دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93093تابستان و پاییز 90 - مسلسل 9 - 820111122Logical Considerations of Mirdamadبرخی از ملاحظات منطقی میرداماد72910290FAسعیداحمدیکارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامیJournal Article20141115Mirdamad can be regarded as joining link in course of logical discussions and developments from Peripatetic logic to that of Mulla Sadra. In addition to explanation and precise analysis of some themes raised by previous logicians, Mirdamad has some considerations in the domain of logic that are to be dealt with in the present article as in the following subjects: <br />1- Precise explanation of the subject-matter of logic and the distinction between both logical and philosophical secondary intelligibles. To him the primary intelligibles can be characterized in terms of mental existence while their characterization with philosophical secondary intelligibles is possible in terms of external existence. <br />2 - Division of simple wether-ness proposition into real and conventional. In the real wether-ness proposition the question is related to the very essence of thing which is prior to its existence according to fundamental reality of quiddity. <br />3- Copulative being is technically used in two ways: in one usage it can be used as predicate while in another as opposed to existence itself it serves only as connecting the subject and predicate of a proposition which is described as existence in another. <br />4- An account of the fact that the subject of negative proposition is broader than that of affirmative one and a resolution for the related paradox <br />5- Application of both quia and propter quid arguments in exceptive syllogisms as well as conjunctive ones with difference that the role of middle term in such propositions is given to the excepted premise.میرداماد را میتوان به عنوان حلقة وصل سیر مباحث منطقی و گذر از منطق مشایی به صدرایی به شمار آورد. او علاوه بر توضیح و تحلیل دقیق برخی از مباحث مطرح شده توسط منطقدانان پیش از خود، ملاحظاتی نیز در زمینة بحثهای منطقی دارد که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد. مانند: <br />1. تبیین دقیق موضوع منطق و تفکیک بین معقولات ثانیة منطقی و فلسفی. از نظر میرداماد عروض معقولات ثانیة منطقی بر معقولات اولی به حسب وجود ذهنی است در حالیکه عروض معقولات ثانیة فلسفی به حسب وجود خارجی یا اعم است. <br />2. تقسیم مطلب هلی بسیط حقیقی و مشهوری و بیان این که هل بسیط حقیقی، سؤال از خود شیء است به حسب حقیقت آن در ذاتش و تقرر ماهیتش و این که این مرتبة تقرر ماهوی طبق اصالت ماهیت، بر مرتبة وجود آن شیء تقدم دارد. <br />3. وجود رابطی دو اصطلاح دارد، یکی از دو معنا محمول واقع میشود و دیگری وجود رابط است که بین موضوع و محمول قضایا قرار دارد و مقابل وجود فینفسه است؛ این معنا از وجود رابطی، وجود فیغیره است و از آن به معنای حرفی یاد میشود. <br />4. تبیین معنای اعم بودن موضوع سالبه از موجبه و دفع پارادوکس مطرح شده در رابطه با این اعم بودن، با توجه به اعتباری بودن شمول و اعم بودن موضوع سالبه از موجبه. <br />5. جریان برهان لمّ و انّ در قیاسهای استثنایی، همانند قیاسهای اقترانیه با توجه به این که مستثنی در آن به منزلة حد وسط در حملیه است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93093تابستان و پاییز 90 - مسلسل 9 - 820111122A Survay of Imam Khomeini's Epistemological viewsسیری در آراء معرفت شناسانه امام خمینی316910291FAداودبیاتکارشناسی ارشد اندیشه سیاسی در اسلامJournal Article20141115In view of the fact that Imam Khomeini, regardless of his distinguished political status, is of legal, philosophical and mystical competence, the study and analysis of his epistemic dimensions esp. the epistemological principle of his thought is of significant importance. It is worth noting that his epistemology should be studied, on the one hand, in the light of Mulla Sadra's philosophy on the basis of which he regards knowledge as equil to existence beyond qualities and devoid of any material aspect. On the other hand and in following Master of illumination Imam Khomeini construes knowledge in terms of light. Although sense and reason provide the grounds for particular objects, they are of little adequecy in comparison with contemplative vision and revelation.
