دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93095پاییز 92 - مسلسل 1720130923Nature of Knowledge and Faith in Religious Beliefs and their Relations from Imam Khomeini's Perspectiveعلم و ایمان به عقاید دینی و رابطه آن دو از منظر امام خمینی73810377FAعبدالحسینخسروپناهدانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.علیشفابخشدانش آموخته کارشناسی ارشد رشتة فلسفه و کلام اسلامی از دانشگاه مفید.زینبلقماننیاطلبة سطح سه رشتة کلام اسلامی در جامعة الزهرا و دانشآموخته کارشناسی ارشد رشتة علوم قرآن و حدیث از دانشگاه آزاد اراک.Journal Article20141116"Knowledge" (ilm) of and faith in religious beliefs are among the most important issues is Islamic dialectical theology (Kalam). The discussion of faith is often dealt with in Kalam books under the title of "Names and Prescriptions" and accordingly the issue of "knowledge" is raised. In addition to the nature of knowledge and faith, their relation is of prominent importance. Imam Khomeini among others on many occasions explored the nature of knowledge and faith as well as the way they are related and interacted.
The present article is an attempt to examine and explain the above-mentioned problem from Imam Khomeini's perspective. He believes that knowledge consists of mental acknowledgement and theoretical belief. This representational and indirect knowledge is acquired through two epistemic sources: either by way of "rational reflections" or by "religious scriptures". In order to be useful and fruitful, this rational perception must be changed into "faith by heart" so that practice and morality are produced. By faith is meant "embodiment of rational perception in realm heart". The necessity of basing religious belief on philosophical principles particularly on the basis of Transcendent philosophy of Mulla Sadra is an innovative view presented by Imam Khomeini, which runs in counter with the view of many theologians, jurists, and traditionists. علم و ایمان به عقاید دینی از مهمترین موضوعات کلام اسلامی شمرده میشوند. مبحث ایمان در کتب کلامی غالباً ذیل عنوان «الأسماء و الأحکام» مورد بررسی قرار میگیرد و، به تبع آن مسئلة علم نیز به میان میآید. علاوه بر چیستی علم و ایمان، تبیین رابطۀ آن دو نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در این میان، امام خمینی; نیز در آثار خود علم و ایمان و همچنین کیفیت تعامل و دادوستد میان آندو را فراوان مورد بحث و تدقیق قرار داده اند.
حضرت امام; بر این باور است که علم- در مقابل ایمان- عبارت است از تصدیق فکری و اعتقاد نظری. این علم از طریق دو منبع معرفتی برای انسان حاصل میشود: یا از راه «تأملات عقلانی» یا بهواسطۀ «اخبار دینی». این «ادراک عقلی» باید به «ایمان قلبی» تبدیل شود تا مفید و اثربخش واقع گشته، عمل و اخلاق از آن پدید آید. مراد از «ایمان» هم، «تنزّل علم عقلانی به مرتبة قلب» میباشد. اعتقاد به ضرورت ابتنای ایمان دینی، بر اصول فلسفی- بهویژه بر اساس مبانی حکمت متعالیه- از سوی امام خمینی;، دیدگاه بدیعی در حوزة علم کلام است که در تقابل جدّی با رأی بسیاری از متکلمان، فقها و محدّثان قرار دارد. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93095پاییز 92 - مسلسل 1720130923Critique of Fayyazi's Arguments against Prior Necessity (Rule of Causal Necessity)وجوب سابق [نقدی بر ادلة استاد فیاضی در نفی قاعدة الشی ما لمیجب لمیوجد]396610379FAعسکریسلیمانی امیریدانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیJournal Article20141116One of the most fundamental principles of metaphysics is that causality. By analyzing the principle philosophers have deduced conclusions including the causal necessity. To them, thing cannot come into existence unless it is already necessitated by its complete cause. This view is regarded as incorrect by theologians since in their eyes causal necessity undermines the basis of free will in free agents. That is why they rejected "necessity rule" and replaced "priority rule". On the other hand, some doctors of fiqh methodology (usuliyeen) in the Imamiyya tradition hold causal necessity to be in counter with human free will though they endorse it in case of non-free agent. Fayyazi, however, took a view different from all. In his view a cause is existence-giving without necessitating or even giving priority to the effect. He offered some arguments for his claim which are subject to critical considerations in the present paper.