%0 Journal Article %T نقد حکمت متعالیة صدرایی از منظر عرفان نقد نظریة اصالت وجودهای خاص %J فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت %I دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام %Z 2008-9309 %A عشّاقی, حسین %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 12 %N زمستان99 _ مسلسل 46 %P 35-52 %! نقد حکمت متعالیة صدرایی از منظر عرفان نقد نظریة اصالت وجودهای خاص %K اصالت وجود %K فلسفه و عرفان %K نقد فلسفه %K وجودات امکانی %K حقیقت وجود %R 10.22081/pwq.2021.70153 %X باورود نظریه «اصالت وجود در تحقق» از عرفان به فلسفه توسط صدرالمتألهین در قرن یازدهم تحول بزرگی در فلسفه شکل گرفت. او  مصداق این نظریه را  دو مورد قرار داد: اول حقیقت لابشرطی «وجود» که در عرفان هم سابقه داشت؛ دوم وجودات خاص امکانی  که در عرفان سابقه نداشت. پس بر اساس تعمیم او وجودات خاص امکانی نیز اصیل و موجود بالذات شدند و این مستلزم پذیرش وجوب ذاتی آنها بود که مقبول و معقول نبود. صدرالمتألهین خود به این اشکال متفطن بود و برای حل اشکال دو  پاسخ ارائه کرد: یکی بر اساس فرق بین معنای «بالذات» در دو تعبیر «واجب‎الوجود بالذات» و «موجود بالذات» و دیگر بر اساس فرق بین «ضرورت ذاتی» و «ضرورت ازلی»؛ ولی هیچ یک از دو پاسخ، رافع اشکال نبودند و این، اضطرابی را در آرای خود صدرالمتألهین به وجود آورده است؛ لذا او در برخی آثارش از تعمیم خود عقب‏نشینی کرده است.   %U https://pwq.bou.ac.ir/article_70153_53612cb5d4086c7f756d7650345e43d1.pdf