Higher knowledge, therefore, is the one that results from contemplative vision dependent on revelation which is taken not as its rival but as complementary to human faculties of knowledge, removing the shortcoming and weaknesses of human cognition. In order to fulfill His grace and favor to human beings, God reminds them of their unawareness of the greatness of order of reality as well as their heedlessness of higher world to which they belong.
On examination, one can see that Imam Khomeini's epistemological foundation is mystical-illuminationist which can be deduced from the way he looked into such categories as nature of knowledge, reality, levels of knowledge, and sources of human cognitions. This attitude to the domain of knowledge is compatible with other aspects of his philosophical thought in fields of metaphysics, humanology and ontology.با پذیرش این مطلب که امام خمینی; فارغ از شأن سیاسی، دارای وجهه قوی فقهی، فلسفی و عرفانی بوده، بررسی و تحلیل ابعاد معرفتی و بخصوص مبنای معرفت شناسانه اندیشههای ایشان ضرورت مییابد. نکته مهم آنکه معرفت شناسی امام; را باید در ذیل مکتب معرفتی حکمت متعالیه ملاصدرا مطالعه نمود. ایشان به پیروی از ملاصدرا، علم را مساوی وجود و فوق کیفیات و مجرد از ماده میداند و از طرفی به تبعیت از شیخ اشراق، علم را همان نور میشناسد. از نظر ایشان، گرچه حس و عقل، زمینههای شناخت موضوعات مختص به خود را فراهم میکنند، اما در قیاس با شهود و وحی، قابلیت چندانی ندارند.
از این حیث، معرفت برتر، معرفتی است که محصول شهود متکی بر وحی باشد. البته وحی نه به عنوان رقیب قوای شناسایی آدمی، بلکه به عنوان مکمل آنها شناخته میشود که میکوشد نقص و ضعف معرفتی آدمیان را مرتفع نماید. خداوند برای تکمیل فیض و لطف خویش بر آدمیان، از طریق ارسال رسل و انزال کتب، بیخبری آنها از وسعت عالم وجود و غفلتشان از ساحت علوی وتعلقشان به نشئهای دیگر را گوشزد میکند.
بررسی آراء امام; نشان میدهد که مبنای معرفت شناختی ایشان عرفانی – اشراقی است و این معنا را میتوان از نوع نگاه ایشان به مقولههایی چون چیستی علم، حقیقت، مراتب شناخت و منابع ادراک آدمی دریافت. چنین نگرشی به ساحت معرفت در تلائم و تعامل با سایر وجوه اندیشه فلسفی امام در حوزههای مابعدالطبیعه و انسان شناسی و هستی شناسی است. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93093تابستان و پاییز 90 - مسلسل 9 - 820111122Nature of Mental Existence In Mulla Sadra's Philosophyچیستی وجود ذهنی در نظام حکمت صداریی719810292FAمحمدجوادپاشاییکارشناسی ارشد مدرسی معارف و الهیات دانشگاه قمJournal Article20141115Mental existence is one of important problems in philosophy which preoccupied a great number of thinkers from ancient times. The problem of mind and the way mental concepts or mental existence, as Muslim philosophers called them, represent reality has its origin in the history of human knowledge. As in other themes, Mulla Sadra among other Islamic philosophers provided an original account for the subject of mental existence. Unlike his predecessors to whom he was in great debt for enjoying their deep thoughts, Mulla Sadra held mental existence to be a shadowy being, a shade from the reality of knowledge, regarding both of them as two sides of a single reality. In this view mental being is more perfect and more complete than external existence through which the problem of correspondence can easily be established. The present article is to examine this claim in the work of Mulla Sadra.وجود ذهنی که یکی مسائل مهم فلسفی به حساب میآید، از دیرباز ذهن انبوهی از متفکران را به خود مشغول داشته است. به ویژه آنکه مسئله ذهن و شیوه واقع نمایی مفاهیم ذهنی که در آثار فیلسوفان اسلامی از آن به وجود ذهنی یاد میشود، ریشهای دیرینه در تاریخ معرفت انسانی دارد. در میان حکمای اسلامی، صدرالمتالهین به مانند سایر مباحث فلسفی خود ارائهای نو و تازه از مبحث وجود ذهنی بیان داشته است. وی اگرچه در این ارائه، بر بلندای فکر پیشینیان ایستاده و از نظریات آنان متنعّم شده است، لکن در نظری متفاوت، وجود ذهنی را وجود ظلی و سایه واقعیت علم میداند که هردوی آنها، دو اعتبار از یک واقعیت و دو روی سکه آن تلقی میشوند. چه آنکه در این نظرگاه، وجود ذهنی، وجودی عالی و واجد کمالات اشد و اتمّ نسبت به وجود خارجی دانسته میشود. که از رهگذر آن، مساله مطابقت، به آسانی مصداق مییابد. این پژوهش در نظر دارد تا این ادعا را در کلمات صدرا مورد بررسی قرار دهد.