دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93097زمستان 94 - مسلسل 2620160505Unity or Duality of Faith and Knowledge in Transcendent Theosophyوحدت یا دوگانگی علم و ایمان در حکمت متعالیه73219812FAعبداللهابراهیمزاده آملیاستادیار پِژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) قمJournal Article20150627No doubt faith is among the most important and decisive categories related to human being. For we human beings the concern of happiness and final felicity is older and more prominent than any other concern and faith is the cornerstone for human salvation and blessedness.
The present essay is intended to explain the meaning and concept of faith in transcendent theosophy. An exact survey of Mulla Sadra’s and his followers’ philosophical works show that faith in their view and in Sadra’s in particular, is equal to knowledge in the sense of logical affirmation and scholarly certainty. However, reflection on religious sources and texts as well as views of other philosophers and theologians of the category of faith and related issues show the opposite view that faith is distinct and beyond from knowledge. The author of the present article is to discover the true view of Mulla Sadra in this regard and give a critical analysis of it on the basis of rational and revealed arguments and finally give a proper response to the question on the nature of faith in the perspective of transcendent philosophy.بدون تردید، ایمان یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین مقوله های مرتبط با انسان است، چراکه انسان ها دغدغه ای مهم تر و دیرپاتر از نیل به سعادت و رستگاری و نیک فرجامی ندارند و ایمان سنگ بنای سعادتمندی و رستگاری انسان است. نخستین مسئله - و شاید مهم ترین مسئله - دربارۀ ایمان چیستیِ معنا و مفهوم آن است.
این مقاله درصدد تبیین معنا و مفهوم ایمان در حکمت متعالیه است. بررسی دقیق آثار فلسفی و کلامی ملاصدرا و شاگردان مکتب صدرایی نشان می دهد که ایمان از نظر آنها، بهویژه از نظر صدرالمتألّهین، برابر با علم – به معنای تصدیق منطقی یا یقین علمی و جزمی – است و چیزی غیر از آن نیست. ولی تحقیق و بررسی متون و منابع دینی و دیدگاه سایر حکما و متکلمان اسلامی دربارۀ مقولۀ ایمان ومسائل مرتبط با آن خلاف نظر آنها را به اثبات میرساند و ایمان را جدای از علم و چیزی فراتر از آن نشان می دهد. این مقاله، ضمن ارائۀ معنا و مفهوم درست ایمان، درصدد کشف نظر حکمت متعالیه دربارۀ ایمان به معنای اشاره شده و نقد و بررسی آن است. بدین منظور، نخست، جایگاه فلسفیِ بحث از ایمان و پس از آن، معنای لغوی واژۀ ایمان تبیین میشود و سپس، با استفاده از عبارات مکتوب بجامانده از بنیانگذار حکمت متعالیه و برخی از شاگردان بی واسطه و باواسطۀ او، دیدگاه آنان دربارة مفهوم و ماهیت ایمان استخراج و ارائه می شود و پس از آن، نقطه-نظرات آنان بررسی و در ادامه، یافتۀ نگارنده در این باره با استناد به دلایل عقلی و نقلی بیان می گردد. بنابراین، پرسش اصلی پژوهش حاضر این است: ماهیت ایمان در دیدگاه حکمت متعالیه چیست؟https://pwq.bou.ac.ir/article_19812_dc910360cb130489aeba9c9f135e4bdc.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93097زمستان 94 - مسلسل 2620160505Explanation of Copulative Existence in Transcendent Theosophyتبیین وجود رابط در حکمت متعالیه335819813FAمحمدفولادیوندااستادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)مریمحسنپورکارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20140412The term copulative existence is used in three different ways: the first being of non-nominal meaning that belongs to propositions as connective element as opposed to propositional being in existential propositions which is nominal meaning i.e. taken by itself, it is conceivable with no other concept from without. In second usage copulative existence is taken as being in itself for other than itself. According to third usage which is coined by Mulla Sadra this term is taken to mean a dependent being as against independent existence in discussions of cause and effect. According to Mulla Sadra existence of all contingent beings is but the very existential poverty and a pure relation to the Cause. That is why they are called <em>woj</em><em>ūd-e-rābet i.e. </em>copulative being while earlier philosophers had deemed such beings as related to the cause or in their term <em>woj</em><em>ūd-e-rābeti</em>. The present article is to survey these three terms and gives a due attention to the explanation of copulative being in transcendent theosophy.