دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93098پاییز 95 - مسلسل 2920170120The Roots of Impiety and Solutions for their Avoidanceبررسی برخی از ریشههای دینگریزی و ارائۀ راهکارهای جلوگیری از آنها73222093FAمحمودپاکیزهعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)، قمJournal Article20150822The article is to draw close attention to some roots of impiety and then offer proper solutions for confrontation. The author attempts to give a conceptual explanation for piety and then refers to influence of intellectuality, extremist rationality and scientism, suggestion of false currents of spirituality and weakness of educational system as among the most important elements of impiety. In order to confront these threats, one should respectively explain the true piety and real image of faith by responding the doubts raised by intellectuals, explain properly the relation of reason and revelation as well as elucidate the role of science with respect to revealed message and principles of genuine spirituality, and finally promote the educational competencies in three individual, organizational and strategic levels.این پژوهش در پی آن است تا نگاهی ویژه به برخی ریشههای دینگریزی داشته باشد و آنگاه، پس از بیان هر عامل، راهکاری مناسب برای مقابله را تبیین یا بدان اشاره نماید.
نگارنده، نخست، به مفهومشناسی دین میپردازد و، سپس، نفوذ روشنفکری، نفوذ اندیشۀ خردورزی و علمگرایی صرف، القای معنویتهای دروغین، و ضعف نظام آموزشی را مهمترین عامل دینگریزی میشمارد و راهکار مقابله را، بهترتیب، تبیین دین واقعی و واقعیت دین و پاسخگویی به شبهات روشنفکری، تبیین درست رابطۀ عقل و وحی و نیز بیان صحیح نقش علم در پیام وحی، تبیین مبانی معنویت اصیل، و ارتقای شایستگیهای آموزشی در سه سطح فردی، سازمانی و راهبردی میداند.https://pwq.bou.ac.ir/article_22093_c3ef8f39e928559685a788d74da54bc5.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93098پاییز 95 - مسلسل 2920170120Compatibility of Punishment with Human Dignityسازگاری مجازات با کرامت بشر336222094FAمحمدحسینطالبیدانشیار فلسفه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20160929“Right” is a philosophical concept abstracted from a relation between its possessor and desired purpose or appropriate objective. This concept means competency. Man is of two sorts of ontological and acquired dignity. The rights of a given man can be defined in accordance with the dignities he obtains. To commit a crime is to lose a degree of dignity. Therefore, punishing criminal even in the most severe way (capital punishment) is not incompatible with human dignity. According to Islamic teachings the task of ascertaining guilt and an appropriate punishment for it is solely reserved for God the Exalted.«حق» مفهومی فلسفی است که از مقایسۀ صاحب حق و هدف مطلوب یا مقصد متناسب انتزاع میشود؛ این مفهوم به معنای شایستگی است. انسان دارای دو نوع کرامت تکوینی و اکتسابی است، زیرا دارای کمالات تکوینی و اکتسابی است؛ به ازای مقدار کرامتی که هر انسان دارد حقوقی برای او ثابت میشود؛ ارتکاب جرم سبب از دست دادن مقداری کرامت میشود. بنابراین، مجازات انسان مجرم حتی در شدیدترین درجه (مجازات مرگ) با کرامت موجود در او منافات ندارد. بر اساس معارف اسلامی، مسئولیت تشخیص جرم و تعیین مجازات متناسب با آن بر عهدۀ خدای متعال است.https://pwq.bou.ac.ir/article_22094_31cce6dc3e202d4c0100e17101429e42.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93098پاییز 95 - مسلسل 2920170120Comparative Study of the Doctrine of Salvation in Revealed Faiths with an Emphasis on Shiismبررسی تطبیقی آموزۀ نجات در ادیان الهی با تأکید بر مذهب تشیع639622095FAمهدیعزیزاناستادیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)، قمحسنسجادیپوردانشجوی دکتری رشته تفسیری تطبیقی دانشگاه قمJournal Article20140609The notion of salvation in faiths is mostly related to human salvation in hereafter, which deals with the question as who are to be saved from hell fire and who are to be allowed to enter Paradise. This otherworldly happiness is limited to the believers of one of these faiths or in larger scale others can also have a share in heavenly felicity. Traditionally the followers of each of revealed faiths have generally taken exclusivist approach to the question of salvation. People of these religions have each regarded the believers in their own faith as worthy of salvation and deemed believers in other faiths as doomed to be in hell. <br />The present article is to review first the salvation from the perspective of Zoroastrians, Jews, Christians, and Muslims and then pay a due attention to the issue from Shiite school of thought. The method adopted is descriptive-analytic of the materials provided through searching in library books and documents.