سلیمانی امیری, عسکری. (1389). اثبات عقلی کامل مطلق و نقد و بررسی بعضی از ادلة ناکافی. فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت, 2(پاییز 89 - مسلسل 5), 7-39.
عسکری سلیمانی امیری. "اثبات عقلی کامل مطلق و نقد و بررسی بعضی از ادلة ناکافی". فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت, 2, پاییز 89 - مسلسل 5, 1389, 7-39.
سلیمانی امیری, عسکری. (1389). 'اثبات عقلی کامل مطلق و نقد و بررسی بعضی از ادلة ناکافی', فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت, 2(پاییز 89 - مسلسل 5), pp. 7-39.
سلیمانی امیری, عسکری. اثبات عقلی کامل مطلق و نقد و بررسی بعضی از ادلة ناکافی. فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت, 1389; 2(پاییز 89 - مسلسل 5): 7-39.
اثبات عقلی کامل مطلق و نقد و بررسی بعضی از ادلة ناکافی
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی و استاد مدعو دانشگاه باقرالعلوم
چکیده
در فلسفه اسلامی ابتدا واجبالوجود اثبات میگردد و پس از آن به یکی از احکام کلی آن پرداخته میشود که واجبالوجود بالذات واجبالوجود من جمیعالجهات است. لازمة این قاعده آن است که او هر کمالی را به نحو وجوبی داراست و بنابراین باید کامل مطلق باشد. عرفای مسلمان نیز مستقیماً از عنوان موجود مطلق یا موجود بما هو موجود استفاده نموده، موجودیت آن را مبرهن میکنند که لازمة موجود مطلق، بیکران بودن وجود آن و لازمة بیکرانی وجود، دارا بودن هر کمالی به نحو بیکران است. همان طور که میتوان از عناوین کامل مطلق و ضرورت ازلی یا از نفی سفسطه، وجود کامل مطلق را ثابت کرد. در این مقاله، تعدادی از برهانها بر وجود کامل مطلق تقریر میشود و در مقابل، چند دلیل ناتمام بر این مسأله بررسی میگردد.
Rational demonstration of absolutely Perfect Being; Critical analysis of Inadequate Arguments
نویسندگان [English]
Askari Sulaymani Amiri
Faculty member of Imam Khomeini Educational and Research Institute
چکیده [English]
In Islamic philosophy the Necessary Being is first demonstrated and then the fact that He is Necessary from all aspects is discussed as one of His the general properties. The implication of this principle is that he has of necessity every perfection and thus must be absolutely perfect. Muslim mystics also prove the existence of Necessary Being directly from the concept of absolute being or existence as such, arguing that absolute being implies infinity of being and such infinity implies every perfection in an infinite way. In this way they can said to have practiced like those who attempted to give proofs by either analyzing the concepts of absolute being or pre—eternal Necessity or negating sophistry. It is attempted in this article to deal with a number of successful arguments for the existence of perfect being along with a critical analysis of the invalid arguments in this domain