دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93098بهار 95- مسلسل 2720160621Time in Quranزمان در قرآن73220539FAمرتضیبراتیاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، دامغانداودداداشنژاداستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، دامغانعلیپریمیاستادیار دانشکدۀ الهیات دانشگاه پیام نورJournal Article20150404Time and temporality are two inseparable aspects and features of contingent beings. However, since being is a hierarchical reality, each level of being has its own status. Chain of Time is never to be broken in levels of contingent beings but it becomes more and more subtle in ascending journey of being. As a result, the states of being are subject to contraction and expansion. Time of natural world is different from that of dream world. In comparison to the world of nature, years passed in dream world are but a moment. According to Quranic revelations, however, this reality is so delicate and subtle in hereafter that one day of it equals to one thousands or fifty thousand years depending on spiritual states of believers and unbelievers. The other-worldly time is an internal personal qualitative reality while this worldly time is an external quantative reality. Using descriptive analytic method the present article attempts to explain the theory in question.زمان و زمانمندی از شئون و جلوههای موجودات ممکن است و هیچگاه از آنها منفک نمیشود. اما ازآنجاکه وجود امری تشکیکی است، هر مرتبهای شأن خود را دارد. زنجیرۀ زمان در مراتب ممکنات هیچگاه پاره نمیشود بلکه در سیر صعودی هستی لطیفتر و رقیق میشود. در نتیجه، شئون آن هم دچار قبض و بسط میگردد. زمان در عالم رؤیا و طبیعت یکی نیست. سالهایی که در عالم رؤیا سپری میشود، نسبت به عالم طبیعت در یک لحظه جمع میشود. اما این حقیقت در جهان آخرت چنان رقیق و جمع میشود که براساس آیات الهی، یک روز آن مطابق هزار یا پنجاه هزار سال طول میکشد که با احوال کافران و مؤمنان متغیر است. آن زمان حقیقتی درونی، شخصی و کیفی است و این زمان حقیقتی کمّی و بیرونی است. در این مقاله، کوشش شده است با روش تحلیلی و توصیفی، این نظریه تبیین گردد.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93098بهار 95- مسلسل 2720160621The Truth and Nature of Self-alienation from the Perspective of Islamic Thinkersحقیقت و چیستیِ «ازخودبیگانگی»، از دیدگاه اندیشمندان مسلمان336020540FAسید عابدینبزرگیدکترای مدرسی معارف (مبانی نظری اسلام)، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)Journal Article20150420One of the problems that have drawn attention of the thinkers who research on human nature is self-alienation. Questions on the nature of self-alienation and the way it comes about can be differently answered depending on the responses that each thinker gives to the questions on the nature and reality of man in his own perspective. The present article is an attempt to give an analytical study of various definitions of self-alienation and by making use of Quranic revelations and Traditions it concludes that the true nature of man is identified with his soul which is variously indicated by such terms as “self” and “I”. The perfection and transcendence of this reality rest on its relation with God so much so that if man forgets God and becomes alienated from Him, he will forget himself and become alienated from himself. Self-alienation, therefore, is to be traced back to alienation from God.