دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93099پاییز 96 - مسلسل 3320180220A Critical Study of Feuerbach and Karl Marx on the Causes of Human Self-Alienationنقد و بررسی عللِ «از خود بیگانگی» از منظر فویر باخ و کارل مارکس7306540710.22081/pwq.2018.65407FAسید عابدینبزرگیاستادیار دانشگاه بینالمللی اهلبیت (ع)Journal Article20150510Feuerbach and Karl Marx are known among leftist Hegelians and materialist philosophers that studied self-alienation and its causes after Hegel. Feuerbach believes that human being, projecting his/her perfections, has made God and religion and, submitting before Him, has been self-alienated. And Karl Marx has attributed self-alienation to private ownership at first and then to religion. As viewed by the philosophers, human being may be rescued from self-alienation only in the case of leaving religion. As viewed in the paper, however, the philosophers` material vision on the universe may be regarded as their main obstacle to view correctly, their view is exposed to various objections in two fields of theory and content and finally what called by them as alienation may be counted as an agent of self-awareness and self-perceiving.فویر باخ و کارل مارکس از هگلیان چپگرا و فیلسوفان مادیای هستند که بعد از هگل، دربارۀ «از خود بیگانگی» و علل آن بحث نمودهاند. فویر باخ بر این باور است که انسانها، با فرافکنی و برونفکنیِ کمالاتِ خود، خدا و مذهب را میسازند و با تسلیم شدن در برابر آن از خود بیگانه میشوند. کارل مارکس نیز معتقد است: عامل اولیة «از خود بیگانگی» مالکیت خصوصی و، در مرحلۀ بعد، دین و مذهب میباشد. از منظر باخ و مارکس، راه برونرفت از این بیگانگی به انکار دین و مذهب منتهی میشود.
در پژوهش حاضر، بعد از بیان تاریخچۀ «از خود بیگانگی»، دیدگاه فویر باخ و مارکس توضیح داده شده و با بیان وجه اشتراک و افتراق این دو دیدگاه، به نقد و بررسی آنها پرداخته شده است. پژوهش پیشِ رو به این نتیجه رهنمون شده که اولاً، مشکل اساسی این دو تن در جهانبینی مادی آنان است، ثانیاً، دیدگاه آنان از نظر تئوری و محتوایی با اشکالات عدیدهای روبرو است و، ثالثاً، آنچه آنان از آن بهعنوان عوامل «از خود بیگانگی» یاد میکنند، از عواملِ خودآگاهی و خودیابی میباشندhttps://pwq.bou.ac.ir/article_65407_e0bf9b2f4128e70d1cd153582ba829eb.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93099پاییز 96 - مسلسل 3320180220Three Approaches in philosophy of religionبررسی سه رویکرد در فلسفۀ دین31566540810.22081/pwq.2018.65408FAمرتضیرضاییاستادیار مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)Journal Article20161101Philosophical study is of the same historical background as that of philosophy itself; the field of <em>philosophy of religion</em>, however, and works compiled on that are new and belong to the modern age and it is a dynamic field of study today. Though the field is not limited to a special philosophy or religion, it has appeared and flourished in Christian space and mainly influenced by it; moreover, philosophy of religion is based upon present Western philosophies, particularly on analytic philosophy. It is, therefore, a necessary case for an Islamic philosophy of religion to appear, make particularities of Islam and Islamic philosophy clear, show superiority of Islam and Islamic philosophy and prepare the ground for answering objections. In any case, the question of the study runs as: what may be regarded as the most considerable approaches, including those presented and those may be supposed both?