2024-03-28T21:11:27Z
https://pwq.bou.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4565
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2008-9309
1397
10
زمستان 97 _ مسلسل 38
میمسیس: قرائتها و تمایزها در نگره افلاطون، ابنسینا و آکویناس
ابراهیم
بازرگانی
میمسیس (محاکات) یکی از دیرینهترین نظریههای هنری است که پیشینهاش به پیش از افلاطون هم میرسد. در عین حال از جمله نظریاتی است که قرائتهای گوناگونی از آن مطرح شده است. در این مقاله، نظریه سه تن از فیلسوفان که در سه قلمرو متفاوت فکری اثرگذار بودهاند، بررسی میشود: افلاطون، ابنسینا و آکویناس. افلاطون در یونان، ابنسینا در قلمرو اسلام و آکویناس در قرون وسطای مسیحی، جزء مهمترین شخصیتهای فلسفی بودهاند و هر کدام از ایشان مکتبی را به خود اختصاص داده است. در این جستار بر آنیم تا قرائت هر کدام از آنان را با تحلیل نگرش ایشان در رویکرد تطبیقی، بررسی کنیم و تمایز آن را با قرائتهای متناظر دریابیم. ازآنجاکه زیست فکری آنان یکسان نیست، قرائت آنان از میمسیس نیز مشابهت ندارد. افلاطون بر پایه معرفتشناسی مُثلمحور، ابنسینا بر پایه معرفت ناظر بر ارسطو و آکویناس به جهت دیدگاه ویژهاش درباره میمسیس قرائتهای خاصی ارائه دادهاند.
آکویناس
ابنسینا
افلاطون
محاکات
میمسیس
2019
02
20
7
32
https://pwq.bou.ac.ir/article_66666_5651f347fad78c73b5ef5442e60e36f9.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2008-9309
1397
10
زمستان 97 _ مسلسل 38
تبیین عینیت مفهوم علیت تجربی بر اساس امکانات فلسفه صدرایی
محمدرضا
بهتاش
علی
کرباسیزاده
یوسف
شاقول
یکی از روشهای ارتباط میان فلسفه اسلامی با فلسفه غرب، عرضه کردن پرسشهای هر کدام به دیگری و تلاش برای پاسخ دادن به آنها بر اساس امکانات موجود در آن فلسفههاست. بر این اساس، در این نوشته بر آنیم تا با مواجه کردن فلسفه ملاصدرا با پرسش و اشکال هیوم در مورد اصل و منشأ مفهوم علیت تجربی، به تبیین مفهوم علیت تجربی بپردازیم. هیوم بر اساس مبنای تجربهگرایی خود، با انکار ادراک و شناخت علیت توسط عقل، عینیت مفهوم علیت را انکار کرد. در پاسخ به پرسش هیوم، میتوان گفت بر اساس امکانات موجود در متون ملاصدرا در بحث ادراک و نیز ارتباط نفس و بدن، عقل انسان در همان موطن حس، علیت را بهنحو مستقیم ادراک کرده و در مرحله دیگر با تحلیل عقلی، مفهوم آن را انتزاع میکند. بهعبارت دیگر بر خلاف هیوم که شهود عقلی در مورد علیت را انکار میکرد، بر اساس امکانات فلسفه صدرا، شهود عقلی نسبت به علیت قابل تبیین است. بنابراین در پاسخ به اشکال هیوم در مورد تبیین عینیت علیت، در کنار تبیینهای ایدهآلیستی همچون ایدهآلیسم استعلائی کانت، میتوان تبیینی کاملاً رئالیستی از مفهوم علیت عرضه کرد.
علیت تجربی
شهود حسی
شهود عقلی علیت
هیوم
صدرا
2019
02
20
33
56
https://pwq.bou.ac.ir/article_66667_f00696430e19ee6e8798b3a6a6ad51ff.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2008-9309
1397
10
زمستان 97 _ مسلسل 38
رابطه اختیار و شرور اخلاقی از دیدگاه ملاصدرا و آگوستین
سید مرتضی
حسینی شاهرودی
جهانگیر
مسعودی
کوکب
دارابی
مسئله شر از چالش برانگیزترین مباحث فلسفه و کلام بهشمار میرود. عدهای از متفکران در طول تاریخ با این اشکال درصدد نفی وجود و صفات کمالیه خداوند برآمدند. در مقابل اندیشمندان بسیاری نیز برای پاسخ به اشکال شرور کوشیدند. در این مقاله به مهمترین پاسخ کلامی به مسئله شرور، یعنی شرور لازمه اختیار، از دیدگاه ملاصدرا و آگوستین پرداختهایم. این دو فیلسوف در این مسئله اشتراکات و اختلافاتی دارند، البته بهخاطر اعتقاد به توحید و توجه آنان به آثار افلاطون، نقاط مشترک آراء آنان بسیار بیشتر از اختلافاتشان است. آنان انسان را موجودی مختار میدانند و بالطبع از این موجود مختار، گاهی خیر و گاهی شرّ صادر میشود. هرچند پاسخ اختیار لازمه وجود شرور، تنها پاسخ مسئله شرور نیست، اما قسمت قابل توجهی از شرور یعنی شرور اخلاقی با آن توجیه میشود.