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93093تابستان و پاییز 90 - مسلسل 9 - 820111122Relation of Man and God in Transcendent Philosophyرابطه انسان و خدا در حکمت متعالیه9913410293FAمقدسهخلیلیکارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه باقرالعلومJournal Article20141115The problem of relation between man and God is an old as man himself, since his primordial nature tends upward to God. This problem can be studied in different sciences including philosophy. Before Sadra the essentialism was dominant in philosophical circles. That is why God was held to be the First Cause that is related to man through endless intermediary causes. On the basis of fundamental reality of being, however, a drastic change was made by Sadra and thus all discussions are to be centered around existence as unifying thread which serves as a ground for another original view of being. i. e. The gradation of existence upon which Mulla Sadra presented a new account of causality envisaging the order of being in terms of one single independent existence and the rest of beings under the copulative sort. But the ultimate achievement is yet to be made. The explanation of causality in terms God's manifestation and self-disclosure which result in the theory of individual unity of existence. According to this view all things are manifestations of His Names and Attributes, being present in His Presence, related to Him as manifestation to its origin. In this view intermediary have no longer any being and thus efficacy of their own but a simple relation to that single reality which constitutes the ground for the belief that God has presential knowledge of everything. On the other hand human being, due to his presential knowledge of himself that is a sheer relation to God, can be held to enjoy immediate and presential knowledge of God. In Short, God and man are of indirect and immediate relationship and in between nothing has a real efficacy.مسألة رابطه انسان و خدا، مسئلهای بسیار قدیمی است، چون انسان فطرتاً رو به سوی بالا دارد. علاوه بر آن، در بسیاری از علوم از جمله فلسفه نیز قابل طرح است. در فلسفة ماقبل صدرا چون اصالت با ماهیت بود، علیت نیز در ماهیت مطرح میشد، از این رو خداوند به عنوان علة العلل معرفی میشد که برای ارتباطش با انسان به بینهایت واسطه نیاز داشت. ولی صدرا با اثبات اصالت وجود، مدار تمامی مباحث فلسفی را بر حول محور وجود قرار داد و چون نخی دانه دانه مسائل فلسفی را به هم مرتبط کرد. و با بیان تشکیک در وجود، علیت را به وجود رابط و مستقل برگرداند. فلسفه صدرا به این جا ختم نشد بلکه صدرا با تحلیل علیت و معلولیت به نظریة تجلی دست یافت و از آن طریق به وحدت شخصیه وجود رسید. در این نقطه از فلسفة او همة موجودات مظهر اسماء و صفات حق تعالی هستند و جز به ذات واحد او هیچگونه شئیتی ندارند و در محضر او حضور دارند و رابطهشان، رابطة جلوه و متجلی و عین الربط با قیوم است و برای وسایط، دیگر تأثیری در ایجاد و علم نیست. این خود دلیلی است بر این که خداوند، به همه ما علم حضوری دارد. ما نیز از آنجا که به نفس خود علم حضوری داریم و نفس نیز عین ربط به خداوند است پس به خدا نیز علم حضوری پیدا میکنیم. بنابراین بر طبق حکمت متعالیه، چه در بعد وجودی و چه در بعد معرفتی، خدا و انسان رابطه بیواسطه دارند و وسایط، مؤثر حقیقی نیستند.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93093تابستان و پاییز 90 - مسلسل 9 - 820111122Mulla Sadra's Views in the Field of Definition logicآراء ملاصدرا در حوزة منطقِ تعریف13516110294FAعسکریسلیمانی امیریاستادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیJournal Article20141115Concepts are divided into self-evident and theoretical ones. The focus of definition discussions are theoretical concepts. Different questions are raised: what are theoretical concepts? Are general concepts given through sense self-evident or theoretical? How is it possible that particular sense concepts are regarded as self-evident but those derived from them as theoretical? Is it possible to take whole in the definition of part? If not, how can counterexamples be explained? Is real differentia knowable? If not, what substitute is offered by logicians? Is the purpose of definition to clarify the concepts or analyze the essential notions which lie in the defined? Is it easy or difficult to present a complete definition? With the distinction being nowadays made between logic and philosophy of logic, the above questions and similar ones are to be discussed in the latter.