یکی از مسائل انسانشناسی که برخی از متفکران دربارۀ آن پژوهش نمودهاند «ازخودبیگانگی» است. در اینکه «ازخودبیگانگی» چیست و چگونه به وجود میآید، هر کس با توجه به دیدگاهی که دربارۀ ماهیت و حقیقت انسان اتخاذ نموده، جواب خاصی به آن داده است. در تحقیق حاضر، با بررسی و تحلیلِ تعاریف مختلفِ «ازخودبیگانگی»، ماهیت و چیستی این مفهوم بیان شده، و با بهرهگیری از آیات و روایات به این نتیجه رهنمون گردیده است که حقیقت انسان همان نفس اوست که با تعابیری مانند «من» و «خود» از آن یاد میشود. رشد و تعالی این حقیقت وابسته به ارتباط داشتن با خداست، به طوری که اگر آدمی خدا را فراموش نماید و با او بیگانه شود، «خود» را فراموش نموده، از آن نیز بیگانه میشود. از این جهت، «ازخودبیگانگی» را باید در «بیگانگی از خدا» جستجو نمود.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93098بهار 95- مسلسل 2720160621Semantic Analysis of Quranic Concept of Faith with an Emphasis on Views of Muslim Theologiansتحلیل معناشناختی مفهوم قرآنی «ایمان» با تأکید بر آرای متکلّمان مسلمان618820541FAمرتضیحبیبی سیسرادانشجوی دکترای دینپژوهی دانشگاه ادیان و مذاهبهادیصادقیدانشجوی دکترای دینپژوهی دانشگاه ادیان و مذاهبسیدقاسمصفریکارشناس ارشد تصوف و عرفان اسلامیJournal Article20150509“Faith” is one the fundamental and frequently used concept in Islamic sources in such a way that the earliest theological disputes in the history of Islamic thought broke out on the nature of faith. Among the practical consequences of these disputes was the rise of different doctrinal sects that sometimes gave rise to <em>takfir</em> (excommunication) of other groups of believers. However, it remains as a point of different and even contradictory views among Muslim thinkers. Therefore, it is essential to explore the concept so that one can apply it consistently with without any practical difficulty.
The present article is intended to properly explain the concept of faith from the perspective of holy Quran with reference to views of Muslim theologians. The article is organized in three parts. Using the method of paradigmation the first part tries to give a consistent semantic analysis of faith in Quran. The second part is to review the most prominent positions taken by Muslim theologians and explore the views expressed on the nature of faith such as affirmation by heart, action by bodily limbs, confession by tongue and the role of knowledge in faith. The last part is devoted to final explanation and conclusion.ایمان یکی از مفاهیم بنیادین و پرکاربرد در منابع اسلامی است، به گونهای که اولین نزاعهای علمی در تاریخ اندیشه اسلامی درباره ماهیّت ایمان بوده است. از پیامدهای عملی این نزاع علمی، پیدایش فرقههای مختلف اعتقادی است که حتّی در برخی موارد به تکفیر دیگر گروهها کشیده شده است. با وجود این، همچنان در میان متفکّران مسلمان دیدگاههای مختلف و گاه متناقضی درباره آن دیده میشود. بنابراین، ضرورت دارد تا این مفهوم مورد واکاوی قرار گیرد، چراکه بدون داشتن درکی درست از این مفهوم، کاربست آن در مقام عمل با دشواریهایی مواجه خواهد شد.
رسالت نوشتار حاضر تلاش برای تبیین درست این مفهوم از منظر قرآن کریم البته با بهرهگیری و تأکید بر آرای متکلّمان مسلمان است. نوشتار حاضر در سه بخش سامان یافته است: در بخش اول، با بهکارگیری روش انگارهسازی تلاش شده است به تحلیل معناشناختی منسجمی از ایمان در قرآن دستیابیم و در بخش دوم، برجستهترین دیدگاههای متکلمان مسلمان در مورد ایمان: تصدیق قلبی، عمل جوارحی، دیدگاه دوجزئی، دیدگاه سهجزئی، اعتراف زبانی و نظریه معرفت مورد واکاوی قرار گرفته است. و بخش نهایی به جمعبندی و نتیجهگیری بحث اختصاص یافته است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93098بهار 95- مسلسل 2720160621Brain in a Vat Argument; Explanation and Reassessmentاستدلال از راه مغز در خمره؛ تبیین و ارزیابی8910820542FAمحمدحسین زادهاستاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)Journal Article20151129Argument or objection from brain in a vat is among arguments offered in favour of skepticism. This argument was raised after innovations have been made in the field of computer sciences and electronic industries. The argument which is