@article { author = {Alizadeh, Akbar}, title = {Proof of the Relation of the People Isthmus with the People of This World with a Revealed Theological Approach}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {8}, number = {تابستان 95 - مسلسل 28}, pages = {7-38}, year = {2016}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {After death human beings enter isthmus world with imaginal or purgatory bodies and continue to live in their own imaginal way, enjoying the blessings and pleasures of Paradise and suffering from pains and chastisements of hell. The issue of isthmus is one the controversial problem of eschatology in Islamic doctrines which deserves deep due attention. For this reason, it becomes a source of ambiguity for some Islamic groups. Having used Islamic scriptural evidences, Muslim theologians have explained the close relation of hereafter with material world. With an affirmative approach and analytic-descriptive method the present article attempts to explore hadiths in Shiite and Sunni sources and present appropriate classification to support its claim under such topics as possibility of relation, realization of such relation, results and consequences of  this relation and finally to provide answers to the objections raised on the problem in question.}, keywords = {isthmus world,spirit,people of isthmus,isthmus life,Wahhabis,mystical audition of death}, title_fa = {اثبات ارتباط برزخیان با اهل دنیا با رویکرد کلام نقلی}, abstract_fa = {انسان‌ها پس از مرگ در قالب بدن مثالى یا جسم برزخى وارد عالم برزخ می‌شوند و به حیات برزخی خویش ادامه می‌دهند و در بهشت و جهنمِ برزخی از نعمت‌های الهی بهره‌مند و از نقمت‌های آن متألم می‌شوند. عالم برزخ و مسئلة ارتباط برزخیان با اهل دنیا و تأثیر و تأثّر آنان بر یکدیگر از مباحث بسیار دقیق و چالشی آموزه‏هاى اسلامى در فرجام‌‏شناسی است، که نیاز به دقت و تأمل عمیق دارد. به همین جهت، این موضوعات برای برخی از گروه‌های اسلامی ابهام‌برانگیز شده است. متکلمان، با استفاده از متون و مستندات اسلامى، ارتباط عالم پس از مرگ را با جهان مادى تبیین کرده و همگی به این موضوع اذعان نموده‌اند. این نوشتار که با رویکرد ایجابى و با روش توصیفى ـ تحلیلى نگارش یافته است از طریق واکاوى متون روایى در منابع شیعه و اهل تسنن با دسته‌بندی مناسب برای اثبات ادعای یادشده تحت عناوینی چون: امکان ارتباط، وقوع ارتباط، و آثار و فواید ارتباط اقدام نموده و به اشکالات وارده در این زمینه پاسخ داده است.}, keywords_fa = {عالم برزخ,ارواح,اهل برزخ,حیات برزخی,وهابیان,سماع موتی,برزخیان}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_21541.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_21541_4562b15fcae4464a96051a5eb0c9542b.pdf} } @article { author = {Bazargan, Ebrahim}, title = {Analytic-Descriptive Approach to the Relation of Symbolism and Ecstatic Utterance based on Ruzbehan Baqli’s Commentary on Ecstatic Utterances}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {8}, number = {تابستان 95 - مسلسل 28}, pages = {39-64}, year = {2016}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {Ecstatic utterances of mystics are sometimes identified with schools originated from literary symbolism. This study is an attempt to examine this identification and show its flaws. It goes on to analyze the meaning of symbolism and ecstatic utterance, explain the fundamental elements of each of them and finally identify the relation of these two with determining their similarities and differences. For it is through ascertaining such features one can avoid confusing ecstatic utterance of Sufis with literary symbolism and resulting schools.}, keywords = {Bowdler,Ruzbehan Baqli,symbolism,ecstatic utterances,Mallarme}, title_fa = {بررسی رابطۀ سمبولیسم و شطح بر پایه شرح شطحیات روزبهان بقلی با رویکرد تحلیلی - توصیفی}, abstract_fa = {گاه دیده می‌شود که شطحیات عارفان مسلمان با مکاتب برآمده از سمبولیسم ادبی یکسان انگاشته می‌شود. این جستار تلاش می‌کند در آغاز، این یکسان‌انگاری را بررسی و رخنه‌های موجود در آن را آشکار کند. سپس، از طریق تحلیل معنای سمبولیسم و شطح، بیان عناصر بنیادین هر کدام، و مشخص ساختن رابطه آن دو با یکدیگر به وجوه تمایز و تشابه آنها دست یابد، چه دستیابی به آن وجوه است که از آمیختگی شطح صوفیانه با سمبولیسم ادبی و مکاتب برآمده از آن مانع خواهد شد.}, keywords_fa = {بودلر,روزبهان بقلی,سمبولیسم,شطح,مالارمه}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_21542.