A Comparative Study of the Criterion of Truth of the Fundamental Statements from the Point of View of Allameh Misbah Yazdi and Ayatollah Abedi Shahroudi

Document Type : Research Paper

Authors

1 Phd student, Baqer Al-Olum University

2 Associate Professor of Baqer-al- oloum University,

10.22081/pwq.2024.67673.1153

Abstract

In the foundationalist approach to epistemic justification, the fundamental are the necessary propositions that are the basis of other propositions. A problem has been raised about the necessity of the truth of the fundamentals. This is the reason why Muslim philosophers, including Allameh Mesbah Yazdi and Ayatollah Abedi Shahroudi, paid attention to the problem of explaining the necessity of the truth of these propositions. By comparing the opinions of these two thinkers, explaining the approach and expressing the commonalities and differences of the two theories, this article is trying to answer the question, which of the two methods has more mastery and has the necessary efficiency to justify the necessity of the truth of the principles? The research method in this article is descriptive-analytical and library-based. By examining the theories, it can be concluded that Allameh Misbah's method is based on intuitive knowledge. Although relying on the mastery of intuition and hands-on science can be a suitable solution to explain the correspondence with reality, it also has challenges. On the other hand, the theory of Ayatollah Abedi Shahroudi, by analyzing the structure of cognition, reaches the
necessity of these cases for cognition. While there are similarities in both theories, such as paying attention to intuitive knowledge, there are problems with Allameh Misbah's theory, while they may not be found in Professor Abedi Shahroudi's theory.

Keywords


Article Title [العربیة]

دراسة مقارنة لمناط الصدق فی القضایا الأولیة عند العلامة مصباح یزدی و آیت الله عابدی شاهرودی

Abstract [العربیة]

یعتبر أتباع المنهج التأسیسی، القضایا الأولیة قضایا ضروریة لتبریر معرفی و هی أساس لباقی القضایا، ولکن هناک اشکال حول ضرورة صدق الأولیات، ولذلک اهتم الفلاسفة المسلمون إلى مسألة تبیین ضرورة صدقها، ومنهم العلامه مصباح یزدی و آیت الله عابدی شاهرودی، تحاول هذه المقالة مقارنة بین رأی هذین المفکرین و بیان المشترکات و الخلافات بینهما و إجابة أن أی واحد منهما یتمتع بقدرة تبیین تبریر ضرورة صدق الأولیات؟ المنهج هو وصفی تحلیلی مع استفادة من المصادر المکتبیة. والنتیجة أن طریقة العلامة مصباح یزدی تبتنی على العلم الحضوری وهذه الطریقة رغم میزاتها و رغم أنها یمکن اعتبارها طریقة مناسبة لتبیین المطابقة مع الواقع، إلا أنها لاتخلو من إشکالات، ولکن آیت الله عابدی شاهرودی یثبت ضروریة الأولیات بتحلیل المعرفة.إضافة إلى بعض أوجه الشبه بین الطریقین مثل الاهتمام إلى العلم الحضوری ولکن هناک اشکالات ترد على نظریة العلامة مصباح یزدی ولاترد على نظریة عابدی شاهرودی.

Keywords [العربیة]

  • التأسیسیة
  • الأولیات
  • مناط الصدق
  • الإرجاع المعرفی
  • مصباح یزدی
  • عابدی شاهرودی
ابن‌سینا، حسین بن‌عبدالله (1381)، الإشارات و التنبیهات، تحقیق مجتبی زارعی، قم: ب‍وس‍ت‍ان‌ ک‍ت‍اب.
ابن‌سینا، حسین بن‌عبدالله (1405ق)، الشفاء: المنطق، قم: مکتبة آیةالله العظمی المرعشی النجفی.
احمدخان‌بیگی، مهدی (1395)، نظریه استاد مصباح درباره ارجاع اولیات به علم حضوری. پایان‌نامه دوره دکتری تخصصی رشته فلسفه تطبیقی، قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی.
احمدخان‌بیگی، مهدی (1397)، تبیین محکی و معیار صدق اولیات از منظر آیت‌الله مصباح در مقایسه با نظریه قدما، مجله معرفت فلسفی، سال 15، شماره 3 (پیاپی 59)، بهار، 69-78.
احمدخان‌بیگی، مهدی (1402)، نظریه علامه مصباح درباره ارجاع اولیات به علم حضوری و تاثیر آن در مبانی علوم انسانی،‌ فصلنامه حکمت اسلامی، دوره 10، شماره 1، پیاپی 36، بهار، 181-203.
ارسطو (1980م)، منطق ارسطو، چاپ 1، بیروت: دار القلم.
حسین‌زاده، محمد (1390)، پژوهشى تطبیقى در معرفت شناسى معاصر، قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی.
حسین‌زاده، محمد (1393)، مؤلفه‏ها و ساختارهاى معرفت بشرى؛ تصدیقات یا قضایا، قم: مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى.
حسین‌زاده، محمد (1394)، درآمدى بر معرفت‌شناسى و مبانى معرفت دینى‏،‌ قم: مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى.
سهروردی، یحیی بن‌حبش (1385)، المشارع و المطارحات، تصحیح مقصود محمدی و اشرف عالی‌پور، تهران: نشر حق یاوران.
صدرالدین شیرازی، محمد بن‌ابراهیم (1378)، التنقیح فی المنطق، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
طباطبایی، محمدحسین (1387)، برهان، ترجمه مهدی قوام‌صفری، قم: بوستان کتاب.
طباطبایی، محمدحسین (1386)، نهایة الحکمة، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
عابدی شاهرودی، علی (1385)، نقد عقل به عقل، فصلنامه حوزه و دانشگاه:‌ روش‌شناسی علوم انسانی، سال ۱۲، شماره ۴۷، ‌تابستان، 10-41.
عابدی شاهرودی، علی (1385)، نقد قوه شناخت، به کوشش محمدعلی اردستانی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
عارفی، عباس (1388)، مطابقت صور ذهنی با خارج، چاپ 1، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
فارابی، محمد بن محمد (1408ق)، المنطقیات للفارابی، تصحیح محمود مرعشی و محمدتقی دانش‌پژوه، قم: کتابخانه عمومی حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی.
مصباح، مجتبی و محمدی، عبدالله (1398)، معرفت‌شناسی، سلسله دروس مبانی اندیشه اسلامی ۱ (ویراست دوم)، چاپ 1، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مصباح یزدی، محمدتقی (1391)، آموزش فلسفه، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مظفر، محمدرضا (1366)، المنطق، قم: نشر اسماعیلیان.
موزر، پل، و مولدر و تروت (1385)، درآمدی موضوعی بر معرفت‌شناسی معاصر، ترجمه رحمت‌الله رضایی، چاپ 1، قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی.
Gettier, Edmund L. (1963), Is Justified True Belief Knowledge. Analysis, Volume 23, Issue 6, June, 121-123.