دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93099زمستان 96 - مسلسل 3420180622The What and the Authenticity of Reason in Mirza Mahdi Esfahani`s Viewچیستی و حجیت عقل از دیدگاه میرزامهدی اصفهانی7326578010.22081/pwq.2018.65780FAمحمدجعفریدانشیار مؤسسۀ آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)Journal Article20160629The Ma`arif School of Khorasan, passing its first century of life and attracting some followers and supporters, has undoubtedly considerable effects on our contemporary fields of science and thought. The founder of the school is Ayatollah Mirza Mahdi Esfahani. Regarding notability of the issue of relation between reason and religion, it has been intended in the paper to explain the founder`s view on the what and the authenticity of reason. As he viewed, in Divine sciences reason is a light with essential appearance showing virtues and vices. In this religious semantics of reason, there may be found two ontological and three epistemological differences with the common sense of reason, in particular, that reason is simply reduced to the practical one and the status of theoretical reason has not been considered. Mirza Mahdi Esfahani has viewed the authenticity of reason and science as essential, as for certainty, he believes that it is not the case for any certainty not have an epistemic validity, and only in three kinds of certainty one may meet reality; other cases of reasoning, particularly, that occurred by deductive proofs is not of any epistemic validity in the field. Mirza Mahdi Esfahani has viewed the authenticity of reason and science as essential, as for certainty, he believes that it is not the case for any certainty not have an epistemic validity, and only in three kinds of certainty one may meet reality; other cases of reasoning, particularly, that occurred by deductive proofs is not of any epistemic validity in the field. and the other certainty, especially the certainty obtained by analogical reasoning, is desirable and It's not worth it. What is truly clear in Mirzamedi's views is his similarities to Shiite traditionalism, <em>akhbarigari</em>, the fact that in the paper has been focused onمکتب و مدرسۀ معارفی خراسان ـ که از شکلگیری آن یک سده میگذرد ـ بیتردید، در فضای علمی و فکری معاصر ما تأثیرات درخوری داشته و طرفداران و پیروانی را به خود جلب نموده است. پایهگذارِ این مدرسه آیتالله میرزامهدی اصفهانی است. در این مقاله، هدف بر این است که با توجه به اهمیت بحثِ نسبت عقل و دین، دیدگاه میرزامهدی اصفهانی دربارۀ چیستی عقل و حجیّت آن تبیین شود.
ایشان در مورد معنا و چیستی عقل معتقد است که در علوم الهی، عقلْ نوری است که ظهور ذاتی دارد و حسن و قبح افعال با آن آشکار میگردد. در این معناشناسیِ دینی از عقل، دو تفاوت هستیشناسانه و سه تفاوت معرفتشناسانه با معنای اصطلاحی و رایج از عقل دیده میشود، بهویژه آنکه عقل صرفاً به عقل عملی فروکاهیده شده و شأن نظری عقل به رسمیت شناخته نمیشود. میرزامهدی اصفهانی حجیت عقل و علم را ذاتی دانسته است اما دربارۀ یقین معتقد است که هر یقینی ارزش معرفتی ندارد و تنها در سه نوع یقین میتوان احراز مطابقت با واقع نمود و سایر یقینها، بهویژه یقینی که از راه استدلالهای قیاسی به دست میآید، مطلوب و ارزشمند نمیباشد. آنچه در بررسی دیدگاههای میرزامهدی کاملاً عیان است مشابهتهای فکری وی با اندیشۀ اخباریگری است، که در این مقاله، با روش تحلیل محتوا، شواهد متعددی برای آن ارائه شده است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93099زمستان 96 - مسلسل 3420180622Theological Principles of Human`s Divine Approximation in Islam and Christianityمبانی خداشناسی قرب به خدا در اسلام و مسیحیت33586578110.22081/pwq.2018.65781FAاسماعیلعلیخانیاستادیار مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفة ایرانJournal Article20160816Human`s happiness and perfection as described in the Abrahamic religions lies in one`s approximation to the Almighty God. Among the important issues in this category are the foundations and infrastructures for approaching God. The key question here is: what anthropological and theological principles have been regarded for human approximation to God in Islam and Christianity? As shown in the paper, what considerable