مطالعات فیلسوفانه دربارۀ دین پیشینۀ بسیار طولانی و قدمتی به اندازۀ خود فلسفه دارد، ولی اصطلاح «فلسفۀ دین»<sup><sup>[1]</sup></sup> و نگارش کتابها و مقالات با این عنوان پدیدهای نسبتاً نو و متعلق به دوران مدرن است. فلسفۀ دین یکی از پرتحرکترین حوزههای پژوهش فلسفی در دورۀ معاصر است. با اینکه این دانش مقیّد به فلسفه یا دینی خاص نیست، اولاً، فلسفۀ دینِ رایج در دامان مسیحیت پدید آمده و بالیده است، و عمدتاً تحت تأثیر این دین قرار دارد و، ثانیاً، این دانش مبتنی بر فلسفههای موجود در مغربزمین، بهویژه فلسفۀ تحلیلی، است. با این حال، امکان پژوهش فلسفی در حوزۀ سایر ادیان، از جمله اسلام، و مبتنی بر دیگر نظامهای فلسفی نیز وجود دارد. به همین رو، شایسته بلکه لازم است که فلسفۀ دین اسلامی نیز ناظر به محتوای این دین سترگ و متکی بر فلسفۀ قویم اسلامی پدید آید تا استحکام و اتقان اسلام و برتری آن بر سایر ادیان بیش از پیش نمایان شود و زمینۀ پاسخگویی به شبهات پیرامون آموزههای آن فراهم گردد. سؤال اصلی تحقیق پیش رو این است که اهمّ رویکردهای موجود یا قابل تأسیس در فلسفۀ دین کداماند؟ این تحقیق به روش توصیفی ـ تحلیلی به سامان رسیده است
<br clear="all" />
[1]. Philosophy of religion.https://pwq.bou.ac.ir/article_65408_6f02bef725736b4128532937ea0ac50e.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93099پاییز 96 - مسلسل 3320180220Ayatollah Mesbah Yazdi`s View on the Nature of Islamic Humanitiesبررسی چیستی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه آیتالله مصباح یزدی57786540910.22081/pwq.2018.65409FAعسکریسلیمانی امیریدانشیار مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)آسیهگنجخانیکارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20150524Islamic humanities have been viewed in various approaches. For Allamah Mesbah, knowledge consists in discovering the real and Islam is the unique Divine right religion that introduces the ways of happiness and misery in the fields of values and beliefs. Religious science, being related to human happiness and misery in the two fields, therefore, would be the one of certainty that is extracted from religious sources with a valid methodology. Though there may be found different problems in the fields of such sciences as natural sciences, medicine and …, regarding the function of religion as preparing the ground for human happiness, religious science must be defined with this consideration. Such being the case, we may not consider any scientific and valid statement as religious. Religion is not of such a duty as discovering causative relations phenomena; necessary function of religion lies in knowing and explaining the things effective in human happiness and misery. As stated, human optional actions are of high importance in the ground. On this basis, humanities should be regarded as those studying human optional and knowledgeable actions with their rules, effect and consequences as is seen in the cases of ethics and laws. And finally, regarding Allamah`s thought on the high and unique status of humanities in human thought and style of life, islamization of sciences would be established in the area of Islamic humanities.علوم انسانی اسلامی با رویکردهای مختلفی مطرح شده است. از دیدگاه آیتالله مصباح، علمْ کشف واقع است و دین الهی حق منحصراً دین اسلام است که راه سعادت و شقاوت انسانها را در حوزۀ باورها و ارزشها مشخص میکند. بنابراین، علمِ دینی علمی است که در حوزههای مرتبط با سعادت و شقاوت انسان و باورها و ارزشها از منابع صحیح دینی و با استفاده از روششناسی صحیح (روش فقاهتی) بدان رسیده باشیم و نتیجه نیز یقینی باشد. در متون دینی، مسائل مختلفی مطرح شده است که ناظر به علوم طبیعی، پزشکی و ... است. ازآنجاکه شأن دین هدایتگری به سمت سعادت است، علم دینی باید همسو با این شأن تعریف شود. بنابراین، هر گزارهای که با روشهای معتبر اثبات شود علم دینی نخواهد بود، زیرا دین وظیفهای در قبال کشف روابط علّی میان پدیدهها ندارد. آنچه برای دین ضرورت دارد شناخت و بیان تأثیر پدیدهها در سعادت و شقاوت انسان است. این امر در بسیاری موارد با عمل اختیاری انسان در ارتباط است. در میان علوم، موضوع علوم انسانی بررسی کنشهای ارادی و آگاهانۀ انسانی، و احکام و آثار و پیامدهای آن است، مانند علم اخلاق یا حقوق. بنابراین و با توجه به جایگاه بیبدیل علوم انسانی در ساخت تفکر بشری و سبک زندگی انسانها، از دیدگاه استاد، اسلامی کردن علوم در گسترۀ علوم انسانی اسلامی محقق میشود.
