نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
مرکز تخصصی فلسفه اسلامی قم
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
According to the originality of existence, thevery actual reality is existence. So the reality of all the facts is based on existence. The existence-based facts are divided into existential facts and natural facts. Since this division is philosophical, it must be rooted in reality. Among the words of the sages, there are differences for how to realize these two parts. including that the nature is the limit of existence or the mode of existence and. Therefore, in this article, considering the importance of this division in philosophy, the validity of these criteria and the arguments that led to the expression of these differences have been examined. The method of collecting library information is through file scanning, and the writing and editing of the materials is done by descriptive-analytical method. The conclusion reached in this article by examining these evidences is that none of these criteria can represent a logical criterion to express the correct and accurate difference between these two types. Because either the criteria are not correct and in accordance with reality, or even given its correctness, they cannot be a positive difference between these two types of reality. In other words, the proposed criteria are faced with failure in reasons and breach in cases. Therefore, none of them can be considered a precise philosophical criterion.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
تحلیل فلسفی للفروق بین الحقایق الوجودیة والماهویة
چکیده [العربیة]بناءا علی أصالة الوجود، لیس فی متن الواقع إلا الوجود، و واقعیة کل شی بالوجود. والحقایق الموجودة بالوجود ینقسم إلى حقایق وجودیة و حقایق ماهویة. و حیث أن هذا تقسیم فلسفی، یجب أن یکون له جذور فی الواقع.
نجد فی کلام الحکما فروق لطریقة تحقق کل من القسمین. مثل أن الماهیة حد الوجود او تعین الوجود و ... .
ونظرا إلى اهمیة هذا التقسیم فی الفلسفة ناقشنا فی هذه المقالة صدق هذه المعاییر و البراهین المؤدیة لهذه الفروق،
تم جمع المعلومات بالطریقة المکتبیة وکتابة الملخصات و کتابة المقالة بمنهج وصفی تحلیلی
والنتیجه التی وصلنا إلیها هی انه لایمکن لأی من البراهین أن یکون معیارا جامعا لبیان الفروق الصحیحة بین القسمین، حیث أن کل منها لیس صحیحا و لا ینطبق علی الواقع وحتی اذا یکون صحیحا لایعبر عن خلاف نفس الأمری بین النوعین من الوجود. بعبارة أخرى یرد علیها اشکالات نقضیه و اشکالات علی دلائلها فلایمکن قبولها کمعیار فلسفی دقیق.
کلیدواژهها [العربیة]