@article { author = {Asad Alizadeh, Akbar}, title = {Purgatorial Perfection from Perspectives of Reason and Revelation}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {4}, number = {پاییز 91 - مسلسل 13}, pages = {7-33}, year = {2012}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {Purgatorial perfection is an important problem in kalam, philosophy and mysticism which drew scholars' attention from the outset. On the basis of revealed sources perfection in hereafter is a possible and undeniable event but from philosophical position it does not make sense since perfection is a sort of motion and  it is nothing but gradual change from potentiality to actuality, which involves matter as substratum for potency and disposition. After death man enters purgatorial world in which there is no matter and hence no potency and change and thus no perfection. In justifying the event scholars in the domain of rational sciences focus on the nature of soul which, though in coming into being is in need and makes use of corporeal body as a means for its perfection, can survive the body and continue to grow spiritually without any form of matter as it can take place even in this world in dream in which spirit receives  effusions without body. It is worth noting that other-worldly and purgatorial perfection is different from worldly one, the former being intellectual and latter practical.}, keywords = {purgatorial perfection,purgatory world,human perfection,spiritual perfection,change and motion,practical perfection,quality of perfection}, title_fa = {تکامل برزخی از نگاه معارف عقلی و نقلی}, abstract_fa = {تکامل برزخی از مباحث مهم کلامی، فلسفی و عرفانی است که دیرباز در میان علما مطرح است. بر اساس متون دینی، تکامل اخروی یک موضوع ممکن، مسلم است ولی از لحاط معارف عقلی تکامل نوعی تغییر و حرکت است و حرکت از نظر فلسفی خروج تدریجی شیء از قوه به فعل است و حرکت مشروط به ماده (حامل این قوه و استعداد) و حالت بالقوه‌ای است که بدون آن حرکت معنا نخواهد داشت. آنگاه جای این سخن است که با انتقال انسان به عالم برزخ، عالمی که در آن از مادّه خبری نیست و استعداد به فعلیّت نمی‌رسد، حرکت و به تبع آن تکاملی نیز وجود نخواهد داشت! علمای علوم عقلی در توجیه عقلانی تکامل برزخی در راستای پاسخ به این اشکال می‌گویند: جسم و بدن در وجود نفس شرط است اما نفس در بقای خود نیازی به بدن و جسم ندارد. نفس بدون بدن نیز می‌تواند کامل شود، زیرا وجود بدن در تکمیل نفس شرط نیست، همان‌گونه که نفس و روح در حالت خواب بدون کمک قوای بدن می‌تواند فیض‌هایی را دریافت کند. البته، باید توجه داشت که تکامل اخروی با تکامل دنیوی متفاوت است.آنچه مسلم است اینکه تکامل اخروی علمی بوده، مانند دنیا عملی نیست.}, keywords_fa = {تکامل برزخی,عالم برزخ,کمال انسان,تکامل معنوی,تحول و حرکت,تکامل علمی,کیفیت تکامل}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_10349.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_10349_49e7b34219995d078963cd4322ccd1cb.pdf} } @article { author = {Sulaymani Amiri, Askari and Esmaili, Muhammadali}, title = {Ascribing Existence to Quiddity in Sadra's Thought}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {4}, number = {پاییز 91 - مسلسل 13}, pages = {35-65}, year = {2012}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {According to presupposition rule ascribing a quality to anything presupposes its subject. One instance of this rule is the ascription of being to quiddity which raise objections from early times among Islamic philosophers and received different answers. Having examined these arguments Mulla Sadra offered four responses to the above-mentioned problem: 1. This not the case for application of presupposition rule since existential proposition indicates the reality of something not a ascription of something to another. 