دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93091زمستان 88 - مسلسل 220100220Concordance of Religious and Quranic Language with human Primordial Natureفطرت نمونی زبان دین و قرآن73310269FAرمضانعلی تبار فیروزجاییاستادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20141115The present article attempts to study the language of religion and that of Quran as an important problems of theology and philosophy of religion. After conceptual explanation and the backdrop of linguistic problem, the author has a critical review on various views on religious language. Theories on religious language are generally divided into two cognitive and non-cognitive groups. The latter being originated from the Western thought is first critically considered and then the alternative view, i.e. cognitive theories are elaborated and finally the right view along with supporting arguments is explained. The supported view is that the language of Quran and that of Islam in general is the same as the common language of the rational people and is compatible with human primordial nature and thus was called the language of fitra i.e. primordial nature and guidance. That is to say the religious language and structure far from being imposed upon the human nature is utterly coherent and compatible with it. For the main and fundamental purpose of religion is to guide all humans throughout the ages in all walks of life everywhere. This ideal is possible and practical when the language of religion is of above-mentioned characteristics being not limited to any particular place and time. Such qualities are to be found only in language of fitra that is common ground for human cuture for all men in all times with which every man is familiar and enjoy.در مقاله حاضر به بحث زبانشناسى دین و قرآن، که از مباحث مهم الهیات، فلسفه دین و کلام جدید مىباشد، پرداخته شد. ابتدا پس از مفهوم شناسی و بیان پیشینه مسأله زبان شناسی، دیدگاه های مختلف در زمینه زبان دین مورد نقد و بررسی قرار گرفت. تئوریهای زبان دین در دو دسته غیر شناختاری و شناختاری تقسیم شده است. تئوری های غیر شناختاری که خاستگاه غربی دارد مورد نقد و بررسی قرار گرفت سپس نظریه های شناختاری زبان دین طرح گشته و در ادامه دیدگاه صحیح و ادله آن بیان شد. نظریه مختار این است که زبان دین و قرآن همان زبان عرف عقلاست که با فطرت و سرشت انسانی سازگار و همخوان است و به این دلیل به زبان فطرت و هدایت تعبیر شده است. بنا بر این زبان دین، زبان فطرت است؛ بدین معنا که زبان و ساختار دین، سازگارى و تطابق آن با فطرت انسان است نه تحمیل بر آن. چرا که هدف اصلى و اساسى دین ، هدایت همه انسانها، در همه اعصار، در همه مکانها و در همه زمینهها مىباشد و <span lang="FA">این هدف، زمانى عملى و ممکن است که زبان آن نیز داراى ویژگىهاى فوق (فرازمانى، فرامکانى و...) باشد. یگانه زبانى که این ویژگىها را داراست، زبان فطرت مىباشد که فرهنگ عمومى و مشترک همه انسانها در همه زمانها و مکانها است و هر انسانى به آن آشنا و از آن بهرهمند است.</span>https://pwq.bou.ac.ir/article_10269_02298f34f9466b1417cc5a05a1601e96.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93091زمستان 88 - مسلسل 220100220Philosophical Determinism on the Basis the Principle of Prior Necessityجبر فلسفی از نگاه قاعده ضرورت سابق (نقد و بررسی قاعده «الشیئ ما لم یجب لم یوجد»)356810270FAغلامرضافیاضیاستاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (تدوین: محمدتقی یوسفی، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة).Journal Article20141115The philosophical principle that “a thing comes into being only after it is necessitated” is proposed and proved with some arguments. According to this principle which is taken for granted the existence of effect is necessitated before its actualization with the totality of its cause. This is known as philosophical determinism. Islamic theologian, by contrast, totally reject the principle substituting “priority” for necessity. Meanwhile some Shi‛ite scholars of usul al-fiqh (legal methodologists) distinguishing between free agent and determined agent restricted the principle to the latter. The author’ view is in favor of legal methodologists’. It attempts to prove it analyzed both arguments for and against by philosophers and theologians.