نجاتبخشی ادیان اصطلاحی است غالباً ناظر به معنای رستگاری اخروی؛ سخن بر سر آن است که از نظر ادیان آسمانی چه کسانی میتوانند از آتش دوزخ رهیده، اجازۀ ورود به بهشت را کسب نمایند. آیا این ادیان تنها پیروان خود را اهل سعادت و بهشت میدانند یا برای پیروان دیگر ادیان نیز سهمی از بهشت قایلاند؟<br />از گذشتههای دور رویکرد پیروان هر یک از ادیان در این مسئله عموماً رویکردی منحصرگرایانه بوده است؛ ارباب ادیان، هر یک، تنها پیروان خود را شایستۀ نجات دانسته و برای دیگران سرانجامی دوزخی ترسیم نمودهاند.<br />این نوشتار، نخست، نجاتبخشی را از دریچۀ باور زرتشتیان، یهودیان، مسیحیان و مسلمانان بررسی نموده، سپس، به طور ویژه دیدگاه مکتب تشیع را در این باره به بحث گذاشته است. روش تحقیق در این نوشتار توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و اسنادی است.https://pwq.bou.ac.ir/article_22095_6d5d371226349c82a2d74bc5aaa15656.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93098پاییز 95 - مسلسل 2920170120Comparative Study of Philosophy of Fiqh with Other Similar Metadesciplinesبررسی تطبیقی فلسفۀ فقه با دیگر فلسفههای مضاف همگن9712422096FAرمضانعلی تباراستادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20150214The present article is an attempt to define the nature of philosophy of Fiqh and its relation with other similar such metadisciplenary studies as philosophy of religion and philosophy of religious knowledge. Philosophy of Fiqh as one of these metadisciplines is a rational and philosophical study of the science of Fiqh as one of the religious sciences dealing with religious knowledge and thus it is closely connected to philosophy of religious knowledge as one aspect of general philosophy of religion. Therefore it is essential to study relations of these “philosophies of” that can shed light on the status of each of them in the whole system of religious insight.
The comparative study can help us determine the sort of prevailing interrelations such as being general or particular, superstructure or infrastructure, productive etc. Although some of these sciences have underlying function in respect with their object of study other ones, they are dependent and based on other apparent metadisciplines. Our judgment on the expectations of these fields of study depends upon our appraisal of the role and status of each in the whole system of our knowledge. Failure to reach a right assessment of place can render metadisciplines to inadequate and abstract sciences without making any drastic change in the fields concerned.مقاله حاضر سعی دارد، ضمن بیان چیستی و تعریف «فلسفۀ فقه»، به رابطۀ آن با دیگر فلسفههای مضافِ مرتبط و همگن نظیر فلسفۀ دین و فلسفۀ معرفت دینی بپردازد.
فلسفۀ فقه ـ بهعنوان یکی از فلسفههای مضاف ـ به مطالعۀ عقلانی و فلسفی دربارۀ دانش فقه میپردازد و از این منظر که دانش فقه یکی از ساحتها و رشتههای معرفت دینی است، فلسفۀ فقه ارتباط وثیقی با فلسفۀ معرفت دینی دارد و ذیل آن تعریف خواهد شد. توجه شود که، از طرفی، فلسفۀ معرفت دینی یکی از محورهای کلان در فلسفۀ دین قلمداد میشود و، از طرفی دیگر، نسبت و مناسبات فلسفۀ فقه با فلسفۀ دین نیز مشخص خواهد شد. ازاینرو، با نشاندادن نسبت و مناسبات فلسفۀ فقه با فلسفۀ دین و فلسفۀ معرفت دینی، رابطۀ فلسفۀ فقه با فلسفۀ مضاف به سایر معارف دینی و همچنین منزلت و جایگاه هر یک در این منظومه معلوم خواهد شد. برآیند نسبتسنجی دانشهای یادشده تعیینِ رابطههایی نظیر عام یا خاص بودن، زیربنا یا روبنا بودن، و تولیدی یا مصرفی بودن است. برخی از این دانشها، ضمن اینکه نسبت به «مضافالیه»ِ خود نقش اساسی و مبنایی دارند، نسبت به دیگر دانشهای همگن روبنا، مصرفکننده و تغذیهکنندهاند و برخی فلسفههای مضاف، به دلیل پیشینی و عامبودن، نسبت به دیگر فلسفههای مضاف نقش زیرساختی دارند. با تعیین نقش و جایگاه هر یک، میتوان دربارۀ انتظارات خود از این گونه دانشها داوری نمود. در غیر این صورت، فلسفههای مضاف، بهویژه فلسفههای یادشده، صرفاً یک امر انتزاعی و غیرکارآمد بوده، هیچگونه تحولی در مضافالیه خود ایجاد نخواهد کرد.https://pwq.bou.ac.ir/article_22096_adcfa82d079edf6b710398220730fa44.