یکی از اساسیترین پایههای متافیزیک اصل علیت است. فیلسوفان در تحلیل این اصل فروعاتی را استخراج کردهاند. یکی از آنها ضرورت علّی است. بنابه رأی فیلسوفان، شیء ممکن تا به مرحلة وجوب وجود از ناحیة علت تامهاش نرسد موجود نمیشود. این رأی در نزد برخی از متکلمان ناصواب تلقی میشود، زیرا به گمان ایشان ضرورت علّی بنیاد اختیار را در فاعلهای مختار متزلزل میسازد. ازاینرو، ایشان اولویت را جایگزین ضرورت کردهاند. از سوی دیگر، برخی از اصولیون امامیه نیز ضرورت علّی را ناقض اختیار دانستهاند، ولی ضرورت علّی را در غیرِ فاعل مختار پذیرفتهاند. اما استاد فیاضی رأی دیگری اختیار کرده است. از نظر ایشان علت تنها ایجادکنندة معلول است و برای ایجاد آن نه لازم است معلول را ضروری کند و نه اولی به وجود. ایشان برای مدعای خود ادلهای اقامه کرده است که ملاحظات آن ادله هدف ما در این مقاله است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93095پاییز 92 - مسلسل 1720130923Antithesis of Divine Names and Attributes in Ibn Arabī Mysticismتقابل اسماء و صفات الهی در عرفان ابن-عربی678810381FAمجیدصادقیدانشیار دانشگاه اصفهان.سیدجعفرقادریدانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه اصفهانJournal Article20141116Deep analysis and explanation of epistemic foundations and principles of levels of being has been made in theoretical mysticism the masterpiece of which belongs to Ibn ʿArabī. His view of Being and the way of emergence of multiplicity and its hierarchical levels is based on three components: manifestation of Names, manifestation in Divine Essence, and the notion of antithesis and intermarriage (tanakoh) of the Names.
Although the notion of antithesis of Names and Attributes is based upon all three aforementioned components, its actualization in external entities depends on apparent incompatibility of manifestations of these Names and Attributes in material world which is a continuation of that antithesis disclosed wholly in the world of elements. On the basis of correspondence of the Worlds and dominance of Names and Attributes, however, antithesis of existing entities originates from immutable archetypes in the level of Unity and under the influence of disclosure of Names and Attributes which brings about all sorts of opposition in levels of being in general and material world in particular. All entities and happenings of the material world come into being on the ground of the antithesis of Names and Attributes which are constantly in manifestation and disclosure, actualizing good and evil occurrences as well as opposite and conflicting entities of material world.تبیین و تحلیل عمیقی از اصول و مبانی هستیشناسانه مراتب هستی در عرفان نظری به عمل آمده است که شاهکار این تحلیل و تبیین از آن ابنعربی است. دیدگاه ابنعربی دربارة هستی و بررسی چگونگی پیدایش کثرت و مراتب آن بر سه عنصر و سازه بنیاد گرفته است: نخست تجلی اسمائی، دوم مفهوم تجلی در نفس الهی، سوم مفهوم تناکح و تقابل اسماء.
بحث تقابل اسماء و صفات بر هر سه عنصر مبتنی است اما تحقق تقابل اسمائی در اعیان خارجی منوط به ناسازگاری ظاهری مظاهر اسماء و صفات در عالم عناصر است که همان امتداد تناکح اسماء در اعیان خارجی بر اساس تقابل مظاهر اسماء و صفات میباشد و ظهور کامل آن مربوط به عالم عناصر است، هرچند بر اساس تطابق عوالم و حکومت اسماء و صفات ریشة تقابل پدیدههای هستی مربوط به اعیان ثابته در مرتبة واحدیت و تحت تأثیر تجلی اسمائی و صفاتی است و اقتضائات اسماء و صفات در مرتبة واحدیت مادةالمواد همة تقابلهای مراتب هستی، خصوصاً عالم ماده، است. بر اساس تقابل اسماء و صفات، همة پدیدهها و حوادث عالم ماده به صحنة هستی ظاهر میشوند. اسماء و صفات متقابله دائماً در ظهور و تجلیاند و حوادث خیر و شر و پدیدههای متضاد و متقابلِ عالم ماده را محقق میسازند.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93095پاییز 92 - مسلسل 1720130923The Nature of Innate Perceptions in Eyes of Allama Javadi Amoliچیستی ادراکات فطری در نگاه آیتالله جوادی آملی8912310382FAیارعلیکرد فیروزجاییدانشیار دانشگاه باقرالعلوممرضیهعظامنژادکارشناس ارشد فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلومJournal Article20141116Any structure or system, if based on well-grounded and strong principles, is immune from the threat of destruction. The great epistemic system of human being which is among the most important and fundamental structures is no exception. It will be immune from any doubt and skepticism if it is grounded on firm and undeniable principles. Thus in order to attain this goal, Islamic philosophers have introduced for human thought primary principles on which his attitudes as well as perceptions are based. Although they are just a few in number, these principles are of the peculiar feature that there is no doubt in their being self-evident and justifiable and thus they are called innate perceptions. In view if his theological–philosophical approach Allma Javadi Amoli has argued in favor of rational foundations with reference to holy Qurānic verses and hadiths of holy Imams.