وجود رابط در کلمات فلاسفه سه اصطلاح دارد: اصطلاح اوّل وجود رابط در قضایاست، که در مقابل وجود محمولی قرار دارد و از سنخ مفاهیم حرفی در مقابل مفاهیم اسمی است. مفاهیم اسمی مفاهیمیاند که به تنهایی و بدون احتیاج به مفاهیم خارج از ذات خویش تصوّر شدنیاند و مفاهیم حرفی مفاهیمیاند که به تنهایی تصوّرشدنی نیستند. اصطلاح دوّم عبارت از وجود فینفسه لغیره است که حیثیّت «فینفسه»ی آن بعینه همان حیثیّت «لغیره»ی آن میباشد. اصطلاح سوّم وجود رابط در مقابل وجود مستقل در مباحث علّت و معلول است. اصطلاح سوّم جزء ابتکارات صدرالمتألهین است. مطابق اندیشه ایشان، وجود ممکنات عین فقر و ارتباط به علّتاند و از سنخ وجود رابط قلمداد میشوند. در مقابل، غالب فلاسفه وجود ممکنات را مرتبط با علّت دانسته، آنها را از سنخ وجود رابطی میدانند. نوشتار حاضر به تبیین اصطلاحات سهگانه فوق بهویژه تبیین وجود رابط در حکمت متعالیه میپردازد.https://pwq.bou.ac.ir/article_19813_ef91daae6c003cbb1710527b9261cac0.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93097زمستان 94 - مسلسل 2620160505Theological foundations of Globalization in the Holy Quran from the Perspective of Shiite Political fiqhمبانی کلامی جهانی شدن در قرآن کریم از نظرگاه فقه سیاسی شیعه597819816FAعلیکارشناسدکترای فقه و اصول و پژوهشگر پژوهشگاه امام صادق(ع)Journal Article20150305The present essay is an attempt to provide response to the question of theological foundations of globalization in the holy Quran. In comparison with the western globalization what are the elements, features, and advantages of Quran system? Of these two which one deserves more to be globalized? Having offered theological foundations for globalization, the article makes allusions to strong points and prominent advantages of those of Islam. As a book of God, holy Quran has been revealed to lead human beings aright in domains of practice and thought throughout the ages so that this divine system attains its final blossoming in era of Reappearance of holy Mahdi in the end of the time.پژوهش پیشِ رو در پی پاسخ به این پرسش است: مبانی کلامی جهانیشدن در قرآن چیست؟ این نظام در مقایسه با جهانیشدن غربی از چه رکنها، ویژگیها و برتریهایی برخوردار است و، از این میان، کدامیک مستحق جهانی شدن است؟ روش این پژوهش تحلیلی- عقلی است. این پژوهش پس از بیان مبانی کلامی جهانی شدن در اسلام و غرب به بیان وجوه قوت و برتری مبانی کلامی جهانی شدن در اسلام می پردازد. بر اساس این پژوهش، قرآن کریم کتاب وحی الهی است که برای هدایت انسان در عرصه نظر و عمل در همه عصرها نازل شده است و سرانجام در عصر مهدویت این نظام الهی به شکوفایی نهایی خویش نایل خواهد شد.https://pwq.bou.ac.ir/article_19816_35ed6bfc247212a03022b6b633184d25.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93097زمستان 94 - مسلسل 2620160505Exploration of Muslim Theologians’ Arguments for Imaginary Timeواکاوی ادله متکلمان مسلمان در اثبات زمان موهوم7910419818FAعلیرضاکهنسالاستادیار دانشگاه فردوسیمعصومهعارفیدانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامیJournal Article20140130The problem of creation or eternity of the world has been the origin of many controversies among Islamic philosophers and theologians. Early Muslim philosophers maintained the eternity of world, which was opposed by theologians who held it to be created in time. In explaining the view of temporal creation some of theologians assumed a concept of time devoid of any properties of real time which was called by them as “imaginary time”. In abstracting this concept of time they mainly rely on divine subsistence and continuance of his existence. Opponents, on the other hands, have taken the divine subsistence to be supra-temporality i.e. beyond any time so that it is impossible to abstract an entity in flux by nature from an essentially self-Subsistent Essence. Using rational-analytic method, the present article is to examine the arguments for and against imaginary time which if proved will have a lot of significance in discussing motion, creation and eternity.مسئله حدوث و قدم عالم همواره منشأ منازعات بسیاری بین متکلمان و فلاسفه اسلامی بوده است؛ در این میان، فلاسفه اسلامی متقدم رأی به قدم عالم دادهاند. ولی از آنجا که متکلمان با قدم عالم مخالف بودند و نیز بر اساس مبانی خود به حدوث زمانی آن معتقد بودند، برخی از آنان در تبیین حدوث زمانی زمانی را فرض کردند که ویژگیهای زمان واقعی را نداشته باشد و آن را زمان موهوم نامیدند. تکیهگاه اصلی استدلال متکلمان بر انتزاع این زمان از بقای الهی و استمرار وجود او است، اگرچه آنان به انتزاع حرکت توسطی از قطعی نیز استدلال کردهاند. مخالفان نیز بقای الهی را ورای زمان دانستهاند و انتزاع موجود بیقرار از مبدأ برقرار را محال دانستهاند. این مقاله به بررسی استدلال متکلمان در انتزاع این زمان از صفت بقای الهی، تبیینهای مرتبط با آن و نقدهای مخالفان میپردازد. فرضیه زمان موهوم، در صورت اثبات، آثار فراوانی در مباحث حرکت و حدوث و قدم و زمان خواهد داشت. همچنین، در این پژوهش از روش عقلی- تحلیلی در بررسی آرا استفاده شده است.https://pwq.bou.ac.ir/article_19818_eb0128d63fbbdf17d60ee1a8dbf960dd.