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93098پاییز 95 - مسلسل 2920170120Styles of the Statement of the Quranic Argumentsسبکهای بیان استدلال در قرآن12514822097FAمحمدرضامحمدعلیزادهعضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)Journal Article20160619Most of the Quranic arguments are implicit. For this reason one need to analyze the arguments in order to know the premises, major and minor terms and the mode of the argument used. Familiarity with modes and forms of Quranic arguments is particularly essential in identifying the occasions of demonstration and the embedded premises in the arguments. Like the treatment of the rational and verbal frames of argument, the study of the modes and styles of the statement is also related to the verbal forms of arguments and thus it is a formal discussion. As Quran is of highest degree of eloquence and articulacy, it is a perfect and excellent pattern in the use of the various styles of articulation to achieve different purposes and so it can be used as an inspiring source of reinterpretation of a variety of styles used in the arguments. Accordingly the present article is to survey the most common Quranic styles and forms of used in favor of or against a position taken in midst of holy verses.بیشتر استدلالهای قرآن به صورت مضمر است. به همین دلیل، شناخت حدود و مقدمات و نوع آنها نیازمند تحلیل این استدلالها است. برای این کار، علاوه بر ضرورت آشنایی با صورتهای عقلی استدلال مانند صورتهای مختلف قیاسی، آشنایی با سبکهای بیانی استدلال در قرآن نیز ضروری است؛ آشنایی با سبکهای بیان استدلال در قرآن برای شناسایی مواضع استدلال و شناخت نوع استدلالهای مضمر در قرآن نقش اساسی دارد..
بررسی استدلال از نظر سبک بیان بحثی مربوط به صورت استدلال است؛ مقصود از بررسی سبک بیان استدلال بررسی صورت استدلال از نظر قالبهای لفظی برای بیان استدلال است. پس، همانگونه که بررسی صورت استدلال از نظر قالبهای معنوی و عقلی را بحثی صوری میدانیم، بررسی صورت استدلال از نظر قالبهای بیانی و لفظی را هم باید بحثی صوری بدانیم.
قرآن کریم بدین سبب که در بالاترین درجۀ بلاغت است، الگویی کامل و برتر برای استفاده از سبکهای مختلف بیانی برای دستیابی به اغراض گوناگون است و، از اینرو، میتواند بهترین منبع برای بازخوانی سبکهای مختلفی باشد که در مقام ارائۀ استدلال به کار گرفته میشوند. به همین دلیل، در پژوهش حاضر به بررسی سبکشناسی استدلال در قرآن کریم پرداختهایم تا با رایجترین اسلوبها برای ارائۀ استدلالها از جمله استدلالهای قرآنی آشنا شویم.https://pwq.bou.ac.ir/article_22097_38b2f5960b317c0831ab564ccfd77de7.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93098پاییز 95 - مسلسل 2920170120Comparative study of Freedom in Martyr Mutahhari and Sartreبررسی تطبیقی آزادی از دیدگاه شهید مطهری و ژان پل سارتر14917822098FAمحسنقمیدانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قممیرزاعلیکتابیکارشناسی ارشد فلسفه دین دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قمJournal Article20140512Freedom is one of the most important human values, which has been in the center of controversies of thinkers including martyr Mutahhari whose thought has had a great influence in shaping contemporary Islamic culture. Sartre on the other hand is among contemporary existentialist thinkers whose works had great impact on many intellectual domains. Given that both thinkers have been deeply interested in human existence, it is especially important to consider their views on the question of freedom and their common and different apects of proplem. Using the descriptive-analytic method the authors attempt to review materials found in the works of both thinkers. The research led to conclusion that both them emphasize on the freedom as human value and a ground for responsibility. However, there are also many fundamental differences in their views. For instance, Sartre is the only human value and intrinsic perfection that is in conflict with the existence of God and of other values. Such view on freedom