طبیعت و طبیعیات از نگاه کندی و فارابی ؛با تاکید بر مسئله حرکت،مکان و زمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه باقرالعلوم ، قم ، ایران

2 دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران

3 دانشگاه آزاد اسلامی،قم،ایران

10.22081/pwq.2025.69503.1182

چکیده

شناخت طبیعت و فلسفه طبیعی دوره اسلامی از زمینه‌های شایان توجهی است که از یک طرف با فلسفه و از سوی دیگر با فیزیک، علم هیئت، اخترشناسی و زمین‌شناسی گره خورده است؛ همچنین از جمله مباحثی است که از دیرباز در اندیشه فیلسوفان اسلامی و حکما جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است و از این رو می‌توان آن را حتی در اندیشه فلاسفه یونان باستان نیز دنبال کرد؛ برای نمونه بحث طبیعیات در فلسفه ارسطو به‌خوبی و به نحو مبسوط مورد توجه قرار گرفته و سنت او در دوره اسلامی نیز توسط کندی و فارابی ادامه یافته است. مقاله حاضر می‌کوشد نوع نگاه این فیلسوفان به تفسیر طبیعت و طبیعیات و نقاط مشترک و اختلاف آنها و تفاوت آنها را بررسی کند. یافته‌های ما در این پژوهش آن است که طبیعیات از نگاه کندی و فارابی به عنوان مرتبه‌ای از یک نظام علّی- معلولی به شمار می‌رود و علی رغم تفاسیر خاص این دو فیلسوف از طبیعت و طبیعیات، گرایش به اندیشه‌های ارسطویی- افلاطونی در این مقوله نزد این دو دارای درجات متفاوتی است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Nature and Natural Sciences from the Point of View of Kindi and Farabi; Emphasizing the Issue of Movement, Space and Time

نویسندگان [English]

  • Nafiseh Sadeghi 1
  • Zakaria Baharnezhad 2
  • seyyed Amir Sekhavatian 3
1 Baqir al-Olum University ,Qom,Iran
2 Shahid Beheshti University،Tehran،Iran
3 Islamic Azad University،Qom،Iran
چکیده [English]

Knowledge of nature and natural philosophy of the Islamic period is one of the important fields which is connected with philosophy on one hand and with physics, science, astronomy and geology on the other hand, as well as one of the topics with a high place in the thought of Islamic philosophers for a long time and therefore it can be traced back even to the thought of ancient Greek philosophers. For example, the discussion of nature in Aristotle's philosophy has been well and comprehensively considered, and his tradition has been continued in the Islamic period by Kindi and Farabi. The present article tries to examine the way these philosophers look at the interpretation of nature and natural sciences and their common points and differences. Our findings in this research are that according to Kindi and Farabi, nature is considered as an order of a cause-effect system. And despite these two philosophers' special interpretations of nature and natural sciences, the two have different degrees of inclination towards Aristotelian-Platonic thoughts in this category

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aristotle
  • Natural Sciences
  • Farabi
  • Natural Philosophy
  • Kindi

عنوان مقاله [العربیة]

الطبیعة والطبیعیات من منظور الکندی والفارابی؛ مع الترکیز على مسائل الحرکة، المکان والزمان

چکیده [العربیة]

یُعتبر فهم الطبیعة والفلسفة الطبیعیة فی العصر الإسلامی أحد المجالات الجدیرة بالاهتمام، والتی تتداخل من جهة مع الفلسفة ومن جهة أخرى مع الفیزیاء وعلم الفلک والجیولوجیا. کما أنها من الموضوعات التی حظیت بمکانة خاصة فی فکر الفلاسفة الإسلامیین والحکماء منذ فترة طویلة، وبالتالی یمکن تتبعها حتى فی فکر الفلاسفة الیونانیین القدماء. على سبیل المثال، نُوقشت الطبیعة بشکل موسع فی فلسفة أرسطو، واستمرت آرائه فی العصر الإسلامی من خلال الکندی والفارابی. تسعى هذه المقالة إلى دراسة تفسیر الطبیعة والعلوم الطبیعیة من قبل هذین الفیلسوفین، وتحدید النقاط المشترکة والاختلافات بینهما. تُظهر نتائج البحث أن الکندی والفارابی یعتبران العلوم الطبیعیة مرتبة من مراتب نظام علّی وسببی. وعلى الرغم من تفسیرات هذین الفیلسوفین الخاصة للطبیعة والعلوم الطبیعیة، فإن انحیازهما إلى الأفکار الأرسطیة والأفلاطونیة فی هذا الأمر یختلف بدرجات.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • أرسطو
  • العلوم الطبیعیة
  • الفارابی
  • الفلسفة الطبیعیة
  • الکندی