@article { author = {Muallimi, Hasan}, title = {.}, journal = {Theosophia Practica}, volume = {1}, number = {پاییز 88 - مسلسل 1}, pages = {177-188}, year = {2009}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-9309}, eissn = {2783-4131}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نفس‌الامر}, abstract_fa = {در این مقاله، معانی مختلف نفس‌الامر و دیدگاه‌های مطرح درباره آن، نقد و بررسی شده است. نظر نهایی این است که نفس‌الامر مساوی با واقع قضایاست و واقع قضایا به حسب گزارش و حکایات آنها متفاوت و متناسب با آنهاست. قضایای وجودی، گزارشگر و حاکی از ثبوت و وجود، نفس‌الامر متناسب با خود دارند که واقع آنها ثبوتی و وجودی است و قضایای سالبه، عدمی و گزارشگر از عدم و محال، واقع و نفس‌الامر متناسب با خود را دارند که همان عدم، عدمی و محال است و هیچ ضرورتی ندارد که نفس‌الامر را مساوی با ثبوت و یا وجود قلمداد کنیم تا در قضایای عدمی دچار محذور بشویم و نه تنها ضرورتی ندارد، لوازم باطلی به­دنبال دارد که در مقاله بدان اشاره می‌شود.  }, keywords_fa = {نفس‌الامر,واقع,نفس الشیء,عقل فعال,مراتب علم الاهی,ثبوت مطلق,فرض ثبوت محکیات,واقع بالمعنی الاعم}, url = {https://pwq.bou.ac.ir/article_10268.html}, eprint = {https://pwq.bou.ac.ir/article_10268_e17667a377bdfaf4f87a34f95159172b.pdf} }