separates human from the reality of himself, of the Origin and the Return and picture human as utterly autonomous in all his affairs while he has no dependence upon any principle or law. Freedom in the eyes of Mutahhari, by contrast, makes sense only in relation to the efficient and final causes of man. According to Mutahhari any devotion to and dependence upon anything other than God, the Exalted, is in conflict with freedom. Real and true freedom comes only through dependence upon and devotion to God who is source of all existence and values. In his view, without God who is the Ground of such values as freedom and justice, humanity and related values lose their proper meanings.آزادی از مهمترین ارزشهای انسانی است که همواره مورد بحث و مناقشۀ اندیشمندان بوده است. شهید مطهری از جمله مهمترین متفکّران مسلمان در دورۀ معاصر میباشد که اندیشۀ او نقش بسیاری در شکلگیری فرهنگ اسلامی معاصر داشته است. از سوی دیگر، ژان پل سارتر نیز از جمله متفکّران اگزیستانسیالیست معاصر میباشد که آثار او در زمینههای فکری بسیار اثرگذار بوده است. با توجّه به اینکه هر دو متفکّر علاقۀ زیادی به طرح و بررسی مسائل مربوط به وجود انسانی دارند، این پرسش مطرح میگردد که آنان چه دیدگاهی دربارۀ «آزادی» دارند؟ و در دیدگاه آنها چه وجوه اشتراک و وجوه اختلافی میتوان یافت؟ در این تحقیق، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و براساس متون وآثار شهید مطهری و سارتر، به مقایسه و تطبیق نظریات آن دو پرداخته شده است.<br />بر اساس یافتههای تحقیق، به نظر میرسد برخی وجوه اشتراک میان دیدگاه این دو متفکّر وجود دارد، مانند ارزشمند بودن آزادی و مسئولیتآوربودن آزادی. اما اختلاف مبنایی زیادی نیز میان آن دو وجود دارد. برای نمونه، به نظر ژان پل سارتر، آزادی تنها ارزش انسانی و کمال ذاتی انسان است که با وجود خداوند و وجود ارزشهای دیگر در تضاد است. چنین نگرشی به آزادی انسان را از حقیقت خویش و مبدأ و معاد جدا و او را، بدون اتکا به هیچ اصل و قانونی، همهکارۀ خود معرفی میکند. اما آزادی مطرح در کلام استاد مطهری فقط با نگاه به علت فاعلی و غایی انسان معنا مییابد. در دیدگاه وی، هر تعلقی ضد آزادی است، مگر تعلق و وابستگی به خداوند متعال، که تعلق به او عین آزادی است و جز با وابستگی و اعتقاد به خداوند آزادی حقیقی حاصل نمیشود. ایشان تمام هستی را در طول وجود خداوند میبیند و پایه و اساس ارزشهایی مانند آزادی و عدالت را خداشناسی میداند و انسانیت و ارزشهای او را بدون شناخت خداوند بی معنا و بیمفهوم میداند.https://pwq.bou.ac.ir/article_22098_e716a268bfbb2241d9ac5165d8dc660c.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93098پاییز 95 - مسلسل 2920170120An Assessment of Mulla Sadra and Hakeem Zenoozi viewpoints on Bodily Resurrectionمحاکمات میان صدرالمتألهین و آقاعلی حکیم در باب معاد جسمانی17919822099FAمحمد مهدیگرجیاندانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20141208Bodily resurrection is among the most prominent doctrinal and philosophical problems which was rationally demonstrated by Mulla Sadra. Having considered the revealed proofs in question Mulla Sadra his version of bodily resurrection is “literally” the same as articulated in sacred Sharia the denial of which is regarded as a ground for disbelief and excommunication. The original thinker Zenoozi, by contrast, disagrees with Sadra’s version and tries to demonstrate bodily resurrection in accordance with reason and revelation. He based his argument on a hadith from Imam Sadeq (A.S.) in Tabarsi’s Ehtejaj. The present article is an attempt to assess Zenoozi’s view and arguments and make a judgment on rival versions of bodily resurrection presented by these two great thinkers.معاد جسمانی از مهمترین مباحث اعتقادی و فلسفی است که ملاصدرا، ضمن توجه به ادلۀ نقلی، آن را مبرهن به ادلۀ عقلی نیز نمود و معتقد است معاد جسمانیِ او «طابق النعل بالنعل» همان معادی است که از جانب شرع انور بیان گردید و انکار آن را انکار ایمان و منکر او را کافر میانگارد.<br />در مقابل، حکیم مؤسس آقاعلی حکیم، در آثارش، مخالفت خویش را با معاد جسمانی صدرالمتألهین ابراز نموده، کوشید تا معاد جسمانی از منظر خویش را مطابق عقل و نقل معرفی کند. وی با تمسک بر روایتی از امام صادق(ع)، منقول از احتجاج طبرسی، ادلۀ عقلی خویش را بنا نهاد.<br />این نوشتار بر آن است که با بازخوانی معاد جسمانی از منظر آقاعلی حکیم، ادلۀ عقلی و نقلی او را مورد ارزیابی قرار دهد و به قضاوت بنشیند.https://pwq.bou.ac.ir/article_22099_f320f3eb7099d4e9be9b66951bdf598d.