TY - JOUR ID - 63759 TI - بررسی تطبیقی دیدگاه علامه طباطبایی و آیت‌الله مصباح یزدی دربارۀ معقول ثانی فلسفی و رابطۀ آن با وجود ربطی JO - فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت JA - PWQ LA - fa SN - 2008-9309 AU - سلیمانی امیری, عسکری AU - حسینی, سیدابوالقاسم AD - عضو هیئت علمی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AD - دانش‌آموختة سطح سه حوزة علمیة قم Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 9 IS - بهار 96 - مسلسل 31 SP - 41 EP - 61 KW - معقول ثانی فلسفی KW - وجود KW - عروض KW - اتصاف KW - وجود رابط KW - علامه طباطبایی KW - مصباح یزدی DO - 10.22081/pwq.2017.63759 N2 - معقولات که از نوع مفاهیم کلی‌اند به سه دسته تقسیم می‌شوند: معقول اول، معقول ثانی منطقی و معقول ثانی فلسفی. علامه طباطبایی معقول ثانی فلسفی را به مفهومی که عروض آن ذهنی و اتصافش خارجی‌ است تعریف کرده و نقش علم حضوری را در دستیابی به آن برجسته شمرده است. آیت‌الله مصباح‌یزدی این نوع مفاهیم را مفاهیمی انتزاعی که حاکی از نحوة وجود است می‌داند و همچون استادش نقش علم حضوری را برجسته می‌شمارد. وی برای سنجش و کندوکاو ذهنی نقش زیادی قایل است و، از این رهگذر، دامنة معقولات ثانیه را گسترش می‌دهد.ازآنجاکه علامه طباطبایی ثبوت خارجیِ وجود رابط را پذیرفته است، چگونگی ارتباط معقولات ثانیة فلسفی با خارج را به نحو وجود فی غیره تفسیر می‌کند. تحقق این مفاهیم در خارج را به نحو وجود رابط و فی غیره می‌داند. اما آیت‌الله مصباح‌یزدی تحقق مفاهیم فلسفی را صرفاً به وجود منشأ انتزاع دانسته، هیچ نحو وجودی ـ حتی ضعیف ـ برای مفاهیم فلسفی در خارج قایل نیست، چه ایشان تحقق خارجی وجود رابط و نسبت را در خارج قبول ندارد. UR - https://pwq.bou.ac.ir/article_63759.html L1 - https://pwq.bou.ac.ir/article_63759_c211a581a95ccdbed35d88ab63aaecbf.pdf ER -