<span lang="FA">قاعدة «الشیء ما لم یجب لم یوجد» در کلام حکما مطرح و با دلایلی اثبات شده است. مفاد آن که به عنوان قاعدهای مسلم تلقی میشود، این است که با تمام شدن علت، وجود معلول پیش از تحققش ضرورت مییابد، این قضیه به جبر فلسفی معروف است. در مقابل، متکلمان اسلامی مطلقاً آن را نفی نموده، «اولویت» را جایگزین ضرورت میکنند. در این میان برخی از اصولیین شیعه با تفصیل بین فاعل مختار و موجب، قاعده را به فاعل موجَب اختصاص میدهند. دیدگاه برگزیده این مقاله تفصیل مورد نظر اصولیین است. در این مقاله ضمن اثبات این نظریه، دلایل حکما و اشکالات متکلمان مطرح و تحلیل میشود.</span>https://pwq.bou.ac.ir/article_10270_7240abf21dff9db587dfd709b6fc5ea6.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93091زمستان 88 - مسلسل 220100220Logical Secondary Intelligibles and Kantian Pure Concepts of Understandingمعقولات ثانی منطقی و مفاهیم محض فاهمه کانتی699010271FAیارعلیکرد فیروزجائیاستادیار دانشگاه باقرالعلومJournal Article20141115One of important topics in logic and philosophy is the division of concepts. According to traditional logic and Islamic philosophy, concepts are divided into three types: essential intelligibles, logical secondary intelligible and philosophical secondary intelligible. The present article deals first with the views of Islamic philosophers on logical secondary intelligibles. In Western philosophical tradition Kant spoke of pure concepts of understanding or categories which are comparable with logical and philosophical secondary intelligible. This article attempts first to give an account of pure concepts of understanding in Kant’s view along with an examination of their properties, and then present a comparative study of his view with that of traditional logicians.یکی از مباحث مهم در فلسفه و منطق، انواع مفاهیم است. در منطق سنتی و فلسفه اسلامی، مفاهیم به سه دسته ماهوی، معقولات ثانی منطقی و معقولات ثانی فلسفی تقسیم شدهاند. در مقاله حاضر، ابتدا دیدگاههای فیلسوفان مسلمان درباره معقولات ثانی منطقی بررسی شده است. در فلسفه مغربزمین نیز کانت از مفاهیم محض فاهمه یا مقولات سخن گفته است که با معقولات ثانی منطقی و فلسفی قابل مقایسه است. از این رو پس از گزارش چگونگی طرح مفاهیم محض فاهمه در فلسفه کانت و بررسی احکام آن، دیدگاه کانت درباره این مفاهیم با دیدگاههای منطقدانان سنتی درباره معقولات ثانی منطقی بررسی تطبیقی میشود. <br /> https://pwq.bou.ac.ir/article_10271_5e4efca93163842d4975d6a1226eb5d8.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93091زمستان 88 - مسلسل 220100220Miracle and Law of Causalityمعجزه و قانون علیت9111810272FAرحیملطیفیپژوهشگر و استاد جامعة المصطفی العالمیةعلیپریمیعضو هیأت علمی پیام نورJournal Article20141115Miracles drew the attention of thinkers from different angles in the history of religions. Of especial importance, however, is the ontological glance of philosophers at miracles. That every effect requires a congruent cause is a intellectual philosophical law. On the other hand, the constituent element in miracle is its being “extraordinary” which makes it seem to be lack of any congruent cause thus being inexplicable event.
Now the question is whether miracle has no cause in which case it is regarded as irrational, or has a cause but not of natural sort that is familiar and known by human beings or souls of Prophets are involved and act in producing miracles.