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_21542_c58269c04041f2c9e17746133df6f27f.pdf} } @article { author = {Javadi, Mohsen and Mahmoodi Bayat, Malihe}, title = {Comparative Study of the Rationality of Religious Beliefs from the Perspectives of Ghazzli and Mulla Sadra}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {8}, number = {تابستان 95 - مسلسل 28}, pages = {65-91}, year = {2016}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {Relation between religion and rationality has always been subject of conspicuous discussion in both Islamic world and the West. The present article is to review the subject-matter from viewpoints of two representatives of Islamic thought al-Ghazali and Mulla Sadra. Al-Ghazali who is most known as advocating fideism recognizes the theoretical reason but deems it to be feeble to understand faith and thus he even prefers the faith of ordinary people to philosophical reason. Mulla Sadra, however, gives much weight to reason and rational arguments in the realm of faith. Though he has allusion to limitations of reason, he considers it as playing a prominent part in understanding religious statements. The present article is to bring up the points of resemblance and difference of both viewpoints by making contrast and comparison between the ideas of the two thinkers.}, keywords = {Reason,Rationality,belief,Religious Belief,Ghazali,Mulla Sadra}, title_fa = {مقایسه تطبیقی عقلانیت باورهای دینی از دیدگاه غزالی و ملاصدرا}, abstract_fa = {بررسی رابطۀ میان دین و عقلانیت همواره از نکات قابل‌توجه در جهان اسلام و غرب بوده است. مقالۀ حاضر این مسئله را از دیدگاه دو نمایندۀ تفکر اسلامی: ملاصدرا و غزالی بررسی نموده است. غزالی که بیشتر به ایمان گرایی شهرت دارد با اینکه عقل نظری را پذیرفته اما آن را در درک و فهم دین ناتوان دانسته است و، به همین دلیل، حتی ایمان عوام را به عقل فلسفی ترجیح داده است. اما ملاصدرا، گرچه به محدودیت‌های عقل اشاره می‌کند، به مباحث عقلانی در حوزۀ دین بسیار بها می‌دهد و سهم مهمی برای عقل در فهم گزاره‌های دینی قایل است. مقاله با بیان نقاط تشابه و تفارق دیدگاه این دو به تطبیق و مقایسۀ نظرات آنها پرداخته است.}, keywords_fa = {عقل,عقلانیت,باور,باور دینی,غزالی,ملاصدرا}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_21543.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_21543_c964cb82826444010d71655cd0dcacfa.pdf} } @article { author = {Qumi, Mohsen and Sharifi, Hessamodin}, title = {Identity of Reality of Existence with Necessary Being in Sadra’s Viewpoint}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {8}, number = {تابستان 95 - مسلسل 28}, pages = {93-124}, year = {2016}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {Mulla Sadra like other philosophers regards reality of being or being qua being as the subject-matter of philosophy. Reality of being is the same as external reality itself which he proved its primacy and priority. Throughout his philosophy he listed the properties of this reality upon which he based his philosophical arguments. It is worth noting that by making comparison between these properties and attributes of God one can easily realize that reality of being in Sadra’s view is the same as Necessary Being. Therefore, it is true that subject-matter of philosophy is being qua being or the very reality of being, but in view of the identification of attributes of Necessary Existence with those of reality of being we can conclude that all philosophical debates of Sadra have indeed centered on the Necessary Being as if there were no being in reality other than God with whom all other existents have their own realization.}, keywords = {Necessary Being,reality of being,unity of being,simplicity of being,Presential Knowledge,the Foremost among theosophers}, title_fa = {یکسانی حقیقت وجود و واجب‌الوجود از نظر ملاصدرا}, abstract_fa = {ملاصدرا، مانند دیگر فیلسوفان، حقیقت وجود یا «وجود بما هو وجود» را موضوع فلسفه می‌داند. حقیقتِ وجود متن و واقعیت خارجی است، که ملاصدرا اصالت آن را ثابت می‌کند. وی در جای‌جای فلسفه خود خصوصیاتی برای این حقیقت ذکر می‌کند و بنیان مباحث فلسفی را بر آن بنا می‌نهد. نکته قابل توجه آن است که با مقایسه این خصوصیات با ویژگی‌های واجب‌الوجود، مشخص می‌شود که مراد ملاصدرا از حقیقت وجود همان واجب‌الوجود است. بر این اساس، درست است که موضوع فلسفه موجود بما هو وجود یا همان حقیقت وجود است ولی با توجه به خصوصیات واجب و یکسانی آن با حقیقت وجود، می‌توان پی برد تمامی بحث‌های فلسفه صدرا، در حقیقت، حول واجب‌الوجود است و گویا وجودی غیر از این وجود تحقق ندارد و سایر موجودات به واسطه ‌حقیقت وجود محقق هستند.