as the theological foundations of approximation to God in the religions lie in two groups of special and universal ones. The common ones include the personal God, the Almighty God and the available God, and the God preceding in establishing a relationship with man. While, the special theological foundations of Christianity in approaching God, derived from Christian theology, are based on the writings of Paul and John in the New Testament: unveiling, grace, the Word or the Christ. We studied the issue in order to explain the special and important position of the principles and infrastructures of human approximation to God in a Biblical and theological approachسعادت و کمال انسان در ادیان ابراهیمی تقرب به خدای متعال است. از موضوعات مهم در این مقوله، مبانی تقرب به خداوند است. پرسش مهم در اینجا این است: «در اسلام و مسیحیت، قرب به خدا مبتنی بر چه مبانی الهیاتی و انسانشناختی است؟» آنچه میتوان تحت عنوان مبانی الهیاتی قرب به خدا در این دو آیین مطرح کرد به دو گروه از مبانی خاصّ و مبانی عام تقسیم میشوند. مبانی عام الهیاتی قرب به خدا در این دو دین عبارتاند از: خدای شخصی، خدای متعال و خدای در دسترس و خدای پیشقدم در ایجاد رابطه با انسان. مبانی الهیاتی خاصّ مسیحیت در تقرب به خداوند ـ که ناشی از خداشناسی مسیحی مبتنی بر نوشتههای پولس و یوحنا در عهد جدید است ـ عبارتاند از: مکاشفه، فیض، کلمه یا مسیح. ما این بحث را بهمنظور تبیین جایگاه ویژه و مهم مبانی قرب به خدا با رویکرد کتاب مقدسی و با روش کلامی ـ تفسیری مورد بررسی قرار دادهایم.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93099زمستان 96 - مسلسل 3420180622Mohammad Ibn Hasan Saffar`s Figure and Theological Opinionsشخصیت و آرای کلامی محمدبنحسن صفّار59866578210.22081/pwq.2018.65782FAمحمدغفورینژاداستادیار گروه شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهبمحمدرضاملانوری شمسیکارشناسی ارشد شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20151004Studying the personality and theological views of early scholars of the early Imāmi in various periods can provide a basis for comprising a comprehensive history of Imamiyah and satisfy the need. Mohammad ibn Hassan Saffar has been one of the great figures of Qom school in the third century AH. The result of the historical data is that he, among religious sciences, has been most concerned with jurisprudence. Nevertheless, considering his theological traditions, he may also be regarded as a theologian. Some of his works, including <em>Al-radd al al-Gholat</em> and <em>Basa`ir al-Darajat</em> may be regarded as evidence in the field. This research, with a descriptive-analytical approach, is intended to explain the character and theologian statements of this influential Imami scholar. As his most important theological opinions one may refer to natural state of human knowledge of God, human knowledge of God through Names and Attributes, any Divine likeness to creatures as polytheism, <em>tauqifi</em> state of Names and Attributes, Divine Will as attribute of action and the occurrence of <em>bida`</em> for God. In the field of Prophecy and Imamate, the necessity of recognizing the prophets and obeying them, delegating the affairs of religion to the Prophet Muhammad (S) among Divine prophets, the Prophet's being most aware with regard to others, religiously essentiality of Imāmate, necessity for the existence of Imam, Divine establishment of Imams, Imams` state of being the most of knowledge, vastness of Imams` sources and fields of knowledge, Imams` infallibility and authority in <em>takwin</em>مطالعۀ شخصیت و آرای کلامی دانشمندان امامیِ متقدم در ادوار گوناگون میتواند زمینه را برای تدوین تاریخ جامع کلام امامیه فراهم کرده، این خلأ علمی را پوشش دهد. محمدبنحسن صفّار یکی از شخصیتهای بزرگِ مکتب قم در قرن سوم هجری است. برآیند دادههای تاریخی آن است که وی در میان علوم دینی، بیش از همه، به فقه اهتمام داشته است. با این وجود، او را میتوان متکلم نیز دانست. حجم بالای روایتهای اعتقادی او این مدعا را اثبات میکند. برخی از آثار او همچون کتاب الرّد علی الغلات و کتاب بصائر الدرجات نیز از شواهد این مدعاست. این تحقیق با رویکرد توصیفی- تحلیلی به دنبال تبیین شخصیت و آرای کلامی این دانشمند امامی اثرگذار است.
