نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد و عضو هیئت علمی گروه حکمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهد
2 دانشیار و عضو هیئت علمی گروه حکمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهد
3 دانشیار گروه فلسفه و حکمت دانشکده الهیات فردوسی مشهد
4 دانشجوی دکتری رشته حکمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهد
5 معارف
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Achieving the meaning of divine monotheism depends on such bases as the inherent simplicity of the Almighty. In the mental system of Mr. Sadra, divine simplicity is complete and pure, and it is a truth that is free from any kind of combination, and therefore it will be Unit and the One; That is, true simple existence is also a true unit; that is to say, there is a necessary link between the existence of simple completeness and the true monotheism of God. Based on the evidence that he considers as Arshi and one of the confirmations of God, he has stated that the proof basit al-haqiqah is the proof that the Truth of Necessary Being without the intervention of anything outside of its essence and without any intermediary is the only case for necessity. That is, the true simple existence of God, which is exempt from all possible attributes and defects, therefore, by its nature, contains all perfections. In this way, the existence of God is pure and simple, which not only does not contain any combination, but is the superior external existence of all essences and perfect concepts, and is not the special existence of any of them. Therefore, the truth of the existence of the Supreme Being, which is simple and true, will be the same as the true unity. In this area, we are looking for whether this view of divine monotheism and its accessories has documentation in Imams`s prayers or is it just a philosophical idea? In the first case, with the special language of the imams and their special communication with Hazrat Haqq, we will have access to "true monotheism".
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
مصادر البساطة الوجودیة للحق تعالى و شئوناته فی الأدعیة المأثورة نظرة إلى التوحید الحقیقی من منظر الأئمة علی أساس مبادئ الحکمة المتعالیة
چکیده [العربیة]یبتنی التوحید الإلهی علی مبادئ منها بساطة ذات الله تعالى. فی فکر صدرالمتألهین البساطة الإلهیة بساطة تامة ومحضة وحقیقة مبراة عن ای ترکب فلذلک هو واحد و أحد.بمعنى أن الوجود البسیط الحقیقی یکون واحدا و أحدا أیضا؛ فهناک تلازم بین الوجود البسیط التام و التوحید الحقیقی لذات الله.یقول ملاصدرأ و علی أساس برهان یسمیه برهان عرشی و یعتبره من تأییدات إلهیة،أن برهان بسیط الحقیقة علی توحید الذات یثبت أن حقیقة واجب الوجود مصداق الوجوب و الواجبیة من دون الحاجة إلى امر خارج ذاته و من دون اعتبار ای حیثیة تقییدیة او تحلیلیة.
فمعناه أن وجود الله البسیط مبرئ من کل الحیثیات الترکیبیة و النواقص الإمکانیة فیلزم ذلک وجوبا أن یکون واجدا لجمیع الکمالات.
فوجوده تعالى لیس فیه ای ترکیب بل هو وجود خارجی لکل الماهیات و المفاهیم الکمالیة و لیس بوجود خاص لأی واحد منها، فحقیقة وجود الله تعالى بسیط حقیقی و واحد بالوحدة الحقیقیة أیضا.
ونحن فی هذا المقال نبحث هل هناک جذور و مصادر لهذه النظرة فی الأدعیة و مناجاة الأئمة او هی مجرد فکرة فلسفیة؟ ففی الحالة الأولى نحصل على توجه توحیدی بلسان الأئمة الخاصة و مخاطبتهم مع الله تعالى و هو طریق إلى التوحید الحقیقی.
کلیدواژهها [العربیة]