}, keywords_fa = {واجب‌الوجود,حقیقت وجود,وحدت وجود,بساطت وجود,‌ علم حضوری,صدرالمتألهین}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_21544.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_21544_5a60710e3a388abc4a44d510122543ad.pdf} } @article { author = {Kordfiroozjae, Asadollah}, title = {Exploration of Perfect Man in Shiite Hadiths}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {8}, number = {تابستان 95 - مسلسل 28}, pages = {125-147}, year = {2016}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {Study of perfect man is one of the prominent themes in humanology of Islamic mysticism. Through his spiritual journey he attains the final end of creation and becomes the complete manifestation of God’s all-comprehensive Name in the world of kingdom. He is single of his age and perfect mirror of the Truth, acting as mediate between the angelic world and the world of kingdom. He is vicegerent of God on earth embodying all His perfection. The whole universe centered on him and with his absence it becomes trembled and crumbled. The present article is to answer the question of the keywords used for perfect man in Shiite hadiths. In responding the question the author suggests such possible keywords as Imam, proof of God, vicegerent of Allah, the Single of the age, Pole of universe, mediate of emanation, and the like in searching hadith collections. The perfect embodiment of this sort of man is holy Prophet of Islam and infallible Imams including the last living Imam Mahdi.}, keywords = {Perfect Man,all-inclusive Name,order of being,Ahl al-Bayt,divine vicegerency}, title_fa = {ریشه‌یابی انسان کامل در روایات شیعه}, abstract_fa = {یکی از مباحث مهم در انسان‌شناسی‌عرفان اسلامی بحث انسان کامل است. چنین انسانی با سیر و سلوک معنوی به غایت قصوای خلقت آفرینش راه یافته و مظهر تام اسم جامع حق در عالم ملک شده است. او انسانی ‌یگانه است که در عصر خود بی‌نظیر و آیینه تمام‌نمای حق، واسطۀ ملک و ملکوت، و خلیفه ‌الله بر روی زمین است و در جمیع کمالات خداگونه شده است؛ او که عالم هستی به محوریتش می‌چرخد و با نبودنش جهان هستی دچار اضطراب و اضمحلال می‌شود. نوشتار پیش رو بر آن است تا به این پرسش پاسخ دهد: برای شناخت انسان کامل از روایات از چه کلیدواژه‌هایی‌ می‌توان استفاده کرد؟ نگارنده در دستیابی به پاسخ احتمالی این پرسش، واژگان امام، حجت خدا، خلیفه ‌الله، یگانۀ روزگار، قطب عالم، واسطۀ فیض و مانند آنها را کلیدواژه‌های قابل جستجو می‌داند و مصداق کامل این نوع انسان را پیامبر خاتم(ص)، امامان معصوم(ع) و در عصر حاضر امام عصر(عج) می‌یابد.}, keywords_fa = {انسان کامل,اسم جامع,نظام هستی,اهل‌بیت(ع),خلافت الهی}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_21553.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_21553_7045e077590c73c5eab9381c783f7b3e.pdf} } @article { author = {Morvvat, Asghar}, title = {Critical Review on Epistemological and Ontological Implications of Distinction of Meaning from Concept, Referent and Reality}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {8}, number = {تابستان 95 - مسلسل 28}, pages = {149-171}, year = {2016}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {Recently a view has been presented against traditional theory of mental being. According to this view mental existence of quiddities in representational knowledge is negated and a distinction is made between meaning and referent as absolute essential object of knowledge and qualified object of knowledge respectively and separate from concept which is identified as representational knowledge. Such distinctions in this view give rise to fundamental changes in epistemological as well as ontological views. The present article is to give a critical review of the view in question. To begin with, no argument has been provided for the distinction made between essential object of knowledge and representational knowledge. Moreover, the implications of distinguishing meaning from concept, referent and reality are incompatible.}, keywords = {mental being,representational knowledge,meaning,concept,reality,instance}, title_fa = {بازخوانی لوازم معرفت‌شناختی و هستی‌شناختی تفکیک معنا از مفهوم و مصداق و واقع}, abstract_fa = {در برابر نظریۀ وجود ذهنی، اخیراً دیدگاهی ارائه شده است که در آن دیدگاه، وجود ذهنی ماهیات در علمِ حصولیِ ما به آنها نفی می‌شود و برای معلوم بالذات مطلق و معلوم بالذات مقید - که در این دیدگاه به ترتیب «معنا» و «مصداق» خوانده شده‌اند - تحققی جدا و مستقل از تحقق علم حصولی - که در این دیدگاه «مفهوم» خوانده می‌شود - ادعا می‌شود. در این دیدگاه، از تفکیک معنا و مصداق و مفهوم و واقع از همدیگر لوازمی به دست می‌آید که پذیرفتن آنها سبب بروز تغییراتی اساسی در دیدگاه های معرفت‌شناختی و هستی‌شناختی خواهد شد. در این نوشتار، ما به بررسی این مسئله خواهیم پرداخت: آیا صاحبان این دیدگاه دلیلی در اثبات تمایز معلوم بالذات از علم حصولی آورده‌اند یا نه نشان خواهیم داد که نه تنها این دیدگاه بدون دلیل است بلکه لوازمی که در این دیدگاه برای تفکیک معنا از مفهوم و واقع و مصداق ذکر شده است با هم سازگار نیستند.