از اهم آرای کلامی وی در خداشناسی میتوان فطری بودن معرفت الهی، شناخت خدا از طریق اسماء و صفات، شرک بودن هرگونه تشبیهِ خداوند به مخلوقات، توقیفی بودن اسماء و صفات، صفتِ فعل دانستن ارادۀ الهی و حصول بداء برای خداوند را نام برد. در باب پیامبرشناسی و امامشناسی میتوان به ضرورت شناخت پیامبران و وجوب اطاعت از آنان، تفویض امور دین به حضرت محمد(ص) از میان انبیای الهی، اعلم بودن پیامبر از انبیای دیگر، اصل بودن عقیدۀ امامت در آموزههای دینی، ضروری بودن وجود امام، نصب الهی ائمه(ع)، اعلم بودن ائمه(ع)، گستردگی منابع و دامنۀ علم ائمه(ع)، عصمت ائمه(ع)و ولایت آنان در تکوین بهعنوان اهمّ آرای کلامی وی اشاره نمود.
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93099زمستان 96 - مسلسل 3420180622Mulla Sadra on Forms` Perfection-Seeking Change and Appearance of Human Rational Soul with Regard to Quranic Verses and Traditionsحرکت استکمالی و جبلی صور و حدوث نفس ناطقه از منظر ملاصدرا با عرضه به آیات و روایات871086578310.22081/pwq.2018.65783FAمحمدمهدیگرجیاندانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)معصومهاسماعیلیدانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم (ع)Journal Article20150903The human being, having two kinds of perfection-seeking changes including those of nature and will, is a dynamic essence moving toward its own end. On the former as viewed by Sadr al-Muta`llihin, human soul`s tendency toward perfection begins from first matter and form and leads to the perfection of forms. In the sense that the physical form moves in its essence and take the elementary form, mineral form, plant from, animal form, human form and <em>malakuti</em> form, one after another. The latter happens through the functions of practical reason and theoretical reason. The process of the forms` changes as viewed by Sadra is in agreement with the verses and traditions and referred to by the holy Quranانسان دارای دو نوع استکمال جبلی و ارادی است و حقیقتی سیال است که همواره در حال اشتداد به سوی غایت خویش است. در حرکت جبلی و تکوینی، جناب صدرالمتألهین بر این باور است: استکمال، که در صُقع نفس نهادینه شده است، از ترکیب هیولا و صورت آغاز میشود و این روند به شکل استکمال صورتها ادامه مییابد، به این بیان که صورت جسمیه در جوهر خویش حرکت میکند و به صورت عنصری تبدیل میشود و عناصر با ائتلاف به سمت صورت معدنی شدن اشتداد یافته، آمادگی حیات نباتی مییابند. آنگاه، نفس نباتی بستری برای صورت حیوانی میشود و این روند تا نفس نطقی و بعد از آن تا وصول به درجۀ ملکوتی ادامه مییابد. این استکمال جبلی و تکوینی غیر از استکمال ارادی است که با کارکردهای عقل عملی و کاوشهای عقل نظری محصل است. سیر استکمالی صورتها منطبق بر آیات و روایات است و قرآن به این پیدایش نفس از بستر اشتدادِ صورتها اشاره کرده استدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93099زمستان 96 - مسلسل 3420180622A Critical Study of Attributing the Sameness of Human Faith and Knowledge to Mulla Sadraنقد انتساب نظریۀ اینهمانی ایمان و تصدیق منطقی به ملاصدرا1091366578410.22081/pwq.2018.65784FAعبداللهمحمدیاستادیار مؤسسة پزوهشی حکمت و فلسفه ایرانJournal Article20160622The issue of the nature of faith and its relation to theoretical knowledge has long been of interest for Muslim philosophers and theologians. Mulla Sadra has treated the truth of faith and its relation with rational knowledge in many cases; on the basis of many writers' perceptions, faith as viewed by Sadra is the same as logical judgment. In this paper, the documentation of this perspective has been examined and challenged, and it has been shown that what meant