ملاصدرا
آگوستین
مسئله شرّ
خیر
اخلاقی
اختیار
2019
02
20
57
80
https://pwq.bou.ac.ir/article_66668_ab4f86897e77ddf5c578142d4bebe250.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2008-9309
1397
10
زمستان 97 _ مسلسل 38
دینپژوهی غزالی در احیاء علومالدین
محمدامین
خوانساری
هرچند دینپژوهی عنوانی جدید در حوزه مطالعات دینی است، اما میتوان مسائل آن را از دیدگاه سنتی مورد بررسی قرار داد. در این پژوهش مسائلی درباره دین با رویکرد دینپژوهانه غزالی مورد بررسی قرار گرفته است. غزالی هرچند با پیشفرضهایی درباره دین رویکردی سنتی به دین داشت، اما به هرحال درصدد بازسازی و احیای دین در روزگار خود بود. در منظرغزالی، دین هم به ساحت نظر و هم به ساحت عمل دیندار توجه میکند. دین تنها، مناسک ظاهری و بیرونی نیست، بلکه مجالی برای تزکیه آدمی بهشمار میرود. گوهر دین در علوم مکاشفه است، اما راه رسیدن آن از مسیر علوم معامله میگذرد. هرچند سعادت اخروی غایت قلمروی دین شمرده میشود، اما این سعادت در گروی سعادت دنیوی به دست میآید. در این اندیشه، خداوند منشاء و خاستگاه نهایی دین است و رهبران دینی مرجعیت دارند
غزالی
احیاء علومالدین
چیستی دین
گوهردین
قلمرو دین
خاستگاه دین
2019
02
20
81
102
https://pwq.bou.ac.ir/article_66669_f19fecfa83bd0267ed13a62001d3108b.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2008-9309
1397
10
زمستان 97 _ مسلسل 38
حملیه موجبه کلیه بدیهی پایه هر تصدیق بدیهی و نظری دیگر در منطق و معرفتشناسی
عسکری
سلیمانی امیری
تصدیقات و قضایای معتبر در علم محصورات اربعه از حملی و شرطی هستند. پایه و بنمایه این قضایا، موجبه کلیه است؛ زیرا بر اساس روش اشراقی، قضایا به موجبه کلیه تحویل میروند و نیز بر اساس اثبات عام غیر مقابل تمام قضایا حتی قضایای سالبه با حفظ سلب، اثباتیاند. همانطورکه تمام قضایا، حتی قضایای سلبی به لحاظ ضرورت صدق ایجابیاند. علاوه بر اساس اصل تقصی علم، همه قضایا باید به بدیهیاتی ختم شوند که پرسش علمی قطع شود. ازاینرو در تقصی، علم همه نظریات به بدیهیات ختم میشوند و همه جزئیات، هرچند بدیهی باشند به کلیات ختم میشوند، زیرا حکم در جزئی ازآنرو که جزئی است ابهام دارد و پرسش از کدامین روست. از سوی دیگر سالبهها هم باید به موجبهها برگردند؛ زیرا هرچند حکم برخی سالبهها بدیهی هم باشند، باز این پرسش مطرح است که از چه رو موضوع قضیه مقتضی سلب محمول است. این پرسش آنگاه پاسخ درخور مییابد که در بن حکم سلبی، حکم ایجابی وجود داشته باشد و حکم سلبی لازمه عقلی آن باشد. بدینسان از منطق و معرفتشناسی، بنمایه همه تصدیقات و قضایا به تصدیق و قضیه موجبه کلیه بازمیگردد
منطق
معرفتشناسی
ضرورت صدق
اثبات عام
روش اشراقی
موجبه کلیه
2019
02
20
103
126
https://pwq.bou.ac.ir/article_66670_7fa978957a88b148bcb79a9cf6f62e2c.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2008-9309
1397
10
زمستان 97 _ مسلسل 38
تأملات روششناختی در کتاب «معرفۀ الله بالله لا بالاوهام الفلسفیۀ و العرفانیۀ
مهدی
شجریان
مسئله اصلی این تحقیق، شناختی اجمالی از روششناسی کتاب «معرفۀ الله بالله لا بالاوهام الفلسفیۀ و العرفانیۀ» است. مدعای این کتاب «انحراف تام افکار فلسفی و عرفانی» است؛ به همین جهت بررسی روش آن برای قضاوت این ادعا، هدف مهمی است که در این نوشتار با روش توصیفی - تحلیلی پیجویی شده است.