similar to that Cartesian vicious demon or to the argument from dream is the most or one of the most important objections raised in favour of skepticism. Upon explanation and examination, we can respond many of these objections and criticisms. To the author the argument is subject to many difficulties and faults such as its being self-destructive and that it cannot be all-inclusive and as a result it undermines the very foundation of itself. استدلال یا اشکال مغز در خمره از جمله استدلالهایی است که در دفاع از شکاکیت مورد بهرهبرداری قرار گرفته است. استدلال مزبور در پی نوآوریهایی که با پیدایش رایانه و صنعت الکترونیک رخ نمود طرح شد. این استدلال که با استدلال یا اشکال از راه دیو شریر دکارتی یا استدلال از راه خواب مشابهتی بسیار دارد، مهمترین اشکال یا از جملۀ مهمترین استدلالهایی شمرده میشود که در دفاع از شکاکیت اقامه شده است. با شرح و بررسی آن، میتوان به شمار بسیاری از اینگونه اشکالها یا نقدها پاسخ گفت. از دیدگاه نگارنده، استدلال مزبور دشواریها و مشکلات بسیاری دارد - همچون اینکه خودشکن است و نمیتواند فراگیر و مطلق باشد - که بنیان آن را درهمفرومیریزد.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93098بهار 95- مسلسل 2720160621Comparative Study of the Dependence perception forms on Perceptive Faculty in Views of Avicenna and Mulla Sadraبررسی تطبیقی قیام صورتهای ادراکی به قوۀ مدرکه در نظر ابنسینا و ملاصدرا10913620543FAرضاقاسمیاندکترای فلسفۀ اسلامی دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20150502The issue of attractiveness in any process of communication is one of the earliest mutual concerns of transmitter and recipient of a message. An attractive message is the ground for continuation of communication and formation an influential communication. Any religion based on its own theoretical foundations has made use of specific communicative system and consequently defined its own methods and purposes in transmitting message. The nature of and pattern of attractiveness, therefore, is to be explained on the basis of its theoretical foundations, which is the first and fundamental step in dealing with the subject of attractiveness.
As to the way perceptive faculty is related to the perceptional and imaginal forms there are two views among Islamic philosophers: Avicenna and other Peripatetics maintain that perception forms are “imprinted” on the perceptive faculty while Mulla Sadra believe both that they proceed from a stage of soul and are imprinted on another stage of it. On the Peripatetic view, human soul is of accidental perfection and has only an accidental characterization with the forms perceived and so the differences between perfect and imperfect human beings are merely accidental. In Sadra’s view, however, human soul through its substantial movement is united with perception forms and thus the difference between the perfect and imperfect human being is substantial one. According to Mulla Sadra since such forms proceed from soul rather than imprint on it, they yield more certainty than on Avicenna’s view for the relation of action with agency is much deeper than that of receiver and what is received.