دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93092پاییز 89 - مسلسل 520101122Rational demonstration of absolutely Perfect Being; Critical analysis of Inadequate Argumentsاثبات عقلی کامل مطلق و نقد و بررسی بعضی از ادلة ناکافی73910284FAعسکریسلیمانی امیریعضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی و استاد مدعو دانشگاه باقرالعلومJournal Article20141115In Islamic philosophy the Necessary Being is first demonstrated and then the fact that He is Necessary from all aspects is discussed as one of His the general properties. The implication of this principle is that he has of necessity every perfection and thus must be absolutely perfect. Muslim mystics also prove the existence of Necessary Being directly from the concept of absolute being or existence as such, arguing that absolute being implies infinity of being and such infinity implies every perfection in an infinite way. In this way they can said to have practiced like those who attempted to give proofs by either analyzing the concepts of absolute being or pre—eternal Necessity or negating sophistry. It is attempted in this article to deal with a number of successful arguments for the existence of perfect being along with a critical analysis of the invalid arguments in this domain در فلسفه اسلامی ابتدا واجبالوجود اثبات میگردد و پس از آن به یکی از احکام کلی آن پرداخته میشود که واجبالوجود بالذات واجبالوجود من جمیعالجهات است. لازمة این قاعده آن است که او هر کمالی را به نحو وجوبی داراست و بنابراین باید کامل مطلق باشد. عرفای مسلمان نیز مستقیماً از عنوان موجود مطلق یا موجود بما هو موجود استفاده نموده، موجودیت آن را مبرهن میکنند که لازمة موجود مطلق، بیکران بودن وجود آن و لازمة بیکرانی وجود، دارا بودن هر کمالی به نحو بیکران است. همان طور که میتوان از عناوین کامل مطلق و ضرورت ازلی یا از نفی سفسطه، وجود کامل مطلق را ثابت کرد. در این مقاله، تعدادی از برهانها بر وجود کامل مطلق تقریر میشود و در مقابل، چند دلیل ناتمام بر این مسأله بررسی میگردد.https://pwq.bou.ac.ir/article_10284_6e448f1945dd469190e203c16ac86347.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93092پاییز 89 - مسلسل 520101122Interpretation of Causality as Manifestation in Mulla Sadra’s Philosophyتفسیر علیت به تشأون در فلسفه صدرایی417510285FAمرضیهصادقکارشناسی ارشد فلسفه و کلام از دانشگاه باقرالعلومJournal Article20141115The relation of the Necessary existence and possible beings or cause-effect relation is dealt with in Sadra’s existential system of philosophy in two ways: through the principle of fundamental reality of being Mulla Sadra attempts to justify this relation in a existential system and specific gradation of being and hold cause and effect not as two independent and separate beings related together in terms of traditional Aristotelian categories but with a relation of illumination in such a way that effect is the very relation to the cause not as something related to it. Later in his treatment however he comes to the conclusion that the only real being is the Essence of God and the rest what seem to be existent are but manifestations and states of that Unique real existence for some reasons. To begin with effect has no independent identity from cause. Secondly cause is infinite being devoid of imperfection and thirdly simple reality proper, comprehend and encompass everything. Mulla Sadra treat these grounds i.e. existential poverty of everything other than God, specific gradation as a bridge to the proof of individual unity of being, borrowing mystical terminology to envisage properly the self-manifestation and self –revelation of the only real Being. رابطۀ بین واجب و ممکنات یا ربط علّی و معلولی در نظام وجودی صدرایی، دو گونه بررسی میشود؛ صدرا ابتدا با اثبات اصالت وجود، به توجیه این رابطه در دستگاه وجودی و در قالب تشکیک خاصی پرداخته و معتقد است علّت و معلول، دو موجود مستقل و در مقابل هم نیستند که رابطۀ آنها تباین باشد؛ بلکه از نوع اضافۀ اشراقی است و معلول عین ربط به علّت است، نه موجودی مرتبط با علّت؛ امّا در اواخر بحث علیّت، به این نتیجه میرسد که وقتی معلول هویّتی مباین با علّت نداشته باشد، علّت هم باید در مقابل آن موجود مستقل نامتناهیی باشد که عاری از هر نقصی است و با استدلال از طریق «بسیط الحقیقة کل الأشیاء» و پرداختن به حقیقت علّت و معلول (ربط علّی) خصوصیّات علّت حقیقی را بررسی میکند و به این نتیجه میرسد که تنها وجود حقیقی ذات باری است و بقیه شؤون و ظهورات واجب هستند، نه اینکه وجودی- حتی به نحو ربطی و مستقل- در مقابل او باشند؛ بدین طریق از تشکیک خاصّی و فقر وجودی معلول به منزلۀ پلی برای رسیدن به وحدت شخصی استفاده میکند و در مباحث مختلف از تعابیر عرفانی که نشاندهندۀ رابطشأن و ذیشأن است، استفاده میکند. https://pwq.bou.ac.ir/article_10285_7150df5904a0b433374a67a0060d2fd8.