این بررسی به توصیف و بازخوانی نظریات استاد در رابطه با اسلامی کردن علوم انسانی -پرداخته و از منظر ایشان، به برخی ابهامات پاسخ داده است.https://pwq.bou.ac.ir/article_65409_716ed49ec8e929f77ecf0ee89f4ae54c.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93099پاییز 96 - مسلسل 3320180220Essential difference of Raj`at with Reincarnation in Potentiality and Actualityتباین ماهوی رجعت و تناسخ در قوه و فعل791026541010.22081/pwq.2018.65410FAاسداللهکرد فیروزجاییاستادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع)وحیدظفرنماکارشناسی ارشد و طلبۀ حوزۀ علمیه قمJournal Article20161206Raj`ah, returning, and reincarnation have been believed in by far eastern, and western people and some groups in Islamic world. Though the ideas are essentially different, one may find some cases of resemblance between them and it is, therefore, worthy of more studies. The resemblances have caused some to oppose raj`ah as being the same as reincarnation and the Siites believing in it as those believing in reincarnation. Such being the case, the question show itself as: what is the essential deference between raj`ah and reincarnation? The paper has focused on human soul`s movement in potentiality and actuality. It should be made clear that given rej`i soul, may one speak of the existence of reincarnated soul also. As explained, those posing such question have not paid attention to the difference between perfection and returning back.در سفر تخیلی که در میان مردمانِ سرزمینهای خاورِ دور مطرح بوده و مقبول ساکنان مغرب زمین و برخی فِرق منسوب به اسلام واقع شده است، سفر از لحظۀ مرگ شروع شده، از مرحلۀ میانی توهمات میگذرد و به بازگشت نهایی به جسم در قالبِ جاودانگی اسطورهای در چهارچوب یک تئوری دربارۀ تولد دوباره میانجامد، و روح الزاماً در جهت خاصی سیر میکند. به سبب همسانانگاریِ چرخۀ زندگیِ تناسخباور و بازگشت روح به این دنیا در جوهر رجعتاندیش، برخی تلاش کردهاند، با طرح شبهاتی، رجعت را با چالش مواجه کنند، تا آنجا رجعت را همان تناسخ بدانند و شیعیان را که قایل به رجعتاند همان تناسخیه بدانند. آنچه این مقاله در پی حلّ آن است این است که تمایز و تباین ماهوی رجعت و تناسخ را با مبانی سیر نفس در قوه و فعل بررسی کند و به این سؤال پاسخ دهد که «اگر نفس رجعی با ادلۀ فلسفی و کلامی ثابت شده است، آیا روح تناسخی هم میتواند شکل بگیرد؟»https://pwq.bou.ac.ir/article_65410_493490bdfb74e1637465dbd7d60c257f.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93099پاییز 96 - مسلسل 3320180220A Mystical Study of the Aspects of Ashoora on the Basis of Mystical Popularityتحلیل عرفانی ابعاد قیام عاشورا با تکیه بر آموزۀ جمعیت عرفانی1031286541110.22081/pwq.2018.65411FAعلیرضاکرمانیدانشیار موسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)Journal Article20161015Ashoora as the appearance of absolute perfect man`s knowledge and power in appropriate to his popularity has countless dimensions. Tragedy and pain, jihad and epic, love and knowledge are known as parts of them. Though regarding unity, love and knowledge are antecedent to epic and tragedy and each is an aspect of such a perfect man that includes all orders of creation and conduct, regarding the direction of movement from plurality to unity the is special particularity of Aba Abd Allah al-Hosein`s companions and friends the way to jihad and epic lies in his tragedy. As the jihad and epic themselves may be considered a passage to such a grade of unity that its essential quality lies in love and knowledge to perfect man. Such an epic would be a conductive one different from that of Imam (a) that social appearance forms its absoluteness and plurality. Again, Ashoora may be viewed as a mystic Imam`s manifestation of love to God as well as a case for true supporters and friends to show their love to their Imam.