در خصوص نحوۀ ارتباط قوۀ مدرکه با صورتهای ادراکی حسی و خیالی دو دیدگاه در فلسفۀ اسلامی وجود دارد: ابنسینا و دیگر مشائین قایل به حلول این صورتها در فضای قوۀ ادراکی است و صدرالمتألهین هم قایل به صدور آنها از مرتبهای از مراتب نفس و هم قایل به حلول آنها در مرتبهای دیگر از [نفس] میباشد. براساس نظر مشاء، نفس هنگام ادراک تنها اتصاف عرضی به صور پیدا میکند و استکمال آن استکمال عرضی است. بنابراین، تفاوت انسانهای کامل با ناقص تفاوتی عرضی است. ولی در دیدگاه صدرالمتألهین، نفس با اتحاد خود با این صور ترکیب اتحادی تشکیل میدهد و حرکتی جوهری دارد. تفاوت انسانها در این دیدگاه تفاوتی جوهری است. یقینآوریِ ادراک حصولی در نظر ملاصدرا بیش از ابنسینا است، زیرا در قیام صدوری، شدت حصول فعل برای فاعل بیش از حصول مقبول برای قابل است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93098بهار 95- مسلسل 2720160621Theoretical Foundations of the Rights of Married Couple with Emphasis on the Role of Gender in Rights of Divorce and Polygynyمبانی نظری حقوق زوجین با تأکید بر نقش جنسیت در حق طلاق و تعدد زوجات13717220544FAشمساللهمریجیدانشیارگروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20151109Rights of family are perhaps the most important problem that traditionally received due attention on behalf of researchers and thinkers. It is evident that study on foundations of the subject concerned can resolve many problems raised on the rights of the married partner. The present article is to identify the foundations of rights of family in the context of two rights of divorce and polygyny in Islamic point of view, shedding light on the question whether or not the sexual justice has role in granting the rights in question to men. Though in some cases sexual influences might seem to be involved, such factors cannot be of crucial role in granting rights to men and women because the origin of defining rights is God’s Will and observance of the real interests of human beings. Meanwhile however, other views are also to be examined and assessed.حقوق خانواده شاید مهمترین مسئلهای است که از دیرزمان محور مباحث پژوهشگران و اندیشمندان بوده است. بدیهی است که بحث حول محور مبانی آن میتواند بسیاری از مسائل پدیدآمده در حقوق خانواده را برطرف کند. نوشتار حاضر درصدد شناخت مبانی حقوق خانواده – البته، در چهارچوب دو حقّ طلاق و تعدد زوجات - از دیدگاه اسلام است تا در پرتو بررسی آن روشن گردد که آیا عدالت جنسیتی در سپردن اختیار طلاق یا اجازۀ تعدد زوجات به مردان دخالت داشته است یا تأثیری در آن ندارد. در اثنای مباحث روشن گردید که چه بسا در مواردی شائبۀ تأثیر جنسیت وجود دارد اما با توجه به اینکه منشأ جعل این حقوق ارادۀ الهی و معیار تعلق آن مصالح حقیقی انسان است، عامل جنسیت نمیتواند نقش اساسی در تعلق حقوق به زن و مرد داشته باشد. البته، در این میان، دیدگاههای دیگری نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93098بهار 95- مسلسل 2720160621Analytical Study of True wretchedness from Avicenna’s Perspectiveتحلیل و بررسی شقاوت حقیقی از منظر ابنسینا17320020545FAاسماعیلمنصفدانشجوی دکتری، مبانی نظری اسلام، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمحمدرضاضمیریاستادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانسیدحسنبطحاییاستادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانعلیرضااژدردانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20151113Using analytic-descriptive method the present paper is to examine the subject wretchedness in Ibn Sina’s thought. In explaining the meaning of wretchedness, he regards it as sort of pain as opposed to felicity and believes that if pain and suffering are eternal, they constitute wretchedness. Avicenna divides into four types of sensual, imaginal, fanciful and rational. He characterizes wretchedness as eternal rational suffering. Explaining different elements that result in wretchedness such as injustice (violation of the mean ) and love for this worldly gains he offers two way to overcome the problem: different ways to achieve felicity which the opposite of wretchedness and also the various ways that do not lead to either felicity or wretchedness. In responding the question whether or not absolute wretchedness is attainable in this world he answers negatively and says it is only obtainable in the world to come i.e. hereafter.