنای لغوی آن است. معانی عرفانی و دقیقی که در تفسیر احصا آمده است، افزون بر اینکه حقایقی ثابت و انکارناپذیرند، میتوانند معانی باطنی احصای اسماء به شمار آیند.
Divine Names and Attributes are ways to obtain knowledge of God and His Unique Essence. Holy Quran and hadiths have provided scholars and seekers of the Truth with the deepest wisdoms about the Names and Attributes of God. Among these traditions is the hadith from holy Prophet of Islam transmitted by Sunni and Shiite transmitters on the number of the Names. This article is to give a deeper understanding of them through examination of related hadiths as well as views of Muslim scholars. These names are of literal meanings in which the believers have faith and utter in their supplications. In addition, there are deeper meanings that are undeniable subtle mystical truths regarded as esoteric meaning of the Names.
https://pwq.bou.ac.ir/article_12492_fdff16aa03824b692f792bb1ce3ca797.pdf
احصای اسماء
تخلق به اسماء الهی
تحقق به اسماء الهی
مظهریت برای اسماء الهی
انحصار اسماء الهی
دعا
number of Names
assuming character traits appropriate to the Names
realization of the Names
supplication
manifestations of the Names
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2783-4131
2014-02-20
5
زمستان 92 - مسلسل 18
133
147
12493
Research Paper
تشبیه و تنزیه نزد ابن عربی
Comparability and Incomparability Declaration
in Ibn Arabi
علی شیروانی
shirvani@rihu.ac.ir
1
دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
تشبیه و تنزیه دو واژة متداول در فرهنگ اسلامی است، اما ابنعربی طبق مبانی خاص خود، بهویژه وحدت وجود، تفسیری تازه از آن ارائه میدهد و معرفت صحیح خدای تعالی را در جمع میان تشبیه و تنزیه مییابد و براساس این الگوی معرفتی جدید به جمع میان نصوص به ظاهر ناسازگار دینی در زمینة اسماء و صفات خدای متعال میپردازد. در این مقاله، ضمن تبیین دیدگاه ابنعربی در این باره لوازم الهیاتی نظریه او تبیین میگردد.
Comparability and incomparability are two common terms in Islamic literature. Ibn Arabi, however, in view of his own principles particularly the unity of Being has provided a new interpretation of them according to which the true knowledge of God is obtained not in rejecting one in favor of the other but in both upholding comparability and declaring incomparability. On the basis of this new pattern of knowledge he attempted to reconcile two apparently incompatible scriptural statements of Divine Names and Attributes. The present article is to explain Ibn Arabi's view of problem and its theological implications.
https://pwq.bou.ac.ir/article_12493_473f8a2814f753060eda69f5eb7213a2.pdf
تشبیه
تنزیه
ابنعربی
عرفان اسلامی
وحدت وجود
Ibn Arabi
comparability (assimilationism [tashbih])
incomparability (remotionism [tanzih]
unity of being
Islamic mysticism
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2783-4131
2014-02-20
5
زمستان 92 - مسلسل 18
149
175
12494
Research Paper
تفاسیر متنوع از آموزۀ قانون طبیعی
Various Interpretations of Natural Law
محمد حسین طالبی
1
استادیار فلسفۀ حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
امروزه، یکی از دلایل اهمیت قانون طبیعی آن است که این آموزه از جمله مبانی توجیهگر حقوق بشر بهشمارمیرود. قانون طبیعی (natural law) با حقوق طبیعی (natural rights) تفاوت دارد. سابقۀ قانون طبیعی بیش از 25قرن است، در حالی که پیشینۀ مباحث مربوط به حقوق طبیعی از سه قرن و نیم فراتر نمیرود. قانون طبیعی بنیاد حقوق طبیعی است.
دانشمندان غربی در تفسیر دکترین قانون طبیعی اتفاق نظر ندارند. اختلاف نظر آنان در محتوای قانون طبیعی در طول زمان ناشی از اختلاف در برداشت از واژۀ طبیعت بوده است.