}, keywords_fa = {وجود ذهنی,علم حصولی,معنا,مفهوم,واقع,مصداق}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_21554.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_21554_8eb1518527cbe501d56808a3b68754ac.pdf} } @article { author = {Masoum, Hossein and abaslou, Farzana}, title = {The Nature of Religion in Viewpoints of Sayyed Heydar Amoli and William James}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {8}, number = {تابستان 95 - مسلسل 28}, pages = {173-196}, year = {2016}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {The ultimate aim of religion is to illumination of human being in light of knowledge and proximity to God. The truth and Path constitute the kernel of religion and Sharia its shell. To Sayyed Heydar Amoli the supreme purpose of religion is monotheism and in terms of the People of gnosis the attainment of the status of “annihilation in Allah”. In James’s view religion deals with the most profound moment of individuals and at same time is concerned with the very center of reality. The present article is an attempt to examine the views of these two philosophers on religion and make a comparison of their ideas on mystical and religious experiences.}, keywords = {Religion,religious experience,Mystical Experience,Sayyed Heydar Amoli,William James}, title_fa = {دین، تجربه دینی و تجربه عرفانی از نگاه سیدحیدر آملی و ویلیام جیمز}, abstract_fa = {هدف نهایی دین نورانی شدن انسان در پرتو معرفت و قرب به حق و حقیقت است. گوهر دین حقیقت است و طریقت و صدف دین شریعت است. از نگاه سیدحیدر آملی، هدف عالی دین همانا توحید و، به تعبیر اهل معرفت، رسیدن به مقام «فنای فی الله» است. از نگاه ویلیام جیمز، دین با ژرف‌ترین لحظات شخصی فرد و، در عین حال، با کانون خودِ واقعیت در ارتباط است. دراین مقاله برآنیم که پس از بررسی نظریات این دو فیلسوف درباره دین، به تطبیق و مقایسۀ تجربۀ عرفانی و تجربۀ دینی بپردازیم.}, keywords_fa = {دین,شریعت,تجربه دینی,تجربه عرفانی,سید حیدر آملی,ویلیام جیمز}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_21555.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_21555_863be3daf6fa4e50f5bfa674b8c73b87.pdf} } @article { author = {Mousavi Gillani, Sayyed Razi and Shakibadel, Muhammad}, title = {Mystical Journey in the Master-Disciple Tradition of Letters on Chivalry and its Impact on Creativity of Artist}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {8}, number = {تابستان 95 - مسلسل 28}, pages = {197-219}, year = {2016}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {The tradition of chivalry has been used by the masters of artifact and arts in ancient culture of Islamic Persia as a way to cultivate spiritual journey to the Truth and train pupils and art-practitioners. This method which can be compared with similar practices in Japan and mediaeval Europe has prompted the creation of many prominent works of art and the training of great men of art.  It is attempted in the present article to examine the principles and methods of conduct in these cycles and groups and their impact on the production of art and transcendence of relevant artifacts.}, keywords = {chivalry,letters on chivalry,creation of artwork,master,adept,Mystical journey}, title_fa = {سلوک عارفانه در سنت استاد و شاگردی فتوت‌نامه‌ها و تأثیر آن بر خلاقیت هنرمند}, abstract_fa = {آیین فتوت شیوه‌ای بوده که اصحاب صنایع و هنرها در فرهنگ دیرینه ایرانی اسلامیِ این مرزوبوم از آن برای سلوک در طریق حق و تربیت شاگردان و هنروران استفاده می‌کرده‌اند. این شیوه که با آیین‌های مشابهی در ژاپن، اروپای قرون وسطا و هند قابل تطبیق است سبب خلق آثار برجسته هنری و تربیت هنرمندانی بزرگ شده است. در این مقاله، تلاش شده است تا ضمن بررسی و نگاهی به اصول و شیوه‌های سلوک در این حلقه‌ها و گروه‌ها، به تأثیر آن در خلق هنری و تعالی صنایع مذکور پرداخته شود.    }, keywords_fa = {فتوت,جوانمردی,فتوت‌نامه,خلق هنری,سلوک عارفانه,استاد,مرشد}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_21557.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_21557_f16163de564146577cdc10f478dea0a7.pdf} }