پژوهش پیش رو با روش توصیفی و تحلیلی نگاشته شده و ابن سینا، در تبیین معنای شقاوت حقیقی، آن را از سنخ ألم و ضدّ سعادت دانسته و معتقد است که اگر ألم و رنج، ابدى باشد شقاوت است. همچنین ضمن تقسیم ألم به چهار قسم؛ حسی، خیالی، وهمی و عقلی، خصوصیت سومی را به شقاوت اضافه کرده و آن را از سنخ ألم ابدیِ عقلی دانسته است. او ضمن بیان عوامل متعدد سقوط در شقاوت همچون عدم رعایت عدالت (نظریه حد وسط) و حب دنیا و مانند آن، برای برون رفت از این مشکل دو شیوه را مطرح مینماید: یکی نقطه مقابل شقاوت یعنی روش های متعدد دست یابی به سعادت را بیان میکند، و دیگری راه هایی که نه سعادت در پی دارد نه شقاوت. او در پاسخ به این پرسش که آیا شقاوت مطلق و حقیقی در دنیا قابل حصول است یانه پاسخ میدهد که در دنیا قابل حصول نیست بلکه در آخرت حاصل میشود.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93098بهار 95- مسلسل 2720160621From Islamic Wisdom to the Wisdom of Islamic Art; A Research on the Attractiveness Pattern in Religious-Art Communicationاز حکمت اسلامی تا حکمت هنر اسلامی؛ پژوهشی در باب الگوی جذابیت در پیامرسانی هنری ـ دینی20123420546FAسیدمحمدحسینهاشمیاناستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)حوریهبزرگکارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20150301The present article attempts first to explain the nature of attractiveness by means of descriptive-analytic method and based on principles of Islamic theosophy. As the second step the foundations of religious art are reformulated in terms of pattern of attraction based on Islamic philosophy and wisdom of Islamic art. Artist, art work and recipient are three central elements in this pattern. The results of the present research indicate that attractiveness is a matter of degree deeply related to beauty and its perception. Specifically in religious –art communication, the higher degrees of beauty in terms of sensual objects are manifested in a work of art, the more attractive it will be. On the other hand, recipient takes pleasure in proportion to his existential scope so that the more he can perceive beauty embodied in art work, the more he will enjoy and consequently the message will more attractive to him. The sort of the City, Ideal or otherwise, is one important element in creating and shaping the final art work and its realization.مسئلۀ «جذابیت» در هر فرایند ارتباطی یکی از نخستین دغدغههای دوسوی ارتباط یعنی فرستنده و گیرندۀ پیام است؛ پیامی که واجد جذابیت باشد تضمینکنندۀ استمرار ارتباط و شکلگیری ارتباطی اثرگذار خواهد بود. هر دینی مبتنی بر مبانی اندیشهایِ خود نظام ارتباطی خاصی را برگزیده که به تبع آن، شیوهها و اهداف خاص در انتقال پیام تعیین میشود. لذا، ماهیت و الگوی جذابیت در پیامرسانی در هر نظام ارتباطی متفاوت و بسته به مبانی اندیشهای آن قابل تبیین است. این امر بهمثابه موضوع جذابیت گامی پایهای و نخستین در حل مسئلۀ جذابیت خواهد بود.
در مقالۀ حاضر تلاش شده تا به مدد روش تحلیلی - توصیفی و با گزینش مبنای حکمت اسلامی، در گام نخست، ماهیت جذابیت تبیین گردد و در بخش دوم، مبانی هنر دینی در قالب عناصر و روابط الگوی جذابیت مبتنی بر حکمت اسلامی و حکمت هنر اسلامی بازسازی شده است. هنرمند، اثر هنری و مخاطب سه عنصر محوری این الگو هستند.
نتایج پژوهش حاکی از آن است که ماهیت جذابیت وصول به زیبایی و ادراک آن است و، لذا، امری متغیر و با مراتب متفاوت است. به طور خاص، در پیامرسانی هنری ـ دینی به میزانی که هنرمند بتواند مراتب بالاتری از زیبایی را در قالب امر محسوس به نمایش بگذارد اثرش از جذابیت بیشتری برخوردار خواهد بود. متقابلاً مخاطب نیز به نسبت سعۀ وجودی خود به میزانی که بتواند زیبایی حاصل از اثر هنری را ادراک کند از لذت بیشتری برخوردار است و به تبع، پیام برای او جذاب خواهد بود. در این میان، نوع مدینه - اعم از فاضله یا غیرفاضله - یکی از علل مهم زمینهساز در چگونگی و نوع خلق اثر هنری و ادراک آن است.