by faith and knowledge in Sadr al-Muta'llihin`s view may be regarded is inner confirmation and broader meaning of knowledge than the rational. He has brought different grades of faith into consideration. Some of his expressions represent the necessary conditions for the highest degree of faith, not absolute faith. Lack of distinction between the truth of faith and true faith in Mulla Sadra's thinking, as well as the disregard for the contexts of the word and his gradational attitude to the truth of faith, have led to a misconception and incorrect references to this him. This paper is of an analytical methodمسئلۀ ماهیت ایمان و ارتباط آن با معرفت نظری از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و متکلمان مسلمان بوده است. ملاصدرا در مواضع متعددی دربارۀ حقیقت ایمان و نسبت آن با تصدیق منطقی سخن گفته است، که برداشت بسیاری از نویسندگان از کلام او این بوده که وی ایمان را با برهان و تصدیق منطقی یکسان میداند. در این مقاله، مستنداتِ این دیدگاه بررسی و به چالش کشیده شده است و نشان داده شده که مقصود صدرالمتألهین از تصدیق تصدیقِ قلبی است و معرفتِ مد نظر او نیز منحصر به معرفت برهانی نیست. وی به مراتب مختلف ایمان و معرفت نظر داشته است. برخی عبارات وی بیانگر شروط لازم برای بالاترین مراتب ایمان است، نه مطلق ایمان. عدم تمایز میان حقیقت ایمان و ایمانِ حقیقی در اندیشۀ ملاصدرا و نیز بیاعتنایی به قراین کلام و نگرش تشکیکی او به حقیقتِ ایمان سبب تلقی نادرست و استنادات ناروا به ایشان شده است. این مقاله با روش تحلیلی ـ اسنادی سامان یافته استدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93099زمستان 96 - مسلسل 3420180622Sheikh Ishraq, Fakhruddin Razi and Mulla Sadra on the Nature of Assentحقیقت تصدیق از نظر شیخ اشراق، فخرالدین رازی و ملاصدرا1371586578610.22081/pwq.2018.65786FAسیده انسیهموسوی امیریدانشجوی دکتری فلسفۀ تطبیقیJournal Article20160517One of the major issues in logic, philosophy and epistemology is that of knowledge and its parts. Since far away, in Islamic philosophy and logic, knowledge has been divided into two forms of concept and assent. But in this regard, the truth of the assent, especially since the time of the Sheikh Ishraq, has been considered seriously. According to him, assent is not knowledge, although it can belong to knowledge; while for philosophers, it is considered as knowledge truly. On the other hand, Fakhruddin Razi, while acknowledging assent as a form of knowledge, considers it to be composed of concepts and judgments, while other philosophers have viewed it to be simple not composed. Of course, here it is important to note that if the conception and assent are types of knowledge, they must be separated from each other by a bond. So, how can one acknowledge that assent is simple knowledge? Therefore, Mulla Sadra, with a very detailed analysis, sees assent as a simple fact at the same time as an analytic compound. In Mulla Sadra's view, assent is a concept just the same as judgment and the judgment in assent as a species, <em>fasl, </em>and the concept itself is its genus. Therefore, a judgment like every species is the same as the mode of its genus. In terms of Mulla Sadra, the philosophers` views on the simplicity of assent and conditionality of concept for it return to his view.