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93098پاییز 95 - مسلسل 2920170120A Critique on implications of Arguments for Substantial Motion as Applying to All Corporeal Substancesنقدی بر انگارۀ دلالت ادلۀ اثبات حرکت جوهری بر حرکت دائمی در تمام جواهر جسمانی19922822100FAسیدجابرموسویراددانشآموخته حوزه علمیه قم و دکترای فلسفه دین دانشگاه تهرانJournal Article20140602Having established the theory of substantial motion Mulla Sadra attempts to argue for movements in all corporeal substances. Many of his philosophical views are based on this principle of continuous flux in world substances. Arguments for substantial movement, however, are of two divisions. The first are proofs that demonstrate the motion in all corporeal substances, which is to be briefly dealt with and criticized. The second group shows only that in addition to accidental change the substance of things is subject to some specific changes. Some of these arguments are endorsed but others fail to demonstrate the point in question. For substantial movement occurs only when external agent is involved and there is no reason for steadily essential change in the very substance of entities. This sort of change is not to be interpreted as establishing the so-called subsatantial movement. This is but a new understanding of what had already been justified as the theory of generation and corruption.ملاصدرا با اثبات حرکت جوهری در صدد اثبات سیلان و حرکت در ذات و جوهر تمام جواهر جسمانی برآمده است. وی بسیاری از مطالب فلسفی خود را بر مبنای این حرکت دائمی و پیوسته در جواهر جهان بنا میکند. اما به نظر میرسد که ادلة حرکت جوهری بر دو قسماند: دستة اول ادلهای هستند که وجود حرکت در تمام جواهر جسمانی را اثبات میکنند. در این مقال، به این ادله اشاره میشود و این ادله مورد نقد قرار میگیرند. دستۀ دوم ادلهای هستند که تنها اثبات میکنند که جوهر اشیاء ضمن حرکات عرضی با تبدلات نوعی تغییر میکنند. در این مقاله، برخی از این ادله نقد شده و برخی دیگر پذیرفته شده است و نتیجهگیری شده که حرکت جوهری تنها زمانی رخ میدهد که به دلیل عاملی خارجی تبدلی در نوع اشیاء به وجود میآید. لذا حرکت جوهری در تمام جواهر جسمانی به صورت پیوسته و دائم وجود ندارد. و نیز ضمن مباحث این مقاله واضح شده است که این نوع تبدلات نوعی اثباتکنندۀ حرکت جدیدی به نام حرکت جوهری نیست، بلکه تنها اثباتکنندۀ تفسیری جدید از حرکات است. پس، مطابق حرکت جوهری، تبدلات نوعی که با کون و فساد توجیه میشد باید با حرکت جوهری توجیه گردد.https://pwq.bou.ac.ir/article_22100_152b46265fa2e806ab74ee6c2d6ce4df.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93098پاییز 95 - مسلسل 2920170120Love of God in Existential Layers of Human Beings, Reinterpretation of Covenant Verseعشق به خدا در لایههای وجودی انسان؛ بازخوانی آیۀ میثاق22925422101FAحمیدنگارشاستادیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) ـ قمJournal Article20160820Diffusion of Divine love in existential layers of mankind is a truth testified by the holy verse of Covenant. The verse is an analogy, nor as statement of confession of human reason to the Unity of God, nor as an account of event that took place in the realm of spirit. Rather this verse is an indication of inner state of each man whose existential needle is directed to God, though rusts of sins may prevent realization of this spiritual innate journey.
Having provided conceptual analysis for primordial nature and explanation of rival theories, the present article is to present a new interpretation of the Covenant verse and formulation of the truth in question.سریان عشق به خدا در لایههای وجودی انسان سخنی است که آیۀ میثاق بر آن گواهی میدهد. این آیه نه از باب تمثیل است و نه از اقرار عقل بر یگانگی خدا خبر میدهد و نه اخباری است از آنچه در عالم ارواح رخ داده است. بلکه بیان حال درونی انسان است که عقربۀ وجودیاش همواره رو به خدا دارد، هرچند زنگارهای طبیعت مانع از این سلوک معنوی و فطری باشند.
نوشتار پیش رو، پس از مفهومشناسی فطرت و میثاق، با بیان آرای همتراز و نقد و بررسی آنها، خواننده را با چهرۀ واقعی آیه از دیدگاه نویسنده مواجه میکند و حقیقت فوق را تقریر مینماید.https://pwq.bou.ac.ir/article_22101_6dc60ab2ed0913da030e32f3f059788a.pdf