%0 Journal Article %T مبانی عرفانی- صدرایی حقیقت مرگ با نگاهی به آیات و روایات %J فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت %I دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام %Z 2008-9309 %A سعیدی, احمد %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 13 %N بهار1400 _ مسلسل 47 %P 47-80 %! مبانی عرفانی- صدرایی حقیقت مرگ با نگاهی به آیات و روایات %K مرگ %K نفس %K بدن %K عرفان %K صدرالمتألهین(ره) %R 10.22081/pwq.2021.70476 %X بی‌تردید مرگ به معنای انتقال از یک عالم به عالم دیگر است؛ ولی انتقال به معنای حرکت از یک مکان مادی به مکان مادی دیگر، هم در مورد نفس و روح مجرد و هم در مورد عوالم بعدی، یعنی دو عالم مثال و عقل که مجرد از ماده‌اند، بی‌معناست. مطابق مبانی عرفانی و صدرایی، انسان موجودی چندمرتبه‌ای است و هر مرتبة آن در یکی از مراتب عالم حضور دارد و جابجایی او بین عوالم مادی و مجرد، نه به صورت مادی و مکانی بلکه به صورت تغییر «توجه و تمرکز» نفس است که یا با اختیار خود انسان یا بدون اختیار او و بر اثر غلبه و سلطة بی‌اختیار «احکام یک عالم» اتفاق می‌افتد. بر اساس این آموزه، بیشترین توجه نفس با اختیار خود یا بدون اختیار، خواه موقت و خواه دائم به هر مرتبه‌ای از خود و هر عالمی باشد، انسان با ‌اختیار یا بی‌اختیار، موقتاً یا دائماً به آن مرتبه و آن عالم منتقل می‌شود. بنابراین حقیقت مرگ، انتقال با‌اختیار یا بی‌اختیارِ توجه و تمرکز نفس از دنیا به آخرت است، نه جابجایی مادی و مکانی انسان یا روح مجرد او. %U https://pwq.bou.ac.ir/article_70476_8e987516f4fa8390dc5f098c7aae9a82.pdf