Analyzing different sorts of miracles this article attributes them to unfamiliar natural causes as well as familiar unnatural ones and the influence of prophetic souls involved in bringing them about.<span lang="FA">پدیدة معجزه در طول تاریخ ادیان، از زوایای گوناگونی، اندیشة دانشوران را به خود مشغول داشته است، در این میان نگاه هستی شناسانة فلاسفه به معجزه درخور اهمیت است.</span>
<span lang="FA">این که هر معلولی علتی مسانخ با خود را میخواهد، یک قانون عقلی فلسفی است، از طرف دیگر، «خارقالعاده» بودن که جنس و مقوم معجزه است، در ظاهر معلول بدون علت مسانخ را به نمایش میگذارد.</span>
<span lang="FA">حال پرسش این است که آیا معجزه معلول بدون علت است؟ تا پدیدة خرد ستیز باشد؛ یا علت دارد ولی از سنخ علتهای طبیعی و مشهود و معروف بشر نیست؛ یا اصولاً نفس انبیاء به عنوان یک علت در صدور معجزات دخالت دارد.</span>
<span lang="FA">این نوشتار با تحلیل گونههای علت، معجزه را مستند به علل طبیعی غیر معروف و علل غیرطبیعی دانسته و دخالت نفس انبیاء در صدور معجزات را مستند ساخته است.</span>https://pwq.bou.ac.ir/article_10272_7d99b262a50f26b3c49cc690cef680f2.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93091زمستان 88 - مسلسل 220100220Ontological Reflection Of Meaning In Religious Epistemologyبازتاب هستیشناسی معنا در معرفت دینی11914410273FAاحمدواعظیاستادیار دانشگاه باقرالعلومJournal Article20141115Language and meaning have drawn considrably the theoretical attension of philosophers part of which is the ontology of meaning. The author of this article is going to show that ontology of meaning as part of semantics, semiotics and hermeneutical speculation is not only of theoretical and philosophical concern but it has practical cosequences in the way we face with language and text and involves some recommendations and strategies in interprtations. The deconstructionist view on the nature of meaning as well as Ferdinand de Saussure's analysis of nature and origin of meaning along with the view of those who consider meaning as ontologically dependent on text or take any text basically devoid of meaning advocate the objective plurality of meaning are all the subject of critical examination of this article with a disscussion of the implications of these viewpoints in religious knowledge and exegisis of revealed texts.<span lang="FA">از نیمه قرن بیستم به بعد، زبان و معنا </span><span dir="LTR">(meaning)</span><span lang="FA"> سهم قابل توجهی از تأملات نظری را به خود اختصاص دادهاند که هستیشناسی معنا، بخشی از این تأملات مربوط به معناست. نگارنده در این مقاله نشان خواهد داد هستیشناسی معنا به عنوان بخشی از مباحث سمانتیک، نشانهشناسی و نظریهپردازی تفسیری، دغدغهای صرفاً نظری و فلسفی نیست؛ بلکه در نحوه مواجهة ما با زبان و متن تأثیر عملی دارد و مستبطن توصیهها و راهبردهای تفسیری است. دیدگاه شالودهشکنان درباره ماهیت معنا و نیز تحلیل فردیناند سوسور از چیستی و خاستگاه معنا به همراه آرای کسانی که به لحاظ هستیشناختی قیام وجودی معنا را به متن میدانند یا اساساً متن را فاقد معنای متعیّن دانسته، از تکثر ثبوتی معنا دفاع میکنند محور نقد و بررسیهای این مقاله است که پیآمدهای آنها در حوزة معرفت دینی و تفسیر متون وحیانی به بحث گذاشته میشود.</span>https://pwq.bou.ac.ir/article_10273_d8451e1be12d7f01776d38d68404076f.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93091زمستان 88 - مسلسل 220100220Philosophical Explanation of Revelation from Farabi to Mulla Sadraسیر تطوّر تبیین فلسفی وحی از فارابی تا ملاصدرا14517310274FAزهرایوسفی روشناوندکارشناسی ارشد فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلومJournal Article20141115Revelation is one of the most important doctrines of religion that draws attention of philosophers as any other thinkers. According to Islamic philosophy, the source of all knowledge and agent of its emanation is Holy Spirit or angel of revelation and the receiver of revelation is the intellectual faculty of Holy Prophet who due to his natural capacity and existential perfection can be united with Active Intelligence and thus receive the knowledge.
The most important and controversial problem about revelation among Islamic philosophers is the way the angel of revelation could be seen. In Peripatetic system of Farabi and Avicenna Active Intelligence is identified with angel of revelation and its vision is understood as Prophet’s imagination reflecting the existential reality. By discovering the world of discontiguous Imagination or “suspended Archetypes” as Master of Illumination called it, Illuminationist and Transcendent theosophies, however, proved to be a turning point in philosophical explanation of revelation. According to this theosophical school angel of revelation is the greatest among horizontal dominant Lights and so the archetype of human soul with whom the pure soul of Prophet, having removed all material preoccupations and physical veils could be united and thereby receive the truths. Angel of revelation has manifestations in the Imaginal World that make it possible to be seen by the soul of Prophet. It comes down, as it were, from its intellectual and luminous reality and manifests itself in one way or another in the world of Imagination so that it could be seen by Prophet.وحی که یکی از مهمترین آموزههای دینی است از سوی فلاسفه همچون دیگر اندیشمندان مورد توجه قرار گرفته است. در فلسفه اسلامی، فرشته وحی، مخزن علوم و مفیض آنها و گیرنده وحی نیز قوه عاقله نبی است که وی به علت استعداد ذاتی و تکامل وجودی به مرتبهای میرسد که میتواند به عقل فعال متصل گردد و معارف را از وی دریافت نماید.