بهنظر میرسد بزرگترین معضل این کتاب «فقدان روش تحقیق مقبول»، است؛ نویسنده کتاب، اولاً در مقام نقد دیدگاههای فلسفی، متدولوژی صحیحی ندارد و به چالشهایی مانند «برداشتهای غیر روشمند و واضحالبطلان از عبارات فلاسفه و عرفا»، «عدم توجه به اصطلاحات این دو علم» و «تحریف در عبارات صاحب نظران این دو علم» مبتلاست؛ ثانیاً نویسنده در مقام بناسازی نظام فکری جایگزین نیز توفیقی ندارد و معضل روششناختی او «ارائه استدلالهای ضعیف و عقیم» است
متدولوژی
عبارات رهزن
تحریف
استحاله نامتناهی
صاحب معجزه
2019
02
20
127
152
https://pwq.bou.ac.ir/article_66671_e8c21eb38f36ed3631c8885282e0e7ee.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2008-9309
1397
10
زمستان 97 _ مسلسل 38
ارزیابی تبیین شعور همگانی موجودات بر اساس دلیل مساوقت در حکمت متعالیه
محمدعلی
محیطیاردکان
آموزه دینی شعور همگانی موجودات میتواند سهم بهسزایی در مسیر هدایت انسان بهسوی کمال داشته باشد. بحث از ادراک همه موجودات بهعنوان عامل جهت دهنده افعال انسانی، نقشی أثرگذار در سبک زندگی دارد. بیشتر فیلسوفان در طول تاریخ نتوانستهاند شعور همگانی موجودات را به لحاظ فلسفی اثبات کنند و حتی بر اساس برخی ادله، شعور مادیات را انکار کردهاند. حکمت متعالیه در مقام ارائه تبیینی فلسفی از این آموزه دینی گامهای ارزندهای برداشته است و پیروان حکمت متعالیه درصدد تبیین عقلی این مسئله بر آمدهاند. نویسنده با بهکارگیری روش توصیفی- تحلیلی و با رویکردی تطبیقی و انتقادی به بررسی دلیل مساوقت بهعنوان مهمترین دلیل بر شعور همگانی موجودات در حکمت متعالیه پرداخته است. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد دلیل مساوقت برای اثبات این مدعا کارآمد نیست. البته به اعتقاد نویسنده، میتوان با استناد به آیات و روایاتی که به دلالت مطابقی یا التزامی بر سریان ادراک در موجودات دلالت دارند، به این نتیجه دست یافت که هر موجودی بهرهای از علم دارد
شعور
مساوقت
تشکیک
ملاصدرا
حکمت متعالیه
2019
02
20
153
186
https://pwq.bou.ac.ir/article_66672_16edc10617973b02f42d2040de171d02.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2008-9309
1397
10
زمستان 97 _ مسلسل 38
بررسی مقایسهای ـ انتقادی نظریه شناخت استیس و کواین
عیسی
موسیزاده
محمدعلی
مبینی
با توجه به اینکه هر ذهنی در درجه اول و بهطور مستقیم فقط با دنیای فردی خود روبهرو است، ذهن بشر چگونه به این باور میرسد که جهان خارج، مستقل از آگاهی ما وجود دارد؟ و چگونه با آغاز از این ورودیهای اندک، بروندادها و دیدگاههای فراوانی حاصل شده است؟ والتر ترنس استیس در پی پاسخ به سؤال اول بود و به این نتیجه رسید که باور به وجود جهان خارج، مستقل از آگاهی اذهان، باید ساختی ذهنی و تعبیری از تمثلات حسی باشد که اذهان مختلف با همکاری یکدیگر دست به ابداع آن زدهاند. اما دغدغه کواین پاسخ به پرسش دوم است و با گذر از پوزیتیویسم منطقی معرفت را ماهیتاً زبانی میداند و در نهایت با رسیدن به ساختارگرایی، در هستیشناسی به نسبیت میرسد؛ اما خواهیم دید که هر دو فیلسوف به بهای پاینبدی به روش فلسفی خود از فهم متعارف فاصله گرفتهاند، درحالیکه امروزه فهم متعارف نزد فیلسوفان، اهمیت خاص معرفتی و فلسفی دارد
رشد منطقی ذهن
باورهای ساختی
کلگرایی
وحدت روششناختی
علم تعیین نظریه
نسبیت وجودشناختی
2019
02
20
187
212
