TY - JOUR ID - 65008 TI - پارادایم یا مبنا؛ امکان، گونه‌ها و نقش آن در معرفت JO - فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت JA - PWQ LA - fa SN - 2008-9309 AU - حسین‌زاده یزدی, محمد AD - استاد مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 9 IS - تابستان 96 - مسلسل 32 SP - 144 EP - 169 KW - پارادایم KW - واقع‌گروی KW - معرفت KW - مبانی معرفت‌شناختی KW - واقعیت KW - مبانی روش‌شناختی DO - 10.22081/pwq.2017.65008 N2 - از پایه‌ای‌ترین و مهم‌ترین مسائل روش‌شناسی که پیوند تنگاتنگی با معرفت‌شناسی دارد این مسئله است که پارادایم‌ها، به معنای مبانی، چه نقشی در معرفت و دستیابی به واقعیت دارند؟ آیا مبنایی بر دیگر مبانی یا پارادایم‌ها برتری دارد و می‌توان بر پایة این برتری آن را بر دیگر پارادایم‌ها ترجیح داد؟ بدین‌سان، در این پژوهش، با تأکید بر نادرستی آموزة چهارچوب و نامعقول بودن آن، تمایز میان چهارچوب‌ ذهنی و مبنا و نیز ویژگی‌های‌شان را وامی‌کاویم و امکان پذیرش پارادایم‌ها به معنای مبانی را بررسی می‌کنیم و به پژوهش در این مسئله می‌پردازیم که پارادایم‌ها، به معنای مبانی، چه نقشی در معرفت و دستیابی به واقعیت دارند. در پایان، گونه‌های پارادایم‌ (مبنا) را بررسی می‌کنیم. مهم‌ترین دستاورد این اندیشه‌ورزی این است که از هر مبنایی ویژه، دیدگاهی متناسب با آن برمی‌خیزد. مبانی، به‌ویژه مبانی معرفت‌شناختی، نقشی ژرف در نظریه‌های ما دارند. آیا پیامد این تکثر، شکاکیت در روش‌شناسی علوم است؟ در این وضعیت، کدام شیوة پژوهش را برگزینیم؟ پایان‌بخش این نوشتار کاوش و تلاش برای یافتن راه‌حل این مسئلة دشوار است. UR - https://pwq.bou.ac.ir/article_65008.html L1 - https://pwq.bou.ac.ir/article_65008_81a370a36578c1f2c898df5b87929941.pdf ER -