• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1398)
دوره دوره 10 (1397)
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
شماره زمستان 95 - مسلسل 30
شماره پاییز 95 - مسلسل 29
شماره تابستان 95 - مسلسل 28
شماره بهار 95- مسلسل 27
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1389)
دوره دوره 1 (1388)
آجیلی, هادی, سلگی, محسن. (1395). درآمدی انتقادی بر هرمنوتیک روشنفکری دینی. فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت, 8(زمستان 95 - مسلسل 30), 7-34. doi: 10.22081/pwq.2017.63462
هادی آجیلی; محسن سلگی. "درآمدی انتقادی بر هرمنوتیک روشنفکری دینی". فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت, 8, زمستان 95 - مسلسل 30, 1395, 7-34. doi: 10.22081/pwq.2017.63462
آجیلی, هادی, سلگی, محسن. (1395). 'درآمدی انتقادی بر هرمنوتیک روشنفکری دینی', فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت, 8(زمستان 95 - مسلسل 30), pp. 7-34. doi: 10.22081/pwq.2017.63462
آجیلی, هادی, سلگی, محسن. درآمدی انتقادی بر هرمنوتیک روشنفکری دینی. فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت, 1395; 8(زمستان 95 - مسلسل 30): 7-34. doi: 10.22081/pwq.2017.63462

درآمدی انتقادی بر هرمنوتیک روشنفکری دینی

مقاله 1، دوره 8، زمستان 95 - مسلسل 30، زمستان 1395، صفحه 7-34  XML اصل مقاله (424.98 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2017.63462
نویسندگان
هادی آجیلی1؛ محسن سلگی2
1استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
چکیده
 مجتهد شبستری، به­عنوان سلسله­جنبان گفتمان هرمنوتیکی روشنفکری دینی، سهمی عمده در اشاعه و ترویج گفتمان هرمنوتیکی روشنفکری دینی بر عهده گرفته است و با تأسی از معرفت‌شناسی پست­مدرنیستی، نوعی نسبی‌گرایی و ساختارشکنی در تفسیر‌های دینی او ظاهر گردید. در این جستار، این فرضیه مورد آزمون قرار می­گیرد که گفتمان هرمنوتیکی روشنفکری دینی گفتمانی برون دینی است که متدولوژی آن سنخیت و همگونی با کتاب مقدس و نص ندارد و توشه­گیری علی­الدوام و بلاانقطاعِ این نحلۀ فکری از نظریات جدید، از جمله هرمنوتیک، این گفتمان را به استحاله کشانده است که نتیجۀ منطقی و بلافصل آن گسست آشکار از کتاب و سنت و غلتیدن در وادی گفتمان سکولار و نسبی‌گرای هرمنوتیکی است.
این مقاله نشان می­دهد که می­توان در عین کثرت­گرابودن، از نسبی­گرایی مصون ماند، امری که شبستری توفیقی بدان نیافته است. درواقع، مجتهد شبستری نسبی­گرایی را نه مقوله­ای منفی، بلکه از رهاوردهای ارزندۀ خویش می­انگارد. نقد مبادی فکری شبستری، آنهم عمدتاً از آبشخور هرمنوتیکی آن و با تأکید بر تأثرات گادامری تلاش ما در این مقاله است. این متکلم نواندیش دینی، با زمانی و تاریخی خواندن دین، آن را به عصر نزول محدود می­کند و توانایی­های فرازمانی آن را برمی­چیند. افزون بر این، او وحی را به سخن نبی تنزل می­دهد. اما واقعیت این است که نمی­توان، به تأسی از ژاک دریدا، واسازی متن را برگرفت و به کار بست و کمترین اثری از وثاقت معنای متن را برجای گذاشت
کلیدواژه‌ها
متکلم نواندیش؛ مجتهد شبستری؛ نسبی‌گرایی؛ هرمنوتیک؛ نص
عنوان مقاله [English]
A Critical Introduction to Religious Intellectual’s Hermeneutics
نویسندگان [English]
Hadi Ajeeli1؛ Mohsen Selki2
1assistant professor of International Relations in Allama Tabatabae University
2Ph.D. student of Allama Tabatabae University
چکیده [English]
Mojtahed Shabestari as an initiator of religious intellectual’s hermeneutics has undertaken a main part in spreading such a discourse in Iran. As a result of his following postmodernist epistemology, a sort of relativism and deconstructionism appeared in his religious interpretations. The present article is to examine the claim that the religious intellectual’s hermeneutics is a philosophical discourse the method of which is not consistent with the Bible and scripture. The continuous use of new theories including hermeneutics has taken this sort of thought to dissolution and the logical and direct result of it is clear departure from holy Quran and Sunna and falling into a sort of secular discourse and hermeneutical relativism. The article will show that one can be both pluralist and protected from relativism, a position which Shabestari could not coherently adopt. In fact in his view relativism is not of a negative theme but a valuable accomplishment. This article is an attempt to criticize intellectual principles of Shabestari largely from his hermeneutical origin particularly in view of Gadamerian influence on his thought. By highlighting historical and temporal aspect of religion this religious neotheologian has confined it to the age of revelation and overlooked timeless capacities of faith. In addition he reduces revelation to the word of Prophet. The truth is that, however, one cannot undertake reinterpretation of scripture through Jacques Derrida without jeopardizing the entire reliability of its meaning
کلیدواژه‌ها [English]
neotheologian, Mojtahed Shabestari, relativism, hermeneutics, Scripture
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 376
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 331
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

آمار بازدید سایت

Journal Management System. Designed by sinaweb.