واقعۀ عاشورا، که ظهور علم و ارادۀ انسان کاملِ مطلق است، به تبعِ جمعیّت انسان کامل، جامع ابعادی بیشمار است. مصیبت و رنج، جهاد و حماسه، و عشق و عرفان را میتوان از جملۀ این ابعاد دانست. هرچند از منظر وحدت، عشق و معرفتْ مقدم بر حماسه و مصیبت است و هریک از این دو شأنی از انسان کاملی میباشند که جمع جمیع مراتب خلقی و حقی کرده است، اما از منظر سلوکی و سیر از کثرت، که مشخصۀ اصحاب و یاوران اباعبداللهالحسین(ع) است، راه ورود به جهاد و حماسه مشارکت در مصیبت اباعبدالله(ع) است، چه اینکه این جهاد و حماسه خود گذرگاه وصول به مرتبۀ وحدتی است که مشخصۀ آن عشق و معرفت به انسان کامل است. این حماسه حماسهای سلوکی است متفاوت از حماسۀ امام(ع) که ظهور اجتماعی اطلاق و جمیعت اوست. همچنین، عاشورا هم تجلیگاه عشق امامی عارف است به خدای خود و هم محل ظهور عشق یارانی سالک است به امام خود.https://pwq.bou.ac.ir/article_65411_98e26ea672a7beb861cf3d183d0d4c66.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93099پاییز 96 - مسلسل 3320180220The Principles and Components for Spiritual Health with an Emphasis on Allamah Tabataba’i`s Viewبررسی مبانی و مؤلفههای سلامت معنوی با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی1291546541210.22081/pwq.2018.65412FAرحمتاللهمرزبنداستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مازندرانعلیاصغرزکویدانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مازندرانJournal Article20161003Though some decades have been passed from proposing the problem of spiritual health, there may not be found any public and common meaning of the spirituality of health. The reason why consists in the fact that scholars in different fields of religion, philosophy and psychology each tries to define spirituality on the basis of his/her particular cultural principles and social conditions. Many humanists have viewed spirituality as being defined mainly in different aspects such as the goal of life, superiority, socialization, nature or Divinity and values like love and the state of being kind; the fact lacking of any religious foundation. In the paper, it has been intended to discover the meaning of spirituality on the basis of Allamah Tabataba’i`s opinions in order to attaining a common understanding. As understood in the study, on his view, spirituality is regarded as a human spiritual and superior life originating from human nature. Those of such a life would be characterized by perfections only in the shadow of belief in God and good deeds. Needless to say, such a description is based upon understanding human biology, spiritual cosmology, cognitive theology and anthropology as presented in Islamic main sources. His emphasis on Quranic bases may be used by those managing in the field of healthبا اینکه بیش از چند دهه از آغاز سخن دربارۀ سلامت معنوی میگذرد، هنوز فهم مشترکی از بُعد معنویِ سلامت شکل نگرفته است، چراکه اندیشمندان حوزههای مختلف دین ، فلسفه و روانشناسی سعی دارند تا معنویت را با توجه به مبانی فرهنگی و شرایط اجتماعی خود تعریف کنند. بسیاری از متفکران در سنت فکری امانیسم اعتقاد دارند که معنویت عمدتاً در ابعاد مختلفی همچون هدف زندگی، تفوق و برتری، اتصال به دیگران، طبیعت یا الوهیت، و ارزشها (مانند عشق و دلسوزی) شناخته میشود، امری که الزاماً ریشۀ دینی و قدسی ندارد.