Mulla Sadra, at any rate, touched on these problems and provided answers. In general, he was in favor of Peripatetics and attempted to meet the challenges raised by the Master of illumination.تصور به بدیهی و نظری تقسیم میشود. محور بحث در مبحث تعریف، تصورات نظری است. یکی از بحثها این است که چه مفاهیمی نظریاند؟ آیا تصورات کلی مأخوذ از حسیات بدیهیاند یا نظری؟ اگر نظریاند، چگونه ممکن است مفاهیم جزئی حسی بدیهی باشند، ولی کلی مأخوذ از آنها نظری؟ آیا ممکن است کل در تعریف جزء ذکر شود؟ اگر خیر، پس چگونه در برخی تعریفها کل در تعریف جزء ذکر میشود؟ آیا فصل حقیقی، قابل شناخت است؟ و اگر نیست، منطقدانان چه جایگزینی پیشنهادهاند؟ آیا هدف از تعریف، تشریح مفاهیم اسم است یا تحلیل مفاهیم ذاتی نهفته در محدود؟ آیا حد تام صعوبت دارد یا سهولت؟ امروزه که بین منطق و فلسفة آن تفکیک میشود میتوان گفت این پرسشها و مانند آنها، پرسشهایی است از سنخ مسائل فلسفة منطق، نه از سنخ مسائل منطق.
به هر حال ملاصدرا در این مسائل ورود یافته و بدانها پاسخ گفته است. در مجموع، ملاصدرا جانب مشائین را در این مباحث گرفته و چالشهایی را که شیخ اشراق در آنها به وجود آورده، با دید نقد پاسخ گفته است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93093تابستان و پاییز 90 - مسلسل 9 - 820111122Traversing Movement and Mediating Movementحرکت قطعیه و توسطیه16319210296FAزینبشاوردیکارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20141115Despite the difference of opinions regarding existence of motion among philosophers, there is unanimity among Peripatetics, illuminationists and Sadraian philosophers as to the very occurrence of motion. Muslim philosophers are divided over arguments for existence of motion. For some it is self-evident, while others tried to prove it. The way motion takes place is another subject for difference of opinion among them. Some philosophers conceptualize it in terms of traversing motion while others conceive it as mediating motion. The present article is an attempt to study this problem from viewpoints of Peripatetics, illuminationists, Mirdamad, Mulla Sadra, Allama Tabatabae, and Martyr Mutahri. گرچه دربارة وجود حرکت در بین فیلسوفان اختلاف است، اما حکمای مشائی، اشراقی و صدرایی در اصل وجود حرکت اتفاقنظر دارند. اختلاف حکمای مسلمان، اولاً در دلایلی است که برای اثبات حرکت اقامه میشود برخی وجود آن را بدیهی میدانند و بعضی دلایلی برای آن اقامه کردهاند. و ثانیاً در نحوة وجود حرکت است. برخی وجود حرکت را به معنای قطعیه میپذیرند و بعضی دیگر به معنای توسطیه. در این مقاله، ضمن طرح دیدگاههای حکمای مشاء، اشراق، میرداماد، صدرالمتألهین، علامه طباطبایی، دیدگاههای ویژه شهید مطهری نیز بیان شده است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93093تابستان و پاییز 90 - مسلسل 9 - 820111122Fundamental Principles for Criteria of Religiosity in Islamic Thoughtمبانی نظری مقیاسهای دینداری در اندیشه اسلامی19323310298FAعلیشیروانیاستادیار گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.Journal Article20141115The criteria that are now used in psychology of religion for the assessment of how deep an individual or a society is religious were obtained on the basis of cultural principles and humanities of the West and though they are deployed worldwide, there is no justification for applying them to Islamic society of Iran for discovering the religiosity status of individuals. By examining the reality of religiosity and enumerating some necessary principles to be observed, this article attempts to make steps in explaining the criteria for religiosity in proportion to Islamic thought.
