مبانی غایت‌شناختی تکنولوژی و الگوی صدرایی صنعت با تبیین عقلانیت سوم در تناظر با رویکرد مدرن و پست‌مدرن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مطالعات اجتماعی مجمتع اموزش عالی علوم انسانی اسلامی در جامعه المصطفی العالمیه

10.22081/pwq.2025.72816.1248

چکیده

تکنولوژی، به‌مثابه عاملی تعین بخش و حیاتی در زندگی انسان معاصر، دیگر صرفاً مجموعه‌ای از ابزارها نیست، بلکه به شیوه‌ای از بودن و زیستن در جهان بدل شده است که تمامی ابعاد هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و اخلاقی حیات بشری را عمیقاً تحت تأثیر قرار می‌دهد. این سیطره فراگیر، بحرانی وجودی را دامن زده است: تکنولوژی مدرن، که غایت خود را در کارایی، قدرت و سلطه تعریف می‌کند، از هرگونه غایت متعالی تهی گشته و انسان را در یک بحران معنای فزاینده محبوس کرده است. این مقاله با اتخاذ روش توصیفی-تحلیلی و با رویکردی انتقادی، در پی آن است تا با بازخوانی مبانی فلسفی حکمت متعالیه، طرحی غایت‌شناختی برای تکنولوژی ارائه دهد که نه‌تنها به‌عنوان نقدی بنیادین بر عقلانیت ابزاری مدرن و نیست‌انگاری پست‌مدرن عمل می‌کند، بلکه افقی سازنده برای فراروی از بن‌بست‌های کنونی می‌گشاید. چارچوب تحلیلی این پژوهش بر واکاوی «علت غایی» حاکم بر تکنولوژی در سه حوزه مبنایی استوار است:

۱. مبانی طبیعت‌شناختی و هستی‌شناسی تکنولوژی: در این بخش، به تبیین فلسفه صنعت و الگوی مطلوب تصرف در طبیعت از منظر حکمت متعالیه پرداخته می‌شود. برخلاف نگرش مدرن که طبیعت را ماده‌ای بی‌جان، خام و صرفاً منبعی برای استثمار می‌داند، حکمت متعالیه بر پایه اصول «اصالت وجود» و «حرکت جوهری»، طبیعت را موجودی زنده، دارای شعور و در حال تکامل مستمر معرفی می‌کند. هر پدیده‌ای در طبیعت، یک «آیت» (نشانه) و تجلی‌ای از وجود الهی است. از این منظر، تکنولوژی نمی‌تواند عملی مبتنی بر سلطه و غلبه باشد، بلکه باید نوعی «همکاری» و «هم‌افزایی» با طبیعت در مسیر حرکت جوهری آن به سوی کمال تلقی شود. این پژوهش نشان می‌دهد که ملاصدرا با ارائه الگوی منسجمی از فلسفه صنعت، سه صنعت بنیادین کشاورزی، نساجی و ساختمان‌سازی را نه به‌عنوان فعالیت‌هایی صرفاً اقتصادی، بلکه به‌عنوان پاسخ‌هایی حکیمانه به نیازهای اساسی و فطری انسان (خوراک، پوشاک و مسکن) معرفی می‌کند. این صنایع از طریق شبکه‌ای ارگانیک از صنایع پیشینی (تمهیدی) و پسینی (تکمیلی) عمل کرده و نظامی یکپارچه را تشکیل می‌دهند که غایت آن، حفظ و تعالی وجود انسان است.