https://pwq.bou.ac.ir/article_66673_21c876e3c5d85bbb1942eab41a27bc26.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2008-9309
1397
10
زمستان 97 _ مسلسل 38
تحلیل فلسفی توبه در پرتو حرکت جوهری از منظر انسانشناسی صدرایی
جواد
نظری
هادی
ملکزاده
تحلیل رایج کلامی توبه، آن را مسئلهای استحقاقی(ارزشی) عنوان میکند و در نهایت، آن را چشمپوشی مولا از تعذیب عبد میداند. حقیقت آن است که این تحلیل، حتی اگر صحیح باشد، نارسا و ناقص است و تنها بخشی از حقیقت توبه را نشان میدهد. آیا میتوان، بهجای تحلیل کلامی و رایج، تحلیلی وجودی و فلسفی از این مسئله ارائه داد؟ تحلیلی که توبه را طلب وجودی جدید و قبول آن را افاضه آن از موجود برتر بداند؟ چنین تحلیلی علاوه بر اینکه با متون دینی همخوانی بیشتری دارد، عقلانیتر و دلنشینتر است. در این تحلیل، پیش از اینکه قبول توبه مسئلهای لازم و اخلاقی باشد، نظام وجودی و علی معلولی جهان معد آن است. قبول توبه از این منظر، رسیدن عبد است به مرحلهای که در آن مستعد جوهر پسین است و در حقیقت، قبول توبه از همین تبدل وجودی و جوهری انتزاع میشود. بهنظر میرسد مسئله توبه جز با حرکت جوهری نفس قابل تبیین نیست و یا حداقل، حرکت جوهری اشتدادی نفس، بهترین تبیین فلسفی موجود بهشمار میرود. این نوشتار درصدد است جوهر توبه را به مدد حرکت جوهری و غنای فلسفه صدرایی در مقوله انسانشناسی تحلیل و تبیین کند و به نارسایی تحلیل کلامی و فلسفه غیرصدرایی اشاره داشته باشد.
توبه
حرکت جوهری
حرکت جوهری انسان
اختیار
ملاصدرا
2019
02
20
213
238
https://pwq.bou.ac.ir/article_66674_3302e79f87e90653d701d15caf851a5e.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
2008-9309
2008-9309
1397
10
زمستان 97 _ مسلسل 38
بررسی ضرورت عقلی امامت از دیدگاه امام هادی(ع)
محمدتقی
یوسفی
محمد
کبیری ارانی
امام هادی(ع) با تشکیل براهین عقلی و با استناد به حجیت قرآن و حجیت اخباری که مورد تأیید قرآن است، مانند حدیث ثقلین، به بیان ضرورت امامت پرداخته است. حضرت با استناد به اجماع امت بر حقانیت قرآن و با ذکر آیه ولایت بهعنوان نمونهای از شواهد قرآنی و شأن نزول آن از کلام اهل سنت، به اثبات حقانیت حدیث ثقلین میپردازد. در ادامه، امام(ع) شواهد روایی معروف و مورد اتفاقی چون حدیث غدیر، حدیث منزلت و حدیث وفای به عهد، که دال بر انتصاب علی(ع) به خلافت از سوی نبی مکرم اسلام(ص) است را برگرفته از حدیث ثقلین میداند و بدین وسیله، حقانیت آنها را اثبات میکند؛ به دنبال این مطلب، حضرت با استناد به اینکه فرمایشات اهل بیت:، بیان مصدَّقاتی به نقل از رسول خدا(ص) است، وجوب اطاعت از فرامین آن بزرگواران را شرط ایمان میشمارد و متعدیان از آن را با استناد به آیه دیگری از قرآن کریم، اهل عناد و گرفتار لعن و عذاب الهی معرفی میکند. در نهایت، امام (ع) برای تأکید بر این مدعا، به ذکر نظایری دیگر از کلمات رسول خدا(ص) درباره حقیقت و جایگاه علی(ع)میپردازد.
برخی براهین عقلی بر اثبات ضرورت امامت، که از دیدگاه امام هادی(ع) میتوان از حدیث ثقلین استنباط کرد، عبارتنداز:1.برهان واسطه فیض؛2. برهان لطف؛3. برهان نیاز جامعه به امام؛4. برهان نیاز شرع به حافظ؛5. برهان هدایت عمومی؛6. برهان اتمام حجت؛7. برهان حب ولایت.
امام هادی(ع)
امامت
ضرورت امامت
براهین عقلی امامت
حدیث ثقلین
2019
02
20
239
264
https://pwq.bou.ac.ir/article_66675_73ef0668dc90c09d82641a8c7edbf367.pdf