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93092پاییز 89 - مسلسل 520101122Immortality of Soul from Ibn Sina’s Viewpointخلود نفس از دیدگاه ابنسینا778810286FAمعصومهصفدریکارشناس ارشد فلسفه از دانشگاه باقرالعلومJournal Article20141115Human soul can be perfected by being related to, and making use of, the body. Relation of these two, however, is perpetual. For matter is in constant change (generation and corruption) and thus soul lead finally a new course and sort of life. Death accordingly does not mean annihilation but a kind of separation of body and soul
Ibn Sina held all human souls to be immortal. To him, soul is an independent substance which needs body only in the stage of acting. He proved the spiritual resurrection by rational arguments. Avicenna confessed to be unable to demonstrate the reality of bodily resurrection and maintained that it would be acceptable on the ground of revealed proofsنفس با تعلق خود به بدن و به کارگیری آن تا حدی به کمال میرسد؛ ولی همراهی آن دو همیشگی نیست؛ چرا که ماده همیشه در تغییر (کون و فساد) است و نفسِ مجرد سرانجام مسیر جدیدی را در پیش خواهد گرفت. بنابراین مرگ به معنای نابودی نیست؛ بلکه قطع علاقه نفس به بدن مادی است.
ابنسینا نفس همه انسانها را جاودان میداند. از نظر وی، نفس جوهری مستقل و فقط در مقام فعل محتاج به بدن است. او معاد روحانی را با براهین عقلی اثبات میکند؛ اما از اثبات معاد جسمانی اظهار عجز مینماید و در نتیجه آن را تنها از طریق دلایل نقلی قابل پذیرش میداند.https://pwq.bou.ac.ir/article_10286_3227ce49cd7592ff8ac074deb0622843.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93092پاییز 89 - مسلسل 520101122“Philosophy of” Disciplines?!فلسفههای مضاف؟!8911610287FAسیدعلیطاهری خرم آبادیاستادیار گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیJournal Article20141115Philosophy used to be a general title for all sciences. After medieval era the westerners paid attention specifically to physical parts of philosophy and thus scientists of natural sciences were distinguished from other scholars in philosophy. In modern times in the west different fields of philosophy, all which share non-empirical method, were gradually differentiated with separate disciplinary titles. The term “philosophy of” was coined to indicate these various and different disciplines as opposed to (general) philosophy and it is now current in philosophical circles of Iran. This term however contains no important disciplinary basis and seems to be of harmful consequences for the growth and promotion of philosophy in Iran.فلسفه در آغاز نامی عام برای همه دانشها بوده است. پس از دوران قرون وسطی غربیان به بخش طبیعیات فلسفه توجه ویژه نمودند و عالمان علوم طبیعی از عالمان سایر بخشهای فلسفه جدا شدند. در دوران معاصر رفته رفته بخشهای مختلف فلسفه – که همگی در روش غیر تجربی مشترک بودند- در غرب با عناوین مجزا از یکدیگر متمایز شدند. پس از انتقال این عناوین به اهل فلسفه ایران، اصطلاح فلسفه های مضاف در برابر فلسفه (مطلق) رایج شد. این اصطلاح در بر دارنده هیچ مبنا یا لازم علم شناسانه مهمی نیست؛ بلکه برای رشد و تعالی فلسفه در ایران زیانبار است.https://pwq.bou.ac.ir/article_10287_e04373e7fcab328a37b34b16689e5945.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93092پاییز 89 - مسلسل 520101122The Status of Sharia in Moral Thought of Miskawayhجایگاه شریعت در اندیشه اخلاقی مسکویه11713010288FAسید حسینمومنیدانشجوی دکتری مدرسی معارف دانشگاه معارف قمJournal Article20141115Abu Ali Miskawayh is among important scholars in the history of Islamic thought. He played an important role in organization of philosophical ethics. What distinguished him from other philosophers and thinkers is his serious participation in political and social activities in his days, which had a remarkable influence on his thought so that he regarded as the main problem of governments and communities the negligence of self-purification and morality. That is why Miskawayh concerned himself to discuss moral issues.