Having presented conceptual analysis for the term innate (fitra in Arabic) and its usages, this article attempts to examine the relation of innate perception with primary principles of thought, showing the status and function of such perceptions in edifice of human knowledge and their role in removing doubts and critiques of the opponents.هر سازه یا هر نظامی چنانچه بر اصول و مواد اوّلیة محکم، متقّن و نفوذناپذیر استوار شده باشد از هر گونه تهدید به ویرانی محفوظ خواهد ماند. نظام عظیم معرفتشناسی بشر نیز که از مهمترین و اساسیترین نظامهای بشری است، به اندازة اهمیت و جایگاهی که در زندگی انسان دارد، زمانی از آفت شک و سفسطه و هر گونه تحدید مصون است که بر اصولی متقن و تردیدناپذیر بنا شده باشد. بر این اساس، فلاسفة اسلامی برای ایصال به این هدف به وجود اصول اوّلیهای برای تفکر بشر معتقدند که نه تنها ادراکات بلکه گرایشات او نیز مبتنی بر آنهاست. ویژگی این اصول آن است که هر چند اندکاند ولی در بداهت و موجه بودن آنها هیچ شک و تردیدی راه ندارد و از آنها به ادراکات فطری تعبیر میکنند. استاد جوادی آملی، با صبغة فلسفی- کلامی خویش، مبانی عقلی موجود در این زمینه را با استناد به آیات قرآن کریم و روایات اهلبیت: مُهر تأیید زده است.در این اثر، بعد از مفهومشناسی فطرت و استعمالات آن، ارتباط بین فطرت و اصول اوّلیة تفکر و، سپس، مصادیق و کارکردهای این علم در ساختمان معرفت بشر و نقشی که در رد شبهات و نقد مخالفان دارد مورد بررسی قرار گرفته است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93095پاییز 92 - مسلسل 1720130923Exploring the Ground for the Seal of Prophecy from the Viewpoints of Intellectualsواکاوی فلسفة خاتمیت از منظر روشنفکران12515810383FAاسداللهکردفیروزجائیاستادیارپژوهشگاه امام صادقJournal Article20141116Of total clarity and necessity in dialectical\speculative theology (Kalam) is the belief in Muhammad (PBUH) as the Seal of the prophets in the sense that after holy prophet of Islam no one else is to be called for prophecy. To explain the problem in neo-theology, however, took a new form and some Muslim intellectuals influenced by the attitudes and questions raised with modernism attempted to account for it in a way different from that of traditional thinkers. With different outlook, they believe intellectual growth and self-realization of human being or dynamism of new sciences to be the ground for the belief in prophecy's being ended.
Having critically analyzed the ideas of intellectuals, the present article proceeds to show that the main reason for believing in Muhammad as the last holy Prophet is to found in the very faith, i.e. the integrity and infallibility of Islam and great Prophet (PBUH). یکی از مباحث روشن و ضروری در کلام اسلامی مسئلة ختم نبوت است، به این معنا که بعد از پیامبر اسلام6 پیامبری مبعوث نخواهد شد. اما تبیین فلسفة این مسئله در کلام جدید شکل نوینی به خود گرفته است و برخی روشنفکران مسلمان با نگرش و پرسشهای برآمده از مدرنیسم به تحلیلی مغایر با تحلیل سنتی به آن پرداختهاند. آنان با نگاهی متفاوت بر این باورند که بلوغ و رشد عقلی بشر یا پویایی علوم جدید موجب ختم نبوت است.
