دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93097بهار 94 - مسلسل 2320151122Methodology of Innate Sciencesروش شناسی علوم فطری74015310FAاحمدابوترابیاستادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رهJournal Article20150623Surveying the ways through which one can know innate truths is one of the themes that have interested some Muslim thinkers as well as western philosophers. Descartes identified clarity and distinctiveness as the hallmark of innateness, in John Lock’s view general consensus, moral conscience and divine benevolence and compassion were introduced as the ways appealed to by some to prove the innate truths. Islamic thinkers made use of four methods to prove such truths: historic – empirical, rational, intuitive and revealed or scriptural method. It seems however that knowledge of innate truths needs much more elaborate and analytic treatment than that found in the works of Muslim and western thinkers. Hence the article is to offer a new way to the proof of innate truths.بررسی راه های شناخت امور فطری از موضوعاتی است که مورد توجه برخی از اندیشمندان مسلمان و فیلسوفان غرب قرار گرفته است. دکارت «وضوح و تمایز» را نشانۀ اصلی فطری بودن، و جان لاک اجماع عام، وجدان اخلاقی و اقتضای رحمت و مهربانی خدا را از جمله راههایی دانسته است که دیگران برای اثبات فطریات به آن تمسک جستهاند. اندیشمندان مسلمان برای اثبات فطریات به چهار روش تمسک میجویند: شیوۀ تجربی ـ تاریخی، شیوۀ عقلانی، شیوۀ شهودی و روش نقلی. اما به نظر میرسد که بررسی راههای شناخت و اثبات امور فطری به تفصیل و تحلیلی بسیار بیشتر از آنچه تاکنون در آثار اندیشمندان مسلمان و غرب آمده است نیاز دارد. ازاین رو، در این مقاله به ارائۀ راهکاری جدید برای اثبات امور فطری پرداختهایم.https://pwq.bou.ac.ir/article_15310_7e9af9d75467a228b13b78906923825b.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93097بهار 94 - مسلسل 2320151122Reinterpretation of the Traditionist Mulaa Amin Astarabadi with his View of Divine Knowledgeبازشناسی شخصیت اخباری محمدامین استرآبادی با بررسی دیدگاه علم الهی او416215311FAمحمدجواداصغریدانشجوی دکترای معارف دانشگاه معارفسید مهدیطباطباییدانشآموختة حوزة علمیة قم و دکترای شیعهشناسی و پژوهشگر پژوهشکدة ادیان و مذاهبمهدیفرمانیاندانشیار دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20140309The extent of influence of religious scholars can be distinguished from the study of their viewpoints. Mulla Amin Astarabadi as founder and propounder of traditionism is not an exception. The works and thoughts of traditionists particularly the founder of this school have always been investigated by researchers. Though philosophical and <em>Kalam </em>problems occupy the bulk of extent works of Astarabadi, he was not preoccupied with overall examination of such problems nor with establishing a coherent belief system. Reluctant as he seems to be in first glance in regard with theological issues, on examining the problem of God’s knowledge, we notice that Astarabadi was also interested in deepening our understanding of this issue. In his four prominent works: <em>Three Discussions, Doctrinal Themes, Meccan Benefits and Royal Compendium </em>Astarabadideals with nature of God’s knowledge and he makes reference to views of Islamic scholars concerning possibility of Divine Knowledge, its being essential attribute or as an act of His essence and whether is coeternal or posterior to the Essence.