۲. مبانی معرفت‌شناختی و ارزش‌باری علوم: این حوزه به تحلیل ارزش‌باری علومی می‌پردازد که پشتیبان فناوری هستند. مدرنیته با ادعای «بی‌طرفی ارزشی» علم، در عمل دانشی را تولید کرد که در خدمت قدرت و سلطه قرار گرفت و به شکل‌گیری عقلانیت ابزاری انجامید؛ عقلی که تنها به «چگونگی» انجام کار می‌اندیشد و از پرسش درباره «چرایی» و غایت آن غافل است. حکمت متعالیه با ارائه سلسله‌مراتب معرفت، علم را ذیل حکمت و شهود قلبی تعریف می‌کند. بر این اساس، علم حقیقی هرگز از ارزش‌های اخلاقی و غایات متعالی جدا نیست. فناوری‌ای که بر چنین معرفتی استوار باشد، لزوماً جهت‌گیری اخلاقی داشته و در خدمت کمال انسان قرار می‌گیرد، نه در خدمت انباشت قدرت.

۳. مبانی انسان‌شناختی و اخلاق تکنولوژی: این بخش، نسبت وضع مطلوب فناوری‌ها را با ارزش‌های اخلاقی و ضرورت رشد متوازن گرایش‌های فطری انسان تبیین می‌کند. انسان‌شناسی صدرایی، انسان را موجودی ذومراتب (جسمانی، نفسانی، عقلانی و روحانی) می‌داند که غایت وجودی او، استکمال و فعلیت بخشیدن به تمامی این مراتب در حرکتی جوهری به سوی خداوند است. تکنولوژی مطلوب، ابزاری در خدمت این سفر استکمالی است؛ یعنی باید به نیازهای جسمانی او در حد ضرورت پاسخ دهد و در عین حال، مانعی برای رشد معنوی و اخلاقی او ایجاد نکند.

یافته‌های این پژوهش به‌روشنی نشان می‌دهد که حکمت متعالیه، بدیلی قدرتمند برای دوگانه مدرن/پست‌مدرن ارائه می‌دهد. این مکتب در برابر رویکرد مدرن که با تأکید بر «سلطه بر طبیعت» و «عقلانیت ابزاری»، جهان را راززدایی کرده و انسان را در قفس آهنین بروکراسی و بحران معنا محبوس ساخته است، الگوی «زیست هم‌افزا» و «آیت‌گونگی» طبیعت را پیشنهاد می‌کند. همچنین، در تقابل با واکنش پست‌مدرن که علی‌رغم نقد دقیقش بر فراروایت‌های مدرنیته، خود به ورطه «نسبی‌گرایی افراطی»، «بازی بی‌پایان دال‌ها» و «سرگشتگی در نظام وانموده‌ها» می‌غلتد و در نهایت به نوعی نیست‌انگاری انفعالی تن می‌دهد، حکمت متعالیه با اتکا به انسان‌شناسی فطرت‌محور و اخلاق‌گرایانه، معیاری استوار برای ارزش‌گذاری و جهت‌دهی به تکنولوژی فراهم می‌آورد.

در نهایت، این مقاله استدلال می‌کند که غایات فناوری در حکمت متعالیه، بر شکل‌گیری «عقلانیت قدسی» استوار است؛ عقلی که شهود، اخلاق و وحی را در کنار استدلال برهانی به رسمیت می‌شناسد و توانایی درک غایات متعالی وجود را دارد. این عقلانیت، راه برون‌رفت از بن‌بست دوگانه مدرن/پست‌مدرن و افقی برای بازسازی معنای تکنولوژی در جهان معاصر است؛ تکنولوژی‌ای که نه در پی سلطه بر طبیعت، بلکه در خدمت شکوفایی فطرت الهی انسان و تعالی وجودی اوست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Teleological foundations of technology and the Sadraean model of industry, along with an explanation of the third rationality in adaptation to the modern and postmodern approach

نویسنده [English]

  • Allireza Mohaddes
A
چکیده [English]

Technology, as the dominant paradigm and constitutive force of contemporary human existence, is no longer merely a collection of tools; it has become a mode of being and dwelling in the world that profoundly affects all ontological, epistemological, and ethical dimensions of human life. This pervasive domination has given rise to an existential crisis: modern technology, which defines its telos in terms of efficiency, power, and domination, has been emptied of any transcendent end and has confined humanity within an escalating crisis of meaning. Employing a descriptive-analytical method with a hermeneutic‑critical approach, this article seeks, by re-reading the philosophical foundations of al‑Hikmat al‑Mutaʿāliyya (Transcendent Theosophy), to offer a teleological account of technology that not only functions as a radical critique of modern instrumental rationality and postmodern nihilism but also opens a constructive horizon for overcoming current impasses. The analytical framework of this study rests on an examination of the “final cause” governing technology across three foundational domains:



1. The natural-philosophical and ontological foundations of technology: This section explicates the philosophy of craft/industry and the ideal model of human engagement with nature from the perspective of Transcendent Theosophy. Contrary to the modern view that regards nature as inert, raw matter and merely a resource for exploitation, Transcendent Theosophy, grounded in the principles of the primacy of existence and substantial motion, describes nature as a living, conscious, and continuously evolving reality. Every phenomenon in nature is an ayah (a sign) and a manifestation of Divine Being. From this standpoint, technology cannot be an activity grounded in domination and conquest; rather, it must be understood as a form of cooperation and synergy with nature in its substantial motion toward perfection. This study shows that Mullā Ṣadrā, by offering a coherent model of the philosophy of industry, presents three fundamental crafts—agriculture, textile production, and construction—not simply as economic activities but as wise responses to fundamental and innate human needs (food, clothing, and shelter). These crafts operate through an organic network of preparatory (antecedent) and complementary (subsequent) industries to form an integrated system whose telos is the preservation and elevation of human existence.



2. The epistemological foundations and valuation of the sciences: This domain analyzes the axiological status of the sciences that undergird technology. Modernity, by claiming the value‑neutrality of science, produced knowledge that in practice served power and domination, resulting in instrumental rationality—a reason concerned solely with the “how” of doing things while ignoring questions of “why” and ultimate ends. Transcendent Theosophy, by positing a hierarchy of knowledge, situates the sciences under wisdom and the heart’s intuitive insight. Accordingly, true knowledge is never detached from moral values and transcendent ends. Technology based upon such a epistemic stance will necessarily be morally oriented and serve human perfection rather than the accumulation of power.



3. The anthropological and ethical foundations of technology: This section explicates the desirable relation between technological arrangements, ethical values, and the necessity of balanced development of the human being’s innate dispositions. Sadraean anthropology conceives the human as a graded (multi‑tiered) being—bodily, psychic, rational, and spiritual—whose existential telos is the perfection and actualization of all these levels through substantial motion toward God. Desirable technology is an instrument in service of this journey of perfection: it must meet bodily needs insofar as necessary, while not obstructing a person’s spiritual and moral growth.



The findings of this study clearly demonstrate that Transcendent Theosophy offers a powerful alternative to the modern/postmodern dichotomy. Against the modern approach, which, by emphasizing “dominion over nature” and instrumental rationality, has desacralized the world and trapped humans in an iron cage of bureaucracy and a crisis of meaning, it proposes a model of “synergistic living” and the “sign‑like” character of nature. At the same time, in contrast to the postmodern reaction—which, despite its incisive critique of modern grand narratives, slips into extreme relativism, endless play of signifiers, and bewilderment within a system of simulacra, ultimately resulting in a passive nihilism—Transcendent Theosophy, grounded in a nature‑centered and ethical anthropology, supplies a stable criterion for valuing and orienting technology.



Finally, this article argues that the ends of technology in Transcendent Theosophy are grounded in a “sacred rationality”: a reason that recognizes intuition, ethics, and revelation alongside demonstrative argumentation and that is capable of apprehending the transcendent ends of being. This rationality provides the way out of the modern/postmodern impasse and a horizon for reconstructing the meaning of technology in the contemporary world—a technology that seeks not to dominate nature but to serve the flourishing of the human’s divine disposition and the elevation of human existence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ʿillah ghāʾiyyah
  • Ḥikmat al Mutaʿāliya
  • moral teleology
  • philosophy of technology
  • critique of modernity
  • critique of postmodernity