هدف این نوشتار شناسایی مفهوم معنویت با توجه به مبانی و شاخصهای آن براساس آرا و نظریات علامه طباطبایی است، تلاشی که میتواند مقدمۀ فهم مشترک معنویت باشد. یافتهها بیانگر آن است که معنویت در اندیشۀ علامه نوعی از حیات برتر و ملکوتی انسانی برخاسته از فطرت الهی است که در آن حیات، انسان کمالات خاص خودش را تنها در پرتو ایمان به خدا و عمل صالح در ساحتها ی بینشی، گرایشی و رفتاری بروز میدهد. البته، چنین تعریفی از معنویت مبتنی بر سازههای مفهومی خاصی از قبیل حیاتشناسی انسانی، جهانشناسی معنوی، الهیاتشناختی، انسانشناختی و نیز اسلامشناختی علامه طباطبایی استوار میباشد. تصریح و تأکید علامه در تفسیر معنویت اسلامی بر مبانی قرآنی میتواند مورد استفاده سیاستگذاران عرصۀ سلامت در جوامع اسلامی قرار گیرد.https://pwq.bou.ac.ir/article_65412_5aa9aac438901ae1f654b509b0fd8d59.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93099پاییز 96 - مسلسل 3320180220Practical Reason`s Dependence on Theoretical Reason in Validity and Independence in Perceptionتبیین نیازمندی عقل عملی به عقل نظری در اعتبار و استقلال در ادراک1551806541310.22081/pwq.2018.65413FAحسناسماعیل پورنیازیاستادیار جامعۀ المصطفی العالمیۀJournal Article20151006The origin of validity for the statements of ethics and laws, being perceived by practical reason, has been considerably focused on in meta-ethics and philosophy of laws. The only way for their validity lies in their being based upon the self-evident statements of theoretical reason. Yet, remain a question: is such an explanation possible? Some philosophers like Hume and Kant have disagreed it. Some others have rejected the perceptions of practical reason to be based upon theoretical reason in origin. They have classified the perceptions of practical reason into self-evident and theoretical; the validity of the former lies in their being self-evident and that of the latter in their state of being based upon the former. Knowing the judgments of practical reason as being based upon theoretical reason necessarily, and viewing all cases of <em>ought to</em> as being rooted in the cases of <em>is</em>, has emphasized on the fact that though practical reason for validity of its statements is depended upon theoretical reason, it is not dependent upon that in perceiving its judgments. In the sense that man really has two types of perception; but one is epistemologically in need to the other as is the case of five external senses being independence in sensation and at the same time being in need to reasoning power for their validity.مسئلۀ منشأ اعتبار گزارههای اخلاقی و حقوقی، که از سنخ مدرکات عقل عملیاند، یکی از مباحث مهم در فلسفۀ اخلاق و حقوق است. تنها راه اعتباربخشی به این گزارهها ارجاع آنها به بدیهیات عقل نظری است. اما آیا این امر امکانپذیر است؟ هیوم و کانت و برخی دیگر از اندیشمندان این ارجاع را غیرموجه دانستهاند. گروهی دیگر اصلِ نیازمندی مدرکات عقل عملی به ارجاع به عقل نظری را انکار کرده و مدرکات عقل عملی را به دو دسته بدیهی و غیربدیهی تقسیم نمودهاند و اعتبار بدیهیات را به دلیل بداهت و اعتبار غیربدیهیات را به دلیل ارجاع آنها به بدیهیاتِ همین عقل دانستهاند. این مقاله، پس از پذیرش ضرورت ارجاع احکام عقل عملی به عقل نظری، یعنی ضرورتِ یافتن ریشهای از «هستها» برای اعتبار «بایدها» و پس از ارائۀ راههای ارجاعِ هستها به بایدها، بر این نکته تأکید میکند که اگرچه عقل عملی در اعتبار خود به عقل نظری محتاج است، در ادراک احکامش مستقل عمل میکند، به این معنا که ما واقعاً دو گونه ادراک داریم که از دو سنخاند، اما در اعتبار معرفتی، یکی به دیگری محتاج است، چنانکه حواس ظاهری پنج حس مستقل در ادراکاند، اما همگی در اعتبارشان به عقل محتاجاند.https://pwq.bou.ac.ir/article_65413_aa8fd77de0769560af099af0876ab73d.