میزان اثرگذاری عالمان دین از بررسی دیدگاههای آنان امکانپذیر است. محمدامین استرآبادی، که بهعنوان مؤسس یا مروج مکتب اخباری شناخته میشود، از این مقوله جدا نیست. بررسی آثار و اندیشههای مکتب اخباری، بهخصوص بنیانگذار آن، از دیرباز مورد توجه جدی پژوهشگران بوده است. با اینکه اغلب کتب باقیمانده از استرآبادی از نظر حجم به حوزههای فلسفه و کلام مربوط میشود، نه بررسی کامل موضوعات فلسفی و کلامی و نه ایجاد یک روش منسجم اعتقادی، هیچیک، جزو اولویتهای او نیستند. اگرچه شاید در نگاه اول او هیچ علاقهای برای ارائة دیدگاههای کلامی نداشته باشد، با بررسی مسئلة علم الهی از دیدگاه او متوجه خواهیم شد که تعمیق و بررسی همة جوانب این موضوع مهم مورد اهتمام این عالم اخباری نیز بوده است. در این موضوع، استرآبادی در چهار اثر مهمش: المباحث الثلاثة، الفوائد الاعتقادیة، الفوائد المکیة و دانشنامة شاهی، علاوه بر بحث پیرامون کیفیت علم الهی و اشاره به دیدگاههای اندیشوران مسلمان، به مباحث دیگری همچون امکان علم الهی، ذاتی یا فعلی بودن علم الهی، کیفیت علم الهی و تأخیر یا عدم تأخیر آن میپردازد.https://pwq.bou.ac.ir/article_15311_25a61356bdb48dc86f0d002556450f23.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93097بهار 94 - مسلسل 2320151122Origin of Multiplicity of Divine Names in View of Islamic Mysticsمنشأ کثرت اسماء الهی در تفسیر عارفان مسلمان638815312FAسیدقوام الدینحسینی سیاهکلرودیعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) قمJournal Article20150104All Names of Beauty belong to God the Exalted. Divine Names are mediation for emanation from the Truth and the ground for all sorts of multiplicity found in the scheme of being. How multiple Names manifest from sheer and pure Being and how the identity of Divine Attributes and Essence should be explained are among the most profound problems in mysticism. The present article is an attempt to give a typology of Divine Names and Attributes and their posterior nature to His Essence, offering an interpretation of the identity of Attributes and Essence and the ways Muslim mystics presented in analyzing the plurality of Names. Rational analysis of manyness of Names, reduction of these Names to essential knowledge of God, understanding plurality in terms of their objects and effects and finally analyzing multiplicity of Names as plurality of vision and manyness of spiritual wayfaring are four different ways by mystics for analysis of the origin of multiplicity. To the author each of these ways is a proper response to that questionهمۀ اسماء نیکو از آنِ خدای تعالی است. اسماء الهی وسایط فیض حق و منشأ همۀ کثراتی اند که در زوایای هستی راه یافته است. چگونگی ظهور کثرات اسمائی از هستیِ صرف و محض وجود و تبیین عینیّت صفات با ذات حق از ژرف ترین مسائل عرفانی است. در این نوشتار، پس از اشاره به گونه شناسی اسماء و صفات و تأخّر اسماء الهی از مقام ذات، تفسیری از عینیّت صفات با ذات ارائه شده و راههایی که عارفان در تحلیل کثرت اسمائی پیموده اند، بیان شده است. تحلیل عقلی از کثرت اسماء، بازگشت کثرت اسماء به علم ذاتی حق، بازگرداندن کثرت اسمائی به متعلقات و آثار اسماء، و تحلیل کثرت اسمائی به کثرت شهودی و سلوکی چهار راهی هستند که عارفان برای تحلیل منشأ کثرت اسماء پیموده اند. در نگاه نویسنده، هر یک از این راهها در جای خود پاسخی درست به آن پرسش است.https://pwq.bou.ac.ir/article_15312_5eb05e19a4d08939062b1680634c4b5c.