A Study of the Role of Species Form and Denying the Self-Sufficiency of Matter in the Impossibility of Strong Artificial Intelligence

Document Type : Research Paper

Author

Department of Philosophy and Theology, Faculty of Philosophy of Ethics, Baqer al-Uloom University, Qom

10.22081/pwq.2025.68077.1159

Abstract

 The theory of strong artificial intelligence, being of much importance, is one of the most challenging theories that has found many supporters and critics. The answer to the mentioned problem requires the examination of the main basis of its proponents, i.e. the self-sufficiency of matter and the physical unstableness. They believe that matter or fundamental particles can cause the realization of the mind and mental states, including consciousness. According to them, existence is only physical and causality should also be defined in this realm. On the other hand, the researchers of philosophical psychology believe that the fundamental particles are composed of the first matter and the species form, and consciousness and other mental states come from the latter, not from the former, which is nothing pure. On the other hand, matter has only an instrumental role and cannot cause the realization of consciousness. What is the cause for the realization of consciousness is the species form. Therefore, in this research, the role of species form and the negation of self-sufficiency of matter in the impossibility of strong artificial intelligence will be investigated with analytical-descriptive method, and it will be clear that the main conflict between philosophical anthropology and those who believe in the possibility of strong artificial intelligence is the acceptance and non-acceptance of species form.

Keywords


Article Title [العربیة]

دراسة دور الصور النوعیة ونفی الاستغناء المادی فی استحالة الذکاء الاصطناعی القوی

Abstract [العربیة]

تُعدّ نظریة الذکاء الاصطناعی القوی من أکثر النظریات تحدّیا وإثارة والتی ظهر عدد کبیر من المؤیدین والمنکرین لها فی العصر الحدیث. والإجابة عن هذا السؤال تتطلب دراسة الأساس الرئیسی الذی یستند إلیه مؤیدوها وهو الاستغناء الذاتی للمادة والمحیط الفیزیائی. إنّهم یعتقدون أنّ المادة، أو الجُسیمات الأساسیة، یمکن أن تحقق إدراک العقل والحالات العقلیة، بما فی ذلک الوعی. ویعتقدون أیضا أنّ الکون لیس له إلا وجود فیزیائی، ویجب تحدید السببیة فی هذا العالم الفیزیایی. وعلى النقیض من ذلک، یعتقد باحثو علم النفس الفلسفی أن الجسیمات الأساسیة تتکون من الهیولى والصور، والوعی والحالات العقلیة الأخرى تنبع من الصورة، ولیس من الهیولى التی هی محض الفقدان. ومن ناحیة أخرى، فإن المادة لاتمثل سوى دور الأداة ولا یمکن أن تکون سببًا فی تحقیق الوعی، والسبب فی إدراک الوعی هو الصورة النوعیة. إذن فی هذه الدراسة یتمّ بحث دور الصورة النوعیة ونفی الاستغناء الذاتی للمادة فی استحالة الذکاء الاصطناعی القوی بالمنهج التحلیلی الوصفی، وسیتّضح أنّ التعارض الرئیسی بین العلم الذاتی الفلسفی ومؤیدی نفی إمکانیة الذکاء الاصطناعی القوی یعود إلى قبول وعدم قبول الصورة النوعیة.

Keywords [العربیة]

  • الصورة النوعیة
  • المادة
  • الاستغناء الذاتی للمادة
  • الذکاء الاصطناعی القوی
  • العلم الذاتی الفلسفی
  • العلیة الإعدادیة
تامپسون، مل (1395)، آشنایی با فلسفه ذهن، ترجمه مهران داور، تهران: نقش و نگار، چ1.
خامنه‌ای، سیدمحمد (1379)، ادراک حسی، خردنامه صدرا، شماره 19، بهار.
خداپناهی، محمدکریم (1401)، روان‌شناسی فیزیولوژیک، قم: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، چ1.
راسل، استوارت جی، و نورویگ، پیتر (1391)، هوش مصنوعی راهبردی نوین، ترجمه دکتر حسین حاج‌رسولیها، تهران: نیاز دانش، چ1.
طباطبایی، سید محمدحسین (‌1372)، نهایة الحکمة، قم: مؤسسه نشر اسلامی، چ10.
طباطبایی، سید محمدحسین (1430)، بدایة الحکمة، قم: مؤسسه نشر اسلامی، چ26.
طباطبایی، سید محمدحسین (بی‌تا)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج1ـ3، قم: شرکت افست.
طهماسبی، محمدرضا (1385)، رهیافت‌های بنیادین در هوش مصنوعی، حکمت و فلسفه، سال 2، شماره 2، ص25ـ47.
عباس‌زاده جهرمی، محمد (1390)، مقایسه تطبیقی ذهن و هوش مصنوعی، تهران: بنیاد پژوهشی فرهنگی پیمان غدیر، چ1.
عبودیت، عبدالرسول (1401)، حکمت صدرائی به روایت علامه طباطبایی، ج8، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی;، چ1.
قاضوی،‌ سیدمحمد (1402)، بررسی انتقادی مبانی و لوازم انسان‌شناختی هوش مصنوعی قوی از منظر حکمت متعالیه، رساله دکتری،‌ قم: دانشکده فلسفه اخلاق، گروه فلسفه و کلام،‌ رشته فلسفه اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم7.
مصباح‌یزدی، محمدتقی (1395)، شرح جلد اول الاسفار الاربعة، جزء سوم، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی;، چ3.
لو، جاناتان (1389)، مقدمه‌ای بر فلسفه ذهن، ترجمه امیر غلامی، تهران: نشر مرکز، چ2.
کورن، استنلی (1393)، احساس و ادراک، ترجمه سیاوش جمالفر، تهران: ارسباران، چ4.
نریمانی، نیما (1400)، بستار فیزیکی و استدلال به سود طبیعت‌گرایی: بررسی انتقادی، پژوهش‌های فلسفی کلامی، شماره 23.
Dreyfus, Hubert L. and Dreyfus, Stuart E. (1992), Making A Mind Versus Modelling The Brain: Artificial Intelligence Back At A Branch-Point, The Philosophy of Artificial Intelligence. ED. Bu Margaret A. Boden. Oxford: Oxford University Press.
Graham, George (1993), Philosophy of Mind: An Introduction. Oxford and Cambridge: Blackwell.
Newell, Alen and Simon, Herbert A. (2006), Computer Science as Empirical Inquiry: Symbols and Search, Website: David J. Chalmers. Part.
Russell, S and Norvig, P. (2003), Artificial Intelligence: A Modern Approach, Pearson Education International.