Among important elements that need to be considered are: 1) necessity of distinction between religion and religiosity; 2) direct relation between religiosity and happiness; 3) reality of faith (iman) its fundamental status in religiosity; 4) enjoyment of most people of a degree of religiosity; 5) due attention to a variety of religiosity; 6) central place of intention in religiosity; 7) excellence of esoteric manifestations of religiosity in comparison with its exoteric ones; 8) necessity of taking account of individual situation in critical conditions; 9) submission by heart before God as essence of religiosity.مقیاسهایی که امروزه در روانشناسی دین برای ارزیابی چند و چون دینداری فرد و جامعه فراهم آمده و در سطح بینالمللی از آن استفاده میشود، بر اساس مبانی فرهنگی و علوم انسانی مغرب زمین فراهم آمده و از اینرو، بهکارگیری آن در جامعة اسلامی ایرانی ما، برای دستیابی به وضعیت دینداری آحاد جامعه، ناموجه است. این مقاله میکوشد با بررسی حقیقت دینداری و بیان پارهای از مبانی اسلامی لازمالرعایه در این خصوص گامی هر چند کوچک در راه باز تولید مقیاس دینداری متناسب با اندیشة اسلامی بردارد.
از جمله اموری که در این مقاله اهمیت رعایت آن در این مقام تبیین شده، عبارتند از : 1) لزوم تفکیک میان دین و دینداری؛ 2) رابطة مستقیم میان دینداری و سعادت؛ 3) حقیقت ایمان و جایگاه اساسی آن در دینداری؛ 4) برخورداری اکثر مردم از درجهای از دینداری؛ 5) لزوم توجه به اصناف گوناگون دینداری؛ 6) جایگاه محوری نیّت در دینداری؛ 7) برتری جلوههای باطنی بر تجلیات ظاهری دینداری؛ 8) توجه به وضعیت فرد در شرایط بحرانی؛ 9) تسلیم قلبی بودن در برابر خداوند به مثابة روح دینداری.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93093تابستان و پاییز 90 - مسلسل 9 - 820111122A Critique on Contemporary Hermeneutical Reflections on Revealed Textنقدی بر تأملات هرمنوتیکی معاصر در متن وحیانی23526610299FAاحمدواعظیدانشیار دانشگاه باقرالعلومJournal Article20141115The customized version of western philosophical hermeneutics focused on understanding and interpretation of scriptural texts in the vein of contemporary Islamic thought and these hermeneutical reflections are organized in two fields of the mechanism of understanding revealed text and of reflection on nature of revelation and relation of religious text with the Prophet, historical and cultural realities in the age of revelation.
Some modern intellectuals have unusual and at times utterly extremist hermeneutical understandings from religious text that are totally incompatible with standard beliefs of Muslim. Focusing on ideas of one principal representative of this hermeneutic approach (Muhammad Mujtahid Shabistari), the present article is an attempt to explain the most important hermeneutical achievements in the domain of revelationology with a critical analysis of his main elements of his thought. قالب بومی شدة هرمنوتیک فلسفی غربی در فضای اندیشة اسلامی معاصر بر فهم و تفسیر نصوص دینی متمرکز شده است و این تأملات هرمنوتیکی در دو عرصة سازوکار و نحوة فهم متون وحیانی و نیز تأمل در ماهیت وحی و نسبت نصّ دینی با پیامبر و واقعیات تاریخی و فرهنگی عصر نزول سامان یافته است.
برخی روشنفکران معاصر با تمرکز بر نصّ دینی برداشتهای هرمنوتیکی غیرمتعارف و گاه کاملاً افراطی را ارائه کردهاند که در تقابل آشکار و مستقیم با باور متعارف و رایج مسلمین میباشد. در مقالة حاضر با تمرکز بر آراء یکی از نمایندگان اصلی این رویکرد هرمنوتیکی (محمد مجتهد شبستری) تلاش میشود ضمن تشریح اهمّ رهاوردهای هرمنوتیکی وی در عرصة وحی شناسی نقاط کلیدی و اصلی اندیشه وی در این موضوع نقد و بررسی شود.