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93097بهار 94 - مسلسل 2320151122Evocative Role of Reason in Hadithsشأن انگیزشی عقل در حدیث8913015313FAمحمدحسینرجائیدانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشگاه باقرالعلوم(ع)سیدمحمودموسویدانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم(ع)هادیصادقیدانشیار دانشگاه قرآن و حدیثJournal Article20140614In view of scriptural sources reason is of high status of value. It plays practical as well as theoretical roles. Reception and attainment of truths and proper and essential perceptions constitute the perceptive status of reason called theoretical or speculative reason. It is also of motivation and evocative force in leading and governing the affairs of imaginal and corporeal bodies and consequently the human will and other related motivational aspects of the souls and bodies that can all be lumped together under practical reason. The realization of these ends presupposes the jewel of intellect bestowed upon and molded with each human primordial nature. Unless this innate intellect leads and rules all human faculties and dimensions of life, man will not attain his desirable and perfect end and thus will not be distinguished from other animals. It is through the rule and dominance of intellect that human faculties whether perspective or practical can be saved from obstacles and impediments of lower vegetative and animal souls. Transformation of lower desires and inferior faculties into higher and more sublime ones can only be realized in light of the governance of intellect. the rule of lower and corrupt souls will come to an end with totally reverse results in which man may commit all acts of satanic acts and thus transform his nature and use his intellect to malicious ends.از نگاه منابع دینی، عقل جایگاهی ارزشی دارد. شئون ارزشی عقل هم شامل دریافت و نیل به حقایق امور و ادراکات شایسته و بایسته است، که شأن علمی و ادراکی یا به تعبیری عقل نظری خوانده میشود، و هم شامل بعث و تحریک عقل و نقش آن در امامت و ادارة امور نفوس و ابدان مادی و مثالی موجود در انسان و تدبیر ادراکات و تحریکات نفوس و ابدان و، درپی آن، اراده و صدور فعل ادراکی و تحریکی از نفوس و ابدان است، که شأن تحریکی و انگیزشی یا به تعبیری عقل عملی خوانده میشود. لازمة فعلیت شأن ارزشی عقل در انسان تعلق گوهر عقل به انسان و تعبیة آن در فطرت اوست. عقل فطری تا به وجود انسان تعلق نگیرد (مرتبة آدمیت و وجه تمایز آن با حیوان) و بر نفوس و ابدان موجود در فطرت او اشراف و سلطة فعلی نیابد قوا و جنودش به فعلیت نرسیده، تکمیل نمیگردد (مرتبة انسانیّت با درجات آن). افعال و قوای ادراکی و تحریکی نفوس و ابدان تحت امامت و إمارت و سلطنت و اداره و تدبیر عقل از بند قوا و جنود جهل و افعال جاهلانة متعلق به نفوس و ابدان به سبب محدودیتهای ابدان مادی و مثالی و نفوس نباتی و حیوانی، و اقتضائات آنها، از جمله امارت و سلطنت هواها و خواستههای نفس امّاره حیوانی، رهایی مییابند و به قوای عقل و افعال ادراکی و تحریکی عقلانی مبدّل میشوند. افعال ادراکی و تحریکیِ قوا و جنود عقل نیز قلب حیوانی را تحت تأثیر قرار داده، ادراکات و تحریکات حیوانی و امیال نازل را به ادراکات و تحریکات انسانی و امیال عالی و گرایشها و رانشهای متعالی تبدیل میسازند و قلب حیوانی را به قلب انسانی تغییر میدهند؛ همانگونه که در صورت سلطة نفس بر عقل، قوا و افعال عقلانی و انسانی به قوا و افعال جهلانی و حیوانی و شیطانی تبدیل میشوند و عقل در سایة آن، تغییر ماهیت داده، به دها و نکرا تبدیل میگردد.https://pwq.bou.ac.ir/article_15313_38a5be137496f120f6f333521a25416a.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93097بهار 94 - مسلسل 2320151122Status of Justice and Progress in the Ideal City of Holy Imam Mahdiجایگاه عدالت و پیشرفت در مدینه فاضله حضرت مهدی(عج)13115615314FAحبیبزمانی محجوباستادیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)Journal Article20140901According to Shiite teachings the story of human being will finally come to a bright and auspicious end and with the rule of holy imam Mahdi an Ideal City will be established in a promised time. This article is intended to explain hallmarks of justice-centered government of promised Mahdi as an exemplary to be followed by Islamic society of Iran. On the basis of holy revelations and hadiths and using analytic-descriptive method the author explains how justice and progress in social, political, cultural and economic domains is to be realized.در معارف شیعه، تاریخ بشر فرجامی خجسته دارد و در موعد مقرر با تشکیل حکومت حضرت مهدی (عج) «مدینه فاضله» برپا خواهد شد. هدف این نوشتار تبیین شاخصهای دولت عدالتمحور مهدی موعود، برای الگوپذیری از آن در جامعه اسلامی ایران است.