هدف اصلی این نوشتار تبیین کاربریها و تفاسیر گوناگون آموزة قانون طبیعی است. استقرای نسبتاً تام در آثار منتشرشدۀ طرفداران قانون طبیعی در غرب چهار تفسیر از قانون طبیعی را به خواننده الهام میکند. دو برداشت از این چهار تفسیر با برخی از عقاید اسلامی سازگار است. این نگارش، علاوه بر تأکید بر برگردان صحیح عبارت «natural law» به قانون طبیعی ]نه حقوق طبیعی[، درصدد بیان این چهار تفسیر از این آموزه است.
One reason for the importance of natural law in modern times is the role it play as explanatory principles of human rights. Natural law, however, is different from natural rights. While natural law dates back to 2500 years ago, discussions related to natural rights do not exceed 350 years. Natural law underlies natural rights.
Western scholars are divided in interpreting the doctrine of natural law. Their difference of opinions over the content of natural law originates from their disagreements in understanding the term "nature". The present article is mainly intended to explain the various applications and interpretations of natural law doctrine. Having considered almost all published works by advocates of natural law in the West, one encounters four different readings for natural law. Of these four versions only two are compatible to some Islamic beliefs. The article is an attempt to examine these four interpretations with an emphasis on the way this legal expression should be rendered in Farsi.
https://pwq.bou.ac.ir/article_12494_8f2ee9e2c7c4b553c0cfd92e4ce05316.pdf
قانون طبیعی
حقوق طبیعی
طبیعت
اراده خدا
عقل
غریزه
نظام جهان
Natural Law
natural rights
human will
nature
Reason
God
order of universe
Instinct
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2783-4131
2014-02-20
5
زمستان 92 - مسلسل 18
177
207
12495
Research Paper
وحدت وجود از دیدگاه صدرالمتألهین
Unity of Existence from Sadra’s Perspective
سیدمحمدمهدی نبویان
1
سیدمحمود نبویان
2
کارشناسی ارشد فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
دانش یار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
مسئلۀ وحدت وجود از مسائل کلان هستیشناختی است که در فضای عرفانی پدید آمده و آرام آرام در فضای فلسفی وارد شده است. قبول یا رد آن تمام مسائل فلسفی را تحتالشعاع قرار میدهد. با قبول وحدت وجود، عالَم رنگ دیگری به خود گرفته، در معنای غلیظ آن، علیت از میان موجودات رخت برمیبندد. نیز وحدت وجود تحلیل دیگری از وجود حضرت حق و شریعت خواهد داد. فیلسوفانی قبل از صدرالمتألهین در این باب بحث کردهاند، اما ملاصدرا مدعی برهانی ساختن این مسئله و تبیین صحیح و دقیق آن شده است.
در این مقاله، به بیان تقریر ملاصدرا و ادله آن در باب وحدت شخصی وجود میپردازیم. ایشان با ارائة پنج استدلال: وجود رابط، بسیطالحقیقه، صرفالوجود، واجبالوجود بالذات واجب من جمیع الجهات و عدم تناهی به اثبات وحدت وجود پرداخته است.
Unity of Existence is a grave problem of ontology that first appeared in mysticism and came to be dealt with in the domain of philosophy. Acceptance or denial of it has impact on all philosophical problems. With acknowledgement of unity of Being the universe assumes a new significance and as a result the principle causality will lose its explanatory force, for an utterly distinct analysis is made on the existence of the Real and Sharia Law. Earlier philosophers had discussed the issue but Mulla Sadra argued for it and claimed that he managed to demonstrate it properly and precisely.
The authors made an attempt to give Sadra’s formulation of the problem along with the arguments made in favor of it. Mulla Sdara offered five arguments for the unity of being by scrutinizing such concepts as copula existence, simple reality, sheer existence, Essentially Necessary Being, and infinity.
https://pwq.bou.ac.ir/article_12495_4e7dbe7bf90f3a9ebcf100a6177772e7.pdf
وحدت وجود
وجود رابط
بسیطالحقیقه
صرفالوجود
عدم تناهی
صدرالمتألهین
Unity of Existence
copula existence
simple reality
sheer existence
infinity
the Foremost among theosophers