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93099پاییز 96 - مسلسل 3320180220Sadra`s View on Metempsychosis with a Reconsideration of His Definition of the Soulتناسخ از دیدگاه صدرالمتألهین و بازخوانی تعریف نفس صدرایی بر اساس آن1812046541410.22081/pwq.2018.65414FAمحمدتقییوسفیاستادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)معصومه ساداتسالکدانشجوی دکتری فلسفۀ اسلامی دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20160722Metempsychosis is known as being the concern of philosophers from a long time ago. Among philosophers, Sadra, giving a general description of metempsychosis, has disproved the theory and, applying his special accuracy, has taken the cases of metempsychosis extended to other worlds also. Sadra has viewed most of those trying to explain corporeal resurrection as being led to metempsychosis. Sadra`s definition of the soul and his psychological principles in the ground of the relation of human soul and body, however, is a powerful obstacle against the theory. It should be stated that regarding such definite teachings as returning, <em>raj’at, </em>and reviving the dead in this world, necessity for dealing with metempsychosis would become more obvious; since, at a superficially glance, they seem as the cases of the theory. The present study, using analytical and documentary method and surveying Sadra`s view on the impossible metempsychosis, has sought to reconsider his meaning of the soul as his fundamental statement in the field. As is understood by Sadra`s transcendental teachings, his description of metempsychosis is conceptually more general than it famous and current meaning; the philosopher, disproving every sort of worldly metempsychosis in the field, has concluded impossibility of something more than public meaning of it. While impossibility of worldly metempsychosis may be counted as necessary conclusion of Sadra`s philosophical principles and his requisite ground for definition of the soul and explanation of the relation of the soul and body. The reason why lies in the fact that the reality of the soul is nothing other than its state of being related to the body. Such being the case, the soul`s object, <em>mutu’lliq</em>, may not change simplyمسألۀ تناسخ از دیرباز مورد توجه حکما و فلاسفه بوده است. ملاصدرا، ضمن ارائۀ تعریفی عام از تناسخ، آن را ابطال نموده است و، با دقت نظر ویژۀ خود، بحث در مصادیق تناسخ محال را به عوالم دیگر نیز سرایت داده است. به عقیدۀ ملاصدرا، اغلب کسانی که سعی در تبیین معاد جسمانی داشتهاند به نوعی از تناسخ سربرآوردهاند. اما تعریف نفس صدرایی و مبانی علمالنفسی صدرالمتألهین دربارۀ ارتباط نفس و بدن، عملاً، راه را بر امکان تناسخ میبندد. ضرورت پرداختن به بحث تناسخ وقتی پررنگتر میشود که به اصول مسلّمی چون رجعت و زنده شدن اموات در این دنیا توجه شود و، در نگاه اول، این امور در دایرۀ تناسخ جای میگیرد. تحقیق حاضر میکوشد تا با شیوۀ تحلیلی و عقلی، ضمن بررسی تناسخ محال از دیدگاه ملاصدرا، به بازخوانی تعریف نفس صدرایی بهعنوان مبنای مباحث علمالنفسی ملاصدرا بپردازد. بحث تناسخ در حکمت متعالیه نشان میدهد: تناسخ مصطلح صدرایی از تناسخ مصطلح مشهور (تناسخ مطلق) اعم مطلق است و ملاصدرا، با ابطال هرگونه تناسخ غیرملکوتی، در بحث تناسخ، چیزی بیشتر از استحالۀ تناسخ مشهور را نتیجه میگیرد، در حالی که استحالۀ عقلیِ تناسخ ملکی نتیجۀ قهری مبانی فلسفی صدرایی و لازمۀ تعریف نفس صدرایی و تبیین خاص ملاصدرا از رابطۀ نفس و بدن است، زیرا ذات و حقیقت نفس چیزی جز تعلق به بدن نیست و، لذا، بهسادگی نمیتواند متعلقِ آن تغییر یابد و جابجا شودhttps://pwq.bou.ac.ir/article_65414_fc670af097035f81368907d4ae4d6e96.pdf