در این نوشتار، با استفاده از آیات و روایات و با روش توصیفی ـ تحلیلی، عدالت و پیشرفت مدینة فاضلة مهدوی در حوزههای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است.https://pwq.bou.ac.ir/article_15314_a13ec1f9821c4655af08e157a5bcef76.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93097بهار 94 - مسلسل 2320151122Argument for the Existence God through Human Soulبرهان نفس بر اثبات خدا در حکمت متعالیه15718215315FAمحمدتقییوسفیاستادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)مجتبیافشارپوردانشجوی دکترای فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20140106Among the arguments foe the existence of God in Islamic philosophy are some non-famous proofs that are valid but less known and less interested philosophers. One of these arguments is that from human soul in which some qualities and states of soul are examined to prove the existence of God. Mulla Sdara explicitly takes it as an independent argument for Necessary Being. It has been formulated in four different ways by Sadra and some of his followers: the cause of soul movement, temporal creation of soul, the final cause of soul movement, and the motion of the celestial souls. This argument is not be found in Muslim Peripatetic philosophers as a separate proof. Some Illuminationist philosophers however made reference to some versions of it. Inspired by his predecessors and based on his own principles including substantial motion of human soul, Mulla Sadra has formulated this argument for the existence of God. In his view the wayfarer and wayfaring are one and the same. This is the prerogative of the argument which makes it distinct from other arguments except that the Truthful. While intuitive self-knowledge results in esoteric vision of God, speculative knowledge of human soul and its scrutiny is a means by which man can attain the knowledge of God.در میان ادلۀ اثبات وجود خدا در فلسفۀ اسلامی، برهانهای غیرمشهوری هم هستند که در عین صحت و اتقان کمتر مورد عنایت فیلسوفان قرار گرفتهاند. یکی از این برهانها برهان نفس بر اثبات خدا است. در این برهان، با استفاده از نفس انسانی و برخی اوصاف و عوارض آن بر وجود خداوند سبحان استدلال می شود. صدرالمتالیهن (ره) در برخی از آثار خود بهصراحت این برهان را یکی از براهین مستقل اثبات واجبالوجود دانسته است. ملاصدرا و برخی از پیروانش چهار تقریر از این برهان ارائه کردهاند: با استفاده از علت حرکت نفس، حدوث نفس، علت غایی حرکت نفس و حرکت نفوس فلکی. این برهان به نحو مستقل در حکمت مشاء مطرح نبوده است؛ برخی اشراقیان به بعضی تقریرهای آن اشاره کردهاند؛ ملاصدرا با بهرهگیری از اشارات پیشینیان و همچنین مبانی فلسفی خود در مسئلۀ نفس، حرکت جوهری، نحوۀ ارتباط حادث با محدث و... چنین برهانی را بیان کرده است. او همچنین در این برهان، راه و رونده را متحد میداند و عینیت سالک و مسلک را از ویژگیهای این برهان می شمارد و همین امر را دلیل شرافت این برهان بر سایر ادلۀ اثبات واجبالوجود ـ به جز برهان صدیقین ـ میداند. او معتقد است: در عین اینکه معرفت حضوری نفس شهود باطنی رب را در پی دارد، معرفت حصولی به نفس و دقت در عوارض آن نیز وسیلۀ صعود به معرفت خداوند است.https://pwq.bou.ac.ir/article_15315_bf483c0d505db8c953cc245b4712cc10.pdf