1
دانشجوی دکتری فلسفه ذهن پژوهشکده علوم شناختی تهران
2
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
چکیده
این مقاله، در ابتدا، مروری کوتاه بر مبانی هستی شناختی حکمت اشراق دارد و، سپس، به بیان جایگاه عالم مُثل و عالَم مثال منفصل در این دستگاه فلسفی می پردازد. نویسنده با ذکر نوآوری های شیخ اشراق در اثبات عالم مُثل– که پیش از او در مکتب مشّاء ردّ شده بود – و کشف و اثبات عالم مثال – که پیش از او در تاریخ فلسفۀ اسلامی مطرح نبود – مبانی نمادپردازی ادبی و هنری را بر پایۀ این دو عالم بیان کرده است. نویسنده، در نهایت، با بررسی تفصیلی داستان های تمثیلی حکیم سهروردی، تجلّی مبانی و باورهای حِکمی وی را در این داستانها نشان می دهد که در قالب نمادها و رمزهای مثالی به تصویر کشیده شده اند. در این بخش از مقاله، چگونگی استفادۀ شیخ اشراق از ظرفیت های دستگاه فلسفی خویش برای بیان نمادین مضامین حِکمی تبیین شده است.
همازاده, مهدی, & حسینی ژرفا, سیدابوالقاسم. (1394). رمزگشایی از نمادها در داستان های سهروردی بر پایۀ مبانی فلسفی حکمت اشراق. فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت, 7(پاییز 94 - مسلسل 25), 205-231.
MLA
مهدی همازاده; سیدابوالقاسم حسینی ژرفا. "رمزگشایی از نمادها در داستان های سهروردی بر پایۀ مبانی فلسفی حکمت اشراق", فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت, 7, پاییز 94 - مسلسل 25, 1394, 205-231.
HARVARD
همازاده, مهدی, حسینی ژرفا, سیدابوالقاسم. (1394). 'رمزگشایی از نمادها در داستان های سهروردی بر پایۀ مبانی فلسفی حکمت اشراق', فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت, 7(پاییز 94 - مسلسل 25), pp. 205-231.
VANCOUVER
همازاده, مهدی, حسینی ژرفا, سیدابوالقاسم. رمزگشایی از نمادها در داستان های سهروردی بر پایۀ مبانی فلسفی حکمت اشراق. فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت, 1394; 7(پاییز 94 - مسلسل 25): 205-231.