نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد فلسفه حوزه علمیه قم
2 ارزیاب نشریه
3 استادیار گروه فیزیک، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی قم، ایران
4 دانشجوی دکتری فلسفه فیزیک، دانشگاه باقرالعلوم
5 استادیار گروه معارف، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The most fundamental principles of quantum can be put forward in the principle of uncertainty and the influence of the observer in the behavior of quantum particles, of which the former is closely related to free will and the latter to consciousness of particles. If we add the interpretation of the creation of measurement in quantum particles to these two principles, the claim of the effect of transcendental affairs in the creation of particles through free will and consciousness would not be too much. Because Ibn Sina's basis in free will and awareness is thought to be through the bestowing of "active intellect"; that is, whenever something is intended, quantum particles or particles that have the greatest affinity with incorporeal things are created in the brain and consciousness flows. The question is, how can the model of free will and consciousness in physics be based on Islamic philosophy? The purpose of this article is to examine the physical philosophy of Avicenna in the relationship between free will and consciousness and compare it with the current philosophy of physics. This research collects information in a library form and analyzes it descriptively and analytically. In the end, it comes to the conclusion that Avicenna's model is significantly superior to the current models in physics. In addition, this model can be improved from the point of view of religion.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
دراسة فیزیائیة لظاهرة الشعور و الإختیار فی الظواهر الکمیة من منظور الحکمة السینویة
چکیده [العربیة]یمکن القول بأن اهم أصول الفیزیا الکمیة هو مبدأ عدم التأکد وتأثیر الناظر فی تقلب الجسیمات الکمومیة و هناک علاقة وطیدة بین الأول و الاختیار و بین الثانی و شعور الذرات.
واذا اضفنا تفسیر خلق الجسیمات الکمومیة إلى هذین الأصلین لایبعد الإدعا بتأثیر الأمور غیر المادیة فی تکوین الجسیمات مع الإختیار و الشعور. حیث أن اساس الاختیار والشعور عند ابن سینا من طریق إفاضة العقل الفعال.
بمعنى ان کلما یتم اختیار شی،یتکون جسیمات کمومیة او ذرات التی لها قرابة مع الأمور المجردة فی المخ و هنالک یتکون الشعور.
وهنا السؤال کیف یمکن بناء النموذج الإختیار والشعور فی الفیزیا على الفلسفة الإسلامیة؟ تهدف هذه المقالة إلى دراسة فلسفة ابن سینا فی العلاقة بین الإختیار و الشعور من وجهة نظر علم الفیزیاء و مقارنتها بفلسفة الفیزیاء الموجودة.
تم جمع المعلومات بطریقة مکتبیة و دراستها بمنهج وصفی تحلیلی، و النتیجة هی تفوق النموذج ابن سینا علی النماذج الموجودة فی الفیزیاء، إضافة إلى أن هذا النموذج یمکن قبولها من منظور دینی.
کلیدواژهها [العربیة]