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93097زمستان 94 - مسلسل 2620160505Causality of Middle Term in Propter-quid Demonstration and its Broader Meaning of Analytic and External Causationاعم بودن علیّت حد وسط در برهان لمّ از خارجی و تحلیلی و پیامد آن10512619821FAحسنمعلمیاستادیار گروه فلسفه دانشگاه باقر العلوم(ع)محمدعلینوریسطح 3 حوزه علمیه قمJournal Article20150127Causality is usually taken to be understood as external causation and so in <em>propter-quid</em> demonstration (reasoning from cause to effect) in which philosophers speak of the causality of middle term to reach conclusion it is understood in the same way. Accordingly Allama Tabatabae deemed this sort of proof to be impossible in “First philosophy” because its subject-matter is “being qua being” beyond which there is nothing to act as its cause and so there is no way to use the sort of argument in which the middle term is the external cause for the conclusion. In criticizing this position the present article is to put emphasis, among other points, on the view that the causality in question has a broader meaning to conclude both external and analytic causality. In this way by making reference to the words of great thinkers which can shed light on the nature of causality of middle term in <em>propter-quid</em> proof which should interpreted as analytic rather than external and the demonstrations used in “first philosophy” are of this type.آنچه از معنای علیّت مرتکز در ذهن است، علیّت خارجی است و، به دنبال آن، معمولاً شناخت از علیّتِ حد وسط در برهان لمّ به گونۀ علیت خارجی است. از اینرو، برخی همچون علامه طباطبایی بر این باورند که در فلسفه اولی به دلیل اینکه موضوع آن «موجود بما هو موجود» است و، بنابراین، چیزی بیرون از این موضوع نیست تا علت آن باشد، برهان لمّ که حد وسط در آن علت خارجی نتیجه است راه ندارد. این نوشتار بر آن است که در نقد این دیدگاه، افزون بر اشاره به پاسخهای دیگر، بر این پاسخ تمرکز کند که علیّت، اعم از خارجی و تحلیلی است تکیه کلام بر سخنان برخی اندیشمندان است که ماهیت علیّت تحلیلی را آشکار کرده، نشان میدهد که علیّت حد وسط در برهان لمّ میتواند به گونه تحلیلی باشد و براهین لمِّ به کاررفته در فلسفه اولی اینگونه اند.https://pwq.bou.ac.ir/article_19821_fdd62d9556ebc36a8fb306cdb88c05c6.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت2008-93097زمستان 94 - مسلسل 2620160505Innate Perceptions in Mulla Sadra’s Epistemic Systemادراکات فطری در منظومه معرفتی ملاصدرا12716119822FAمحمدتقییوسفیاستادیار گروه فلسفه دانشگاه باقرالعلوم(ع)مرضیهعظام نژادکارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20140625In view of the fact that human life is based on the bulk of his practical and theoretical knowledge, it is essential to see what constitutes as bases of his epistemic system and how reliable and solid they are. Though the epistemic discussions are sporadic in the works of Mulla Sadra he has dealt with them with high degree of accuracy and intricacy, which indicates his deep thought and mindfulness of epistemological treatments. One of the most fundamental of these discussions is that of innate perceptions which constitute the basis of certainty of our acts of knowledge. Belief in and reliance on this foundation is the standard of validity and value of human perceptions. The article is intended to examine Mulla Sadra’s epistemological principles and draw attention to his treatment of foundationalism and its functions.با نظر به اینکه اساس زندگی انسان مبتنی بر معلومات و معارف او است، توجه به اینکه نظام معرفتی وی بر چه اصولی استوار است و تا چه حد میتوان بر استحکام و اتقان آنها اعتماد کرد ضروری است. هرچند مباحث معرفتشناسی در آثار ملاصدرا به طور پراکنده بیان شده است، ولی ایشان این مباحث را، بر اساس مبانی فلسفی خویش، با ظرافت و استحکام بالایی مطرح کرده است که خود گویای ژرفنگری و توجه وی به مباحث معرفتشناسی است. یکی از بنیادیترین مباحث معرفتشناسی مسئله ادراکات فطری یا همان شالوده و بنیانِ یقینیِ معارف بشری است که اعتقاد و اعتماد به این شالوده معیارِ ارزشمندی و اعتبار ادراکات بشر است. غرض از طرح این بحث این است که با بررسی مبانی معرفتی ملاصدرا، دقت و توجه او را در بیان مبناگروی خود و ذکر مصادیق و کارکردهای آن جویا شویم.https://pwq.bou.ac.ir/article_19822_59fe99169840f5dd400aab8b3f4526ce.pdf