یکی از مباحث جدی در منطق و فلسفه و معرفتشناسی بحث علم و اقسام آن است. از زمان بسیار دور، در فلسفه و منطق اسلامی، علم به دو قسم تصور و تصدیق تقسیم شده است. اما در این میان، حقیقتِ تصدیق بهخصوص از زمان شیخ اشراق مورد توجه جدی قرار گرفته است. به عقیدۀ او، تصدیق از سنخ علم نیست، هرچند میتواند متعلق علم قرار گیرد. این در حالی است که از نظر حکما تصدیق بهدرستی علم تلقی میشود. از سوی دیگر، فخرالدین رازی، ضمن آنکه تصدیق را گونهای از علم دانسته، آن را مرکب از تصورات و حکم میداند، حال آنکه از نظر حکما، تصدیق، بهعنوان علم، حقیقتِ بسیطی است. البته، در اینجا این نکته حایز اهمیت است که اگر تصور و تصدیق دو قسم از علم هستند، بنابراین، هریک از این دو قسم باید با قیدی از دیگری جدا شوند و اساسِ مقسمْ هر چیزی باشد، قسم همان مقسم با قیدی است. بنابراین، چگونه میتوان قایل بود که تصدیقْ یک حقیقت بسیط است. ازاینرو، ملاصدرا، با تحلیل بسیار دقیق، تصدیق را یک حقیقت بسیط در عین مرکب تحلیلی میداند. از نظر ملاصدرا، تصدیقْ تصوری است که عین حکم است و حکم در تصدیق بهمنزله فصل و اصل تصور و ادراک جنس آن شمرده میشود. لذا، حکم مانند هر فصلی به عین حصهای از جنس موجود است. از نظر ملاصدرا، بیان حکما در بساطت تصدیق و شرطیت تصور برای آن به رأی او بازمیگردد.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93099زمستان 96 - مسلسل 3420180622Practical and Theoretical Effects of Wujud-i Rabit in Transcendent Philosophyآثار نظری و عملی نظریۀ وجود رابط در حکمت متعالیه1591846578710.22081/pwq.2018.65787FAمرضیهورمزیاردانشجوی دکتری اخلاق اسلامی دانشگاه معارف اسلامی قممجیدابوالقاسمزادهاستادیار دانشگاه معارف اسلامیJournal Article20160729
<em>Wujud-i rabit</em> is one of the most important findings in the transcendental wisdom on which Sadr al-Mutuallihin created a great change in his philosophical system and transcended his wisdom. Mulla Sadra, based on his philosophical foundations as originality of existence and conventionality of quiddity, gradation of existence and regarding <em>imkan-i faqri</em> as the standard for the caused`s need to its cause, viewed <em>wujud-i rabiti</em> to <em>wujud-i rabit</em> and took it as including all created world. In the light of this theory, which is based on <em>imkan-i faqri</em>, in addition to its new philosophical achievements, philosophical debates of the past philosophers are also reconsidered in a new look. Again, in this way, human beings` passage to perfection and their approximation to God have been explained clearly. On the basis of the theory of <em>wujud-I rabit</em>, one`s separation of the creatures and sense of hope occurs and strengthens. In the shadow of such explanation, human trust to God is produced and one`s anxiety disappears. In the paper, it is intended to explain theoretical and practical outcomes of the theoryوجود رابط یکی از رهآوردهای مهم حکمت متعالیه است که صدرالمتألّهین توانسته به وسیلۀ آن، تغییر شگرفی در نظام فلسفیاش به وجود آورد و حکمتش را بدان تعالی بخشد. ملاصدرا براساس مبانی فلسفیاش ـ همچون: اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، تشکیک وجود و تغییر مناط نیاز معلول به علت براساس وجود و نه ماهیت ـ وجود رابطی را به رابط ارتقا داده و گسترۀ رابط را به کل هستی (ماسوی اللّه) توسعه داده است. در پرتو این نظریه که بر شالودۀ امکان فقری استوار است، در کنار دستاوردهای جدید فلسفی که در پی دارد، مباحث فلسفی حکمای گذشته نیز با نگاهی جدید بازخوانی میشود. از سوی دیگر، مشی انسان در سیر به سوی کمال سرعت و تعالی مییابد و انسان از ساحت ملک به ملکوت نزدیک میگردد. در سایۀ اعتقاد به وجود رابط است که انقطاع از خلق رخ خواهد داد، روح اعتماد و امید در آدمی تقویت مییابد و به مقام توکّل دست مییابد، توکّل و اعتمادی که نگرانی را از او دور و قلبش را به ساحل آرامش میرساند. این نوشتار بر آن است تا دستاوردهای نظری و عملی این نظریۀ مهم فلسفی را بررسی و استنباط نماید.