This article is to show how important Sharia was in his thought and whether or not he as a Muslim philosopher speculated in context of Sharia. On surveying his works one can clearly see that his main concern was to draw attention to Sharia and revealed doctrines.
<span lang="FA">ابوعلی مسکویه از دانشمندان مهم در تاریخ اندیشه اسلامی است و سامان یافتن اخلاق فلسفی مرهون تلاشهای اوست. وجه تمایز او با بسیاری از فیلسوفان و اندیشمندان، مشارکت جدی او در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی زمان خود است که حضور در عرصههای حکومتی بر اندیشة او مؤثر بوده است؛ تا جایی که مشکل اساسی جوامع و حکومتها را عدم توجه به تهذیب نفس و اخلاق دانست و به همین دلیل همت خویش را صرف مباحث اخلاقی کرد.</span>
<span lang="FA">این نوشتار در پی آن است که نشان دهد مسکویه تا چه اندازه به شریعت توجه داشته و آیا او به عنوان فیلسوفی مسلمان، نظریات خویش را در چهارچوب شریعت ارائه نموده است یا خیر؟ بررسی تألیفات او نشان میدهد دغدغة اصلی او توجه به شریعت و آموزههای وحیانی بوده است.</span>https://pwq.bou.ac.ir/article_10288_61a6c6048ee9b1344a19fdcbe6e0d63f.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93092پاییز 89 - مسلسل 520101122Comparative Study of Conventional concepts in logical Treatises of Allama Tabataba’iبررسی تطبیقی اعتباریات در رسالههای منطقی علامه طباطبایی13115610289FAمنصورمیراحمدیدانشیار دانشگاه شهید بهشتی.احمدرضایزدانی مقدمدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.Journal Article20141115The theory of conventional perceptions regarded as modern theory of Islamic philosophy is to analyze the way these concepts are obtained, their divisions and the impact they have on external world. They are of logical nature as well as philosophical ones, and it can be said that conventional concepts belonged originally to logic was introduced to philosophy. The present article is deals with the logical nature of conventional concepts in Allama's logical treatises, giving account on the way such concepts were developed in his thought. It seems that the late Allama in analyzing them had other (ten) subjects in his mind. It will be shown that his logical views on conventional concepts in his other treatises and essays such as Man in This World and Al-welaya as well as the sixth book of Philosophy and Method of Realism were used and considered as background for his works particularly for his grand voluminous exegesis al- Mizan. نظریه ادراکات اعتباری از تولیدات فلسفه اسلامی در روزگار ما به شمار میآید. که چگونگی پیدایش، انقسامات و تأثیر اعتباریات در جهان خارج را تحلیل میکند. اعتباریات، گذشته از ماهیت فلسفی، دارای ماهیت منطقی نیز میباشند و میتوان احتمال داد این مفهوم از منطق به فلسفه راه یافته باشد. مقاله حاضر به تحلیل ماهیت منطقی اعتباریات در رسالههای منطقی علامه طباطبایی میپردازد و علاوه بر ارائه چگونگی تحلیل منطقی آن، تطوّر و بسط این مفهوم در این رسالهها را در نظر دارد. به نظر میرسد ایشان در تحلیل منطقی اعتباریات، به موضوعاتی دهگانه توجه داشته است. همچنین نشان داده خواهد شد که دیدگاههای منطقی علامه طباطبایی درباره اعتباریات، در دیگر رسالهها و مقالات <span lang="FA">ایشان مانند دو رساله </span><span class="StyleComplexBBadr"><span lang="FA">الانسان فیالدنیا و الولایة</span></span><span lang="FA"> و نیز مقاله ششم اصول فلسفه و روش رئالیسم نیز مورد عنایت وی بوده و پسزمینه این آثار قرار گرفته است که بعدها به طور گسترده در تفسیر شریف المیزان استفاده شده است.</span>https://pwq.bou.ac.ir/article_10289_5982608b05f85c80725f1128962cad2a.pdf