TY - JOUR ID - 15573 TI - تربیت صدرایی مبتنی بر فرایند ادراک از منظر ملاصدرا JO - فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت JA - PWQ LA - fa SN - 2008-9309 AU - نوروزی, رضاعلی AU - حقیقت, رقیه AU - مظاهری, مهدی AU - نصرتی هشتی, کمال AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان AD - کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه اصفهان AD - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - بهار 92 - مسلسل 15 SP - 147 EP - 178 KW - ملاصدرا KW - ادراک KW - دلالت‌های تربیتی KW - اهداف تربیت KW - اصول تربیت DO - N2 - هدف از نگارش این مقاله بازشناسی فرایند ادراک از منظر ملاصدرا و پیامدهای تربیتی آن است. در پژوهش حاضر، که با بهره‌گیری از رویکرد کیفی و با روش توصیفی ـ استنتاجی صورت گرفته است؛ پس از بازبینی منابع، ادراک و پیامدهای تربیتی آن بر اساس آرای ایشان استنباط شده است. یافته‌های حاصل از این تحقیق، بعد از تعریف آن و معرفی انواع و مراتب آن بحث از اهداف و اصول تربیت با توجه به فرایند ادراک است. این اهداف عبارت است از: 1.تشبه به حضرت حق 2. رشد و استکمال قوه حسی 3. رشد و استکمال قوه خیال 4. رشد و استکمال قوة عقلانی. و اصول تربیت عبارت است از: 1. اصل توجه به حواس به عنوان معدات کسب علم 2. جامع‌نگری در علم . 3. مرحله‌ای نمودن آموزش 4. توجه به مراتب نیازها و استعدادهای آدمی 5. اصل توجه به تفاوت‌های فردی 6. توجه به مراحل مختلف رشد و تأکید بر تدریجی بودن تربیت 7. اصل تناظر و مراتب علم با نیازهای آدمی. UR - https://pwq.bou.ac.ir/article_15573.html L1 - https://pwq.bou.ac.ir/article_15573_b72d6848f0ad73e9d668eeb1a95d5d06.pdf ER -