2. The rule of presupposition applies only to the accidents of existence not to those of quiddities. 3. According to the fundamental reality of existence quiddity has no true reality so as to be subject to the presupposition rule. 4. Reason can consider quiddity as such devoid of any external or even mental subsistence therefore quiddity lacks any form of reality and cannot be a case for presupposition rule.}, keywords = {presupposition rule,simple existential proposition,existence,Quiddity,Mulla Sadra}, title_fa = {اتصّاف ماهیّت به وجود در پرتو قاعدة فرعیّت در اندیشة صدرالمتألهین}, abstract_fa = {مطابق قاعدة فرعیّت، ثبوت چیزی برای چیز دیگر فرع بر ثبوت مثبت له است (جنبة اثباتی) و فرع بر ثبوت ثابت نیست (جنبة سلبی). مسئلة اتّصاف ماهیت به وجود از مهم‌ترین کاربردهای جنبة ایجابی قاعدة فرعیّت است. این مسئلة از گذشته دور در بین فلاسفه مطرح بوده و پاسخ‌های متعددّی از سوی فلاسفه در حل آن ارائه شده است. صدرالمتألهین، پس از نقد و بررسی پاسخ‌های ارائه شده، چهار پاسخ به مسئلة فوق ارائه می‌نماید: 1. ثبوت وجود برای ماهیت از قبیل ثبوت شیء لشیء نیست بلکه از قبیل ثبوت الشیء است. 2. قاعدة فرعیّت مختص به عوارض وجود است و شامل عوارض ماهیّت نمی‌گردد. 3. مطابق اصالت وجود، ماهیّت ثبوت حقیقی ندارد تا عروض وجود بر آن مصداق قاعدة فرعیّت (ثبوت شیء لشیء) گردد. 4. عقل ماهیّت را بما هی‌هی (لابشرط) اعتبار می‌نماید و حتی از اینکه ماهیّت بما هی هی نیز دارای وجود ذهنی است صرف‌نظر می‌نماید. بنابراین، ماهیّت مفروض هیچ‌گونه ثبوتی ندارد تا مشمول قاعدة فرعیّت گردد.}, keywords_fa = {قاعدة فرعیّت,هلیّة بسیطه,وجود,ماهیّت,صدرالمتألهین}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_10350.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_10350_bd5bd52c054e38af321830cfacde6957.pdf} } @article { author = {Firouzjai, YaraliKord and Taqizadeh Tabari, Muhammad Sadiq}, title = {Relation of Philosophy and Rule of Society from Standpoints of Plato and Farabi}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {4}, number = {پاییز 91 - مسلسل 13}, pages = {67-93}, year = {2012}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {Plato and Farabi made attempts to design IdealCity for happiness of society. Both of them maintain that the real happiness of community depends on the pursuit of wisdom (philosophy). accordingly they hold that only philosopher –king is qualified to run such a society. Indeed what urged these two forerunners to design IdealCity is to live in the light of wisdom and rule of philosopher that contribute man to attain ascending journey and finally the pinnacle of perfection. Reflecting on the works of both Plato and Farabi, the present article is an attempt to explain the high status of wisdom and philosopher-ruler in IdealCity and then scrutinize the various forms of government envisaged by these two philosophers. The qualifications and characteristics that such a ruler should enjoy are also dealt with in the article which finally makes a comparison between these two great thinks.  }, keywords = {wisdom (philosophy),rule,rulers,Ideal City,Plato,Farabi}, title_fa = {نسبت حکمت و حکومت از دیدگاه افلاطون و فارابی}, abstract_fa = {افلاطون و فارابی با طرح مدینة فاضله در جهت نیکبختی جامعة انسانی کوشیدند. هر دو با بیان اینکه تنها از راه جامعة حکمت‌محور می‌توان به سعادت حقیقی دست یافت، شرط اساسی و بنیادین چنین اجتماعی را حاکم حکیم و زمامدار فیلسوف می‌دانند. در حقیقت، آنچه در منظومة فکری این دو پیشگام در طرح مدینة فاضله ضرورت پیدا می‌کند زیستن در پرتو حکمت و حکومت حکیم است که موجبات سیر صعودی و، در نهایت، وصول به قلة کمال را فراهم می‌آورد. پژوهشِ پیشِ‌رو، با ژرف‌اندیشی در آثار افلاطون و فارابی، به تبیین جایگاه اساسی حکمت و حاکمان حکیم در مدینة فاضله پرداخته و سپس اشکال مختلف حکومتی این دو فیلسوف را مورد مداقه قرار داده است. ادامه سخن در وصف خصوصیات و شرایطی است که یک زمامدار فیسلوف باید دارا باشد. پایان بخش سخن بررسی مقایسه‌ای دیدگاه افلاطون و فارابی است.