TY - JOUR ID - 12503 TI - تبیین و ارزیابی نظریة یافت اتحادی ذات‌گرایان در باب ماهیت تجربة عرفانی با تمرکز بر دیدگاه استیس و فورمن JO - فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت JA - PWQ LA - fa SN - 2008-9309 AU - یزدان پناه, سیدیدالله AU - شیروانی, علی AU - قمی, محسن AU - شریف, زهرا AD - استاد سطوح خارج حوزه علمیه قم. AD - دانش‌یار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. AD - عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام AD - عضو هیئت علمی (گروه فلسفه و کلام جامة المصطفی العالمیة). Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 6 IS - بهار 93 - مسلسل 19 SP - 167 EP - 205 KW - هستة مشترک KW - تجربة آفاقی KW - تجربة انفسی KW - رخداد آگاهی محض KW - حالات ثنوی KW - علم هوهویتی DO - N2 - ذات گرایان، که به وجود هسته‌ی مشترک میان تجارب عرفانی پایبندند، به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند: احساس‌گرایان،قایلان به تناظر تجربۀ حسی و عرفانی و طرفداران نظریۀ یافت اتحادی. در این میان، استیس و فورمن طرفدار اندیشه یافت اتحادی‌اند. مهم‌ترین مبحثی که استیس در ضمن آن به ماهیت تجربة عرفانی پرداخته است. مسئله‌ هستۀ مشترک است که در آن به رصد ویژگی‌های مشترک تجارب عرفانی در سراسر جهان می‌پردازد. رویکرد روانشناختی و پدیدارشناختی استیس در بحث ویژگی‌های مشترک تجربة عرفانی– که ماهیت شناخت عرفانی نیز در ضمن آن مطرح شده- با دیدگاه معرفت‌شناختی در این زمینه، ارتباطی از سنخ ربط مبنا و بنا دارد. رابرت فورمن نیز فیلسوفی است که ویژگی بارز آن نقد مکتب ساخت‌گرایی است. در دیدگاه فورمن، تجارب عرفانی از سنخ علوم التفاتی نیستند، بلکه از جهت ساختار معرفتی، ماهیتی اتصالی دارند، که فورمن آن را علم هویتی می‌نامد، که بر اساس آن، دوگانگی میان عالم و معلوم از میان برداشته می‌شود. فورمن برای تجارب عرفانی، دو نوع ابتدایی و پیشرفته- که، به ترتیب، رخداد آگاهی محض و حالات ثنوی عرفانی می‌نامد- قایل است. استیس و فورمن نقاط اشتراک بسیاری دارند و البته در برخی نقطه‌نظرات با یکدیگر متفاوت‌اند. UR - https://pwq.bou.ac.ir/article_12503.html L1 - https://pwq.bou.ac.ir/article_12503_1d01728da654dcef4410c77d10f11570.pdf ER -