نوشتار حاضر بر آن است پس از تحلیل و نقد دیدگاههای روشنفکران به این نکته بپردازد که فلسفة اصلی خاتمیت را باید در خود دین، یعنی کمال و تحریفناپزیری اسلام، و همچنین در وجود مبارک پیامبراعظم6 جستجوکرد.
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93095پاییز 92 - مسلسل 1720130923Epistemic Value of Historical Accountsارزش معرفتشناختی گزارههای تاریخی15918810384FAعبداللهمحمدیاستادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانJournal Article20141116Of important problems in epistemology as well as philosophy of science is the fact-mirroring nature of historical accounts. This is one of the results of the branches of "epistemology of narrative reason" referred to as the "problem of reductionism and non-reductionism" among western epistemologists.
This paper is to explain the way and degree of knowledge obtained accordingly and show that representation is a matter of degree; that the accounts of the trustworthy can yield knowledge to the degree of assurance and certainty. In addition to the degree of reliability, it is essential to pay due attention to both internal and external contextual indications. Rational self-evident truths and their conclusions as well as undeniable truths gained through narratives and experimental sciences can be appealed to as criteria for examining the contents of historical accounts.از جمله مسائل مهم در معرفتشناسی و نیز در فلسفة علم تاریخ واقعنمایی گزارشهای تاریخی است. این موضوع یکی از نتایج شاخة «معرفتشناسی دلیل نقلی» است، که در میان معرفتشناسان غربی با عنوان «مسئلة تحویلگرایی و غیرتحویلگرایی» مطرح است.
این مقاله درصدد تبیین چگونگی و میزان تحصیل این دغدغه است و آشکار میکند که واقعنمایی مراتب مختلفی دارد و اخبار ثقات میتوانند تا حد اطمینان و قطع نیز معرفتبخش باشند. در کنار توجه به میزان وثاقت گوینده، توجه به قراین داخلی و خارجی نیز ضروری است. بدیهیات عقلی و نتایج آن، مسلّمات نقلی و مسلّمات علم تجربی از معیارهای بررسی محتوای گزارشهای تاریخیاند.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93095پاییز 92 - مسلسل 1720130923Quiddity: Reality or Illusion?ماهیّت: حقیقت یا سراب؟18920610385FAحسنمعلمیدانشیار دانشگاه باقرالعلومJournal Article20141116Demonstrating the principality or fundamental reality of existence makes it clear that quiddity is but a mental construction and devoid of any actuality by essence. Three assumptions, however, can be made on its mode of being: 1. Its being identical to existence as in the case of Divine Attributes in relation to His Essence; 2. Its being as negation and limit of existence like line in comparison with surface or a point which is the end of a line; 3. Its being totally mental like an optical phenomenon of mirage. The late Allama Tabatabae and some of his disciples explicitly identify quiddity as a mirage while no sound arguments are made for the claim. Furthermore, there are many evidences in favor of identity of existence and quiddity. To name a few, one can make reference to mental being as corresponding to extra-mental existence of "natural universal", perception of the nature of sorrow and joy through knowledge by presence, and some arguments for the principality of existence in which the reality of quiddity are taken for granted.با اثبات اصالت وجود روشن میشود که ماهیت اعتباری است و تحقق بالذات ندارد ولی سه احتمال در نحوة وجود آن مطرح است: 1. به عین وجود موجود بودن، همچون صفات حق 2. حد و نفاد وجود بودن، همچون خط برای سطح یا نقطه برای خط 3. سراب بودن.<br />مرحوم علامه و بعضی از شاگردان ایشان تصریح به سراب بودن ماهیت کردهاند، در حالی که دلیلی تاّم بر این مدعا وجود ندارد. بلکه قراین و شواهد فراوانی بر عینیّت ماهیت با وجود، داریم، همچون بحث مطابقت وجود ذهنی و وجود کلی طبیعی در خارج، ادراک چیستی غم و شادی به علم حضوری و بعضی از دلایل اصالت وجود که در آنها حقیقی بودن ماهیت مسلّم گرفته شده است.