مهمترین مبحث در زمینه وحی نزد فلاسفه اسلامی، نحوه رؤیت فرشته وحی است. در نظام مشائی، عقل فعال همان فرشته وحی و رؤیت او نیز محاکات متخیله نبی از حقیقت وجود وی بود؛ ولی در مکتب اشراقی و حکمت متعالیه با کشف عالم مثال منفصل یا به تعبیر شیخ اشراق «مثل معلّقه» تبیین فلسفی وحی به نقطه عطف خود رسید. در این مکتب، فرشته وحی عظیمترین انوار قاهره عرضیه و رب النوع آدمی بود که نفس پاک نبی پس از رفع شواغل و حجب برزخی و جسمانی با اتصال به فرشته وحی، معارف را از وی دریافت میکند. حقیقت فرشته وحی دارای مظاهری در عالم مثال است که با ظهور در این مظاهر، امکان رؤیت آن برای نفس نبی حاصل میشود. فرشته وحی از حقیقت عقلی و نوری خود تنزل مینماید و در مظهری از مظاهر عالم مثال جلوهگر میشود تا نبی به رؤیت آن نائل آید.https://pwq.bou.ac.ir/article_10274_6baada1c0ddd32d6c4c94783b6c3a948.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93091زمستان 88 - مسلسل 220100220A Critical Apritical Approach to Peripatetic Arguments For Nullification Of Transmigrationنقد و بررسی دلایل مشائیان بر ابطال تناسخ17520210275FAمحمدتقییوسفیعضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیةJournal Article20141115Theory of Transmigration drew the attention of thinkers since early times. It has remarkable consequences both in philosophy of soul and other philosophical debates, not to mention the theological consequences of it. Islamic thinkers, therefore, attempted a treatment of it along their philosophical lines and mainly tend to the idea if rational impossibility of it. Prepatatic philosophers too put emphasis on the impossibility of transmigration and sometime offered new versions of earlier arguments and in some cases presented new arguments. This article attempts to elaborate the view of Peripatetics on the theory of transmigration.
It first take a glance at the history of transmigration doctrine, various attitudes, terminology used in dealing with different types of transmigration and finally the theoretical bases for the denial of the doctrine are examined. Consideration of their argument, the extent of their demonstrating force and the possible objects are all covered in this article.تناسخ آموزهای است که از دیرباز، فکر اندیشمندان را به خود معطوف داشته است؛ بحثی که هم در فلسفه نفس، بازتابهای درخور توجهی دارد و هم در دیگر مباحث فلسفی. علاوه بر اینکه نمیتوان از بازتابهای کلامی آن نیز غافل شد؛ از اینرو اندیشمندان مسلمان به فراخور توان فکری خویش به بررسی آن پرداخته و عمدتاً به امتناع عقلی آن گرایش نشان دادهاند. فیلسوفان مشائی نیز بر امتناع عقلی تناسخ تأکید کردهاند و گاه تقریرهای جدیدی از دلایل گذشتگان ارائه نموده و گاه به دلایل جدیدی دست یافتهاند. در این مقاله، تلاش شده تا دیدگاه مشائیان دربارة تناسخ ارائه شود. ابتدا نگاهی به تاریخچه آموزه تناسخ، گرایشهای گوناگون در اینباره، اصطلاحات تناسخ و انواع آن میشود و در نهایت مبانی انکار تناسخ طرح میگردد. بررسی دلایل ایشان، تعیین مقدار دلالت آنها و نقد و بررسی هر یک از آنها محور بحثهای بعدی است.https://pwq.bou.ac.ir/article_10275_3cd7a3ee4de4bb6dd5b5d6dab7050d2c.pdf