}, keywords_fa = {حکمت,حکومت,حاکمان,مدینة فاضله,افلاطون,فارابی}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_10351.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_10351_0e82529fefdc3a893fe71718b81196ff.pdf} } @article { author = {Karshinas, Ali}, title = {Comparative Study of Self-knowledge from standpoints of Mulla Sadra and Tabatabai}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {4}, number = {پاییز 91 - مسلسل 13}, pages = {95-118}, year = {2012}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {Self-knowledge is regarded as a preamble to the knowledge of God in Islamic teachings. This idea was particularly emphasized by two forerunners of transcendent philosophy: Sadra Shirazi in 11th  century and AllamaTabatabae in 14th. Although they shared the same epistemic aim, the two great thinkers had different approaches to the problem. In the thought of Mulla Sadra human soul has creative role as revealing God the Creator. To Tabatabae, knowledge  of the self is an act of knowing dependent and relative entity concomitant with the knowledge of Independent Essence. This article is to answer the question which sort of knowledge leads to the presential knowledge of God. The conclusion made in light of  transcendent principles of philosophy is that self-knowledge by presence can yield presential knowledge of God, for reality of knowledge is but a presence and existence.}, keywords = {self-knowledge,knowledge of God,Mulla Sadra,AllamaTabatabae,annihilation}, title_fa = {بررسی تطبیقی معرفت نفس از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی}, abstract_fa = {نفس‌شناسی از مبادی و مقدمات خداشناسی در معارف اسلامی است. دو تن از سلسله‌جنبانان حکمت متعالیه از قرن یازده و قرن چهارده، صدرالدین شیرازی و علّامه طباطبایی;، بر این باور تأکید خاص نموده‌اند. دو حکیم با وجود وحدت در هدفِ معرفتی رهیافتی متفاوت دارند؛ در اندیشة فلسفی ملاصدرا نفس خلّاق مثال و نمونه‌ای از خدای خالق است، اما علّامه طباطبایی شناخت نفس را شناخت موجود غیرمستقل و تعلقی و ربطی می‌داند که مقارن با شناخت ذات مستقل است. در این مقاله برآنیم تا بدین پرسش پاسخ گوییم که کدام یک از معرفت حصولی یا حضوری نفس زمینة معرفت حضوری یا حصولی خداست؟ با توجه به مبانی حکمت متعالیه، بدین حقیقت دست می‌یابیم که تنها معرفت حضوری نفس است که زمینة معرفت حضوری رب را نتیجه می‌دهد، چرا که حقیقت علم حضور و وجود است.}, keywords_fa = {معرفت نفس,معرفت رب,ملاصدرا,علامه طباطبایی,فنا}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_10352.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_10352_a8b3ffdd54748c8342a163cfa46c15ed.pdf} } @article { author = {Gorjian, Muhammad Mahdi and Elyasi, Muhammad Qasim}, title = {Theoretical Principles of Ontology in Transcendent Political Philosophy}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {4}, number = {پاییز 91 - مسلسل 13}, pages = {119-145}, year = {2012}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {The present article is to survey philosophical principles of ontology on which transcendent politics can be based in a basic method of its own. Fundamental reality of being, hierarchical nature of being, its goodness, simplicity as well as truthfulness, along with Unity of God in creation and legislation and any act can be listed as elements of transcendent politics. These principles can easily constitute a basic method for producing transcendent politics so as to explain socio-political life of human beings and guarantee their happiness both in this world and hereafter. Concepts such as self-respect, justice, freedom, wisdom, rule and sovereignty, authority and legitimacy can be materialized only on true understanding of such principles. These and corresponding epistemic dimensions can provide not illusory but true knowledge in the domain of political philosophy and make the society the locus for Divine manifestation.}, keywords = {Transcendent Philosophy,transcendent politics,existence,monotheism,ontology}, title_fa = {مبانی نظری هستی‌شناسی حکمت سیاسی متعالیه}, abstract_fa = {پژوهش حاضر مبانی و مبادی را به عنوان سرچشمه‌های نخستین و اصول بنیادین هر علم و دانش قلمداد می‌کند. از‌این‌رو، به این پرسش پاسخ می‌دهد که کدام مبانی و اصول فلسفی هستی­شناسی  و روش بنیادین در حکمت سیاسی متعالیه وجود دارد. برای رسیدن به پاسخ این پرسش، مبانی هستی‌شناسی حکمت سیاسی متعالیه را در نسبت با روش بنیادین بررسی کرده، رابطه آن را با حکمت سیاسی متعالیه نشان می­دهیم. در این پژوهش، با مبانی گونه‌گونی مانند: اصالت وجود، تشکیکی بودن وجود، خیریت وجود، حقانیت وجود، وحدانیت وجود، بساطت وجود، توحید افعالی و توحید تکوینی و تشریعی خداوند در ارتباط با حکمت سیاسی متعالیه روبرو هستیم. مجموع این مبانی می‌تواند به راحتی روش بنیادینی را برای تولید حکمت سیاسی متعالیه پدید آورد که حیات سیاسی ـ اجتماعی آدمیان را با تبیین عقلانی تأمین نماید و سعادت دنیا و آخرت‌شان را تضمین کند. مفاهیمی مانند عزت، تدبیر، عدالت، آزادی، حکمت، حکومت و حاکمیت، اقتدار و مشروعیت تنها با شناختن اصول برآمده از این مبانی امکان تحقق دارند. این مبانی و لایه­های معرفتی آن می­توانند شناختی حقیقی را به جای شناختی پنداری در حکمت سیاسی ارائه کنند و جامعه را مظهر  عالم ربوبی سازند.}, keywords_fa = {حکمت متعالیه,سیاست متعالیه,حکمت سیاسی متعالیه,وجود,توحید,هستی شناسی}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_10353.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_10353_bd1ce3c124b960fa3f6b23c7aa32dd53.pdf} } @article { author = {Mansuri, Abbasali}, title = {The Nature of Estimation and its Role in Errors of Mind in Mulla Sdra's View}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {4}, number = {پاییز 91 - مسلسل 13}, pages = {147-167}, year = {2012}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {On inner sense there are many problems in traditional psychology which are mainly ontological such as corporeality or incorporeality of inner senses, their number and the proof for the existence of each of them. In the present article one of the inner senses namely "estimation" is to be epistemologically studied. Necessity of such study is due to the crucial role of this faculty in the error of mind. Islamic philosophers including Ibn Sina, Suhrawardi and Mulla Sadra held it to be the source of faults of mind and gateway of Satan to deceive human for avoidance of which logic has been designed as a science that can prevent reason and mind from the interpositions of imagination and estimation. In spite of its importance and acknowledging its critical role in misguiding mind, the estimation faculty has not so far received sufficient attention. In view of the fact that epistemological problems are interconnected with ontological discussions this article is to examine first the nature of estimation from Sadra's viewpoint and then deals the way and reason why it leads mind to error.}, keywords = {estimation,Satan,inner senses,error of mind,Mulla Sadra}, title_fa = {چیستی وهم و نقش آن در خطای ذهن از نظر ملاصدرا}, abstract_fa = {در مورد حواس باطنی مباحث بسیاری در علم‌النفس مطرح شده که عمدتاً مباحث وجود‌شناختی است، مباحثی از قبیلِ جسمانی بودن یا غیر‌جسمانی بودن حواس باطنی، شمار آنها، ادلة اثبات کنندة هر یک از آنها.  در این نوشتار، یکی از حواس باطنی به‌نام «وهم» از منظر معرفت‌شناختی مورد بحث قرار گرفته است. ضرورت پرداختن به این مسئله این است که قوة واهمه نقش فراوانی در خطای ذهن دارد و فیلسوفان مسلمان، از جمله ملاصدرا، ابن‌سینا و سهروردی، همگی، آن را منشأ خطای ذهن و راه نفوذ شیطان در انسان می‌دانند تا حدی که علت و چرایی وضع و تدوین علم منطق را حفظ عقل از تصرفات قوة وهم و خیال می­دانند؛ با وجود این و با اقرار اندیشمندان به اهمیت فراوان وهم در بحث خطای ذهن، کمتر به بحث از وهم پرداخته شده است. نوشتار حاضر در پی آن است که، به دلیل آنکه مباحث‌معرفت شناختی قوای نفس ارتباط تنگاتنگی با مباحث وجود‌شناختی آنها دارند، ابتدا نظر ملاصدرا در باب  چیستی وهم را بررسی کند و سپس به «چگونگی» و «چرایی» تأثیر وهم در به خطا افکندن ذهن بپردازد.}, keywords_fa = {وهم,شیطان,حواس باطنی,خطای ذهن,ملاصدرا}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_10354.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_10354_374b5c69a954e2ba0b7bfe0af8ce3f46.pdf} } @article { author = {Musawi, Sayyed Mahmud}, title = {Rational and Revealed principles of ontological authority}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {4}, number = {پاییز 91 - مسلسل 13}, pages = {169-202}, year = {2012}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {The issue of Imamate can be treated with two worldly and heavenly approaches. Revealed sources of Holy Quran and Hadiths as the most importantorigins of theistic knowledge see the position of Imamate as higherthan worldly and conventional one and with an ontological view identify velayat or inner authority as themost important and progressive hallmarkof Imamate. Consulting and inspiring from revealed source philosophers and mystics attempted to give rational explanation for this peculiar status of Divine Vicegerency which is much higher than exoteric and conventional positions. According to these thinkers, Imam is always divine authority in the course of creation and endowed with esoteric capacity enabling him to change and control the course of events. Thisinner authority originates from his being Vicegerent of God and subject to his existentialstatus which is common aspect of both Prophecy and Imamate. The main feature of velayat is to enjoy the proximity to God, transcendent knowledge, pure and wholesome servitude which yield creative power and generative authority.}, keywords = {Imamate,velayat (authority),God's Vicegerent,genesis,legislation,Creation}, title_fa = {مبانی عقلی و نقلی ولایت تکوینی}, abstract_fa = {مسئله امامت با دو رویکرد تنزل‌یافته و زمینی، از سویی، و متعالی و آسمانی، از دیگر سو، مواجه بوده است. منابع وحیانی از قرآن کریم و روایات ـ که مهم‌ترین معرفت دینی‌اند ـ دیدگاهی فراتر از منصب‌های اعتباری و زمینی به امامت دارند و با نگاهی هستی‌شناسانه به امامت، ولایت را به عنوان مهم‌ترین و مترقی‌ترین شاخص‌ امامت معرفی می‌کنند. فیلسوفان و عارفان مسلمان با مراجعه و الهام از سخن وحی کوشیده‌اند از منظر عقلانی این جایگاه ویژه خلیفة الله تبیین گردد و در امری فراتر از منصب‌های ظاهری و قراردادی ترسیم شود. از نگاه اینان، امام همواره حجت الهی در امر آفرینش است و دارای ولایت باطنی و قدرت تصرف در عالم است. این اقتدار باطنی ناشی از بُعد خلیفة‌اللهی و تابع مرتبة وجودی او است که وجه مشترک و اساس پدیدة نبوت و امامت است. ویژگی عمدة ولایت عبارت است از تقرّب خاص به خدا، علم، معرفت متعالی و عبودیت محض و خالص او که مرتبه­ای از ربوبیت تکوینی و تدبیر و تصرف او را در پی دارد.}, keywords_fa = {امامت,ولایت,خلیفة الله,تکوین,تشریع,خلقت}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_10355.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_10355_bda2a9c0fcf7e2c580a784377ca927c8.pdf} }