TY - JOUR ID - 10349 TI - تکامل برزخی از نگاه معارف عقلی و نقلی JO - فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت JA - PWQ LA - fa SN - 2008-9309 AU - اسدعلیزاده, اکبر AD - استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 4 IS - پاییز 91 - مسلسل 13 SP - 7 EP - 33 KW - تکامل برزخی KW - عالم برزخ KW - کمال انسان KW - تکامل معنوی KW - تحول و حرکت KW - تکامل علمی KW - کیفیت تکامل DO - N2 - تکامل برزخی از مباحث مهم کلامی، فلسفی و عرفانی است که دیرباز در میان علما مطرح است. بر اساس متون دینی، تکامل اخروی یک موضوع ممکن، مسلم است ولی از لحاط معارف عقلی تکامل نوعی تغییر و حرکت است و حرکت از نظر فلسفی خروج تدریجی شیء از قوه به فعل است و حرکت مشروط به ماده (حامل این قوه و استعداد) و حالت بالقوه‌ای است که بدون آن حرکت معنا نخواهد داشت. آنگاه جای این سخن است که با انتقال انسان به عالم برزخ، عالمی که در آن از مادّه خبری نیست و استعداد به فعلیّت نمی‌رسد، حرکت و به تبع آن تکاملی نیز وجود نخواهد داشت! علمای علوم عقلی در توجیه عقلانی تکامل برزخی در راستای پاسخ به این اشکال می‌گویند: جسم و بدن در وجود نفس شرط است اما نفس در بقای خود نیازی به بدن و جسم ندارد. نفس بدون بدن نیز می‌تواند کامل شود، زیرا وجود بدن در تکمیل نفس شرط نیست، همان‌گونه که نفس و روح در حالت خواب بدون کمک قوای بدن می‌تواند فیض‌هایی را دریافت کند. البته، باید توجه داشت که تکامل اخروی با تکامل دنیوی متفاوت است.آنچه مسلم است اینکه تکامل اخروی علمی بوده، مانند دنیا عملی نیست. UR - https://pwq.bou.ac.ir/article_10349.html L1 - https://pwq.bou.ac.ir